huisvrouw die wil scheiden

sofie garden
Topic Starter

huisvrouw die wil scheiden

#1 , 07 jan 2008 17:36

ik ben 50 jaar, 27 jaar gehuwd, al 25 jaar huisvrouw, dus zonder inkomen.
Mijn man verdient ongeveer maandelijks 3200 euro netto.
Als ik wil scheiden, kan ik dan rekenen op een deel van zijn inkomen?
Hij zegt dat ik daar wel recht op heb aangezien hij promotie heeft kunnen maken doordat ik jarenlang alle gezinslasten op mij heb genomen.
Maar waar het ik wettelijk recht op?
Wij hebben die twee kinderen die ondertussen het huis uit zijn.
Werk vinden is voor mij bijna onmogelijk ivm mijn ouderdom.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 08 jan 2008 10:42

Art. 301.§ 1. Onverminderd...kunnen de echtgenoten op elk ogenblik overeenkomen omtrent de eventuele uitkering tot levensonderhoud, het bedrag ervan en de nadere regels volgens welke het overeengekomen bedrag zal kunnen worden herzien.§ 2. Bij gebrek aan overeenkomst zoals bedoeld in § 1, kan de rechtbank...op verzoek van de behoeftige echtgenoot een uitkering tot levensonderhoud toestaan ten laste van de andere echtgenoot.De rechtbank kan het verzoek om een uitkering weigeren indien de verweerder bewijst dat verzoeker een zware fout heeft begaan die de voortzetting van de samenleving onmogelijk heeft gemaakt....§ 3. De rechtbank legt het bedrag van de onderhoudsuitkering vast die ten minste de staat van behoefte van de uitkeringsgerechtigde moet dekken.De rechtbank houdt rekening met de inkomsten en mogelijkheden van de echtgenoten en met de aanzienlijke terugval van de economische situatie van de uitkeringsgerechtigde....De onderhoudsuitkering mag niet hoger liggen dan een DERDE van het inkomen van de uitkeringsplichtige echtgenoot.§ 4. De duur van de uitkering mag niet langer zijn dan die van het huwelijk.(Burgerlijk wetboek)

Je kan ook, in een EOT, een onderhoudsuitkering bedingen.

sofie garden
Topic Starter

#3 , 08 jan 2008 17:22

bedankt Lex,

Kan je daar ook een som op zetten?

Reclame

Rebel-with-a-cause

#4 , 08 jan 2008 21:40

De onderhoudsuitkering mag niet hoger liggen dan een DERDE van het inkomen van de uitkeringsplichtige echtgenoot.
Dit is toch vrij duidelijk meen ik.

sofie garden
Topic Starter

#5 , 11 jan 2008 15:06

ik bedoelde die onderhoudsuitkering....
bedankt in elk geval voor het antwoord

Lex

#6 , 15 feb 2008 14:54

bedankt Lex,

MAX. 1/3 van 3200 euro.

Terug naar “Echtscheiding”