bank betaalt onterecht huurwaarborg uit

Ilva
Topic Starter

bank betaalt onterecht huurwaarborg uit

#1 , 15 okt 2013 12:12

10 jaar geleden huurde ik een appartement. Echter ben ik daar na een jaar en half weggegaan wegens overmacht.
Ik had namelijk mijn buurman dood gevonden in ontbonden staat. Dit wegens de sterke geur in mijn appartement.
Daar ik hier psychisch niet mee omkon raadden de dokters me aan om te verhuizen. Zo deed ik dat dan ook.
Voordat ik dit deed contacteerde ik de huurdersbond ivm de huurwaarborg. Deze meldden me dat het overmacht betrof en ik recht had op de huurwaarborg.
De verhuurder was hier niet mee akkoord. Zo kwamen er advocaten aan te pas en kwamen niet tot een akkoord.
Zo kreeg ik de raad om 10 jaar te wachten. Na 10 jaar zou de huurwaarborg automatisch terug op mijn naam vrijkomen;
Dus dat deed ik. Nu 10 jaar verder informeer ik hiervoor bij desbetreffende bank. Dit begon al goed. Ze vonden niets meer terug op mijn naam. Na lang zoeken bleek dat de toenmalige verhuurder de huurwaarborg en intrest heeft afgehaald ZONDER mijn handtekening. Maw de bank gaat in fout.
Bank geeft dit toe maar deze weigert om me het bedrag van maar liefst 1800 euro terug te betalen.
Hier vragen ze me nu om een bewijs van de vrederechter dat ik recht had op deze waarborg.
Dus deed ik al mijn best. Ik contacteerde alle betrokken partijen van toen om bewijzen te verzamelen. Niemand heeft hier nog documenten van in zijn of haar bezit.
Een ondertekend document al zeker niet want dat is er niet.
Volgens mij is dit geen betwisting tussen de toenmalige verhuurder en mij maar is dit op heden tussen de bank en mij daar zij in fout zijn gegaan.

Wat kan ik hiervoor doen om er toch voor te zorgen dat de bank me hiervoor vergoed?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 15 okt 2013 12:16

De bank zal eerder ofwel het bewijs dienen te produceren dat u volmacht tot vrijgave had gegeven ofwel dat er een vonnis is dat de verhuurder toelaat de waarborg op te strijken.

Daar zou ik me op concentreren.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 okt 2013 12:35

Laat ons aannemen dat de bank een fout beging.

Heeft de huurder hierdoor schade geleden en moet de bank dit bedrag aan de huurder betalen? Dit zou het geval zijn als de stelling van de huurder: "na tien jaar heb ik automatisch recht op dit bedrag", juist is.

Ik betwijfel de juistheid van deze stelling. De waarborg moet vrijgegeven worden hetzij bij akkoord van partijen, hetzij als de rechter dit beslist. Er bestaat hiervoor geen verjaringstermijn. Een huurcontract kan dertig jaar duren, dan staat die waarborg dertig jaar vast. Na tien jaar kan de huurder dus niet naar de bank gaan en de waarborg opeisen.

De huurder moet dus eerst via de vrederechter bekomen dat hij recht heeft op de waarborg. Hij kan de verhuurder in verzoening laten oproepen om kosten te besparen. Als de verhuurder een vordering zou instellen voor huurschade of opzeggingsvergoeding kan de huurder de verjaring van deze vordering (tien jaar) opwerpen. De vrederechter zal dan beslissen dat de waarborg wordt vrijgegeven ten voordele van de huurder. Als de verhuurder dan niet betaalt kan de huurder zich tot de bank wenden.

Reclame

j.demoor

#4 , 17 okt 2013 08:46

“Art.10...§ 3. Er mag niet beschikt worden over de bankrekening, noch in hoofdsom, noch in rente, noch van de bankwaarborg, noch van de rekening waarop de waarborg opnieuw werd samengesteld, dan ten voordele van een van beide partijen, mits voorleggen van ofwel een schriftelijk akkoord, dat ten vroegste opgesteld wordt bij het beëindigen van de huurovereenkomst, ofwel van een kopie van een rechterlijke beslissing. Deze beslissing is uitvoerbaar bij voorraad, niettegenstaande verzet of voorziening en zonder borgstelling of kantonnement.”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

‘bleek dat de toenmalige verhuurder de huurwaarborg en intrest heeft afgehaald ZONDER mijn handtekening’

Maan die bank aangetekend aan borgsom en interesten terug te plaatsen op de rekening waaruit ze onrechtmatig is vrijgegeven door de bank en dit binnen een redelijke termijn die u daarin zelf bepaalt.Geeft de bank hieraan geen tijdig en afdoende gevolg maak dan uw geschil over aan Bemiddelingsdienst Banken - Krediet - Beleggingen = http://economie.fgov.be/nl/geschillen/k ... ne_klacht/" onclick="window.open(this.href);return false; .Afhankelijk van het resultaat kan u daarna de zaak zo nodig aanhangig maken bij het Vredegerecht vóór de 10-jarige verjaardag van de vrijgeving.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”