Nieuwbouwappartement gekocht op plan

Yori.meyvis
Topic Starter

Nieuwbouwappartement gekocht op plan

#1 , 10 okt 2013 22:14

Beste forumleden,

Ik heb een nieuwbouwappartement op plan aangekocht bij een bouwfirma die al jaren actief is. Bij de aankoop werden alle nodige documenten overhandigd, zoals plannen, bodemattesten, bouwaanvraag, .... Nu gingen de werken al 2 maanden gestart zijn, maar ze zijn nog steeds niet begonnen.

De reden zou zijn dat de buurman dwars ligt. De appartementen komen vrij dicht tegen zijn huis aan en hij heeft bang dat bij het uitgraven van de ondergrondse garage, er problemen zouden zijn voor zijn kelder. Nu vraag ik mij al af als de bouwvergunning reeds in januari 2012 afgeleverd werd, op welke basis een buurman dan nog de bouw kan tegenhouden?

En is er een mogelijkheid om kosten door deze vertragingen te verhalen? Mijn lening gaat beginnen lopen, en indien ik mijn geld niet opneem komen er hierbij nog extra kosten zoals reserveringsprovisie.

Alvast bedankt,
Mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Yori.meyvis
Topic Starter

#2 , 11 okt 2013 19:50

Misschien nog een kleine update, heb de bouwvergunning nog eens bekeken. En toen begin januari 2012 waren er 2 bezwaren. Beide onontvankelijk verklaard.

Kan de buurman nu een jaar na de feiten de werken toch nog tegenhouden?

d8v1nc1

#3 , 11 okt 2013 20:25

Heb je onder de Wet Breyne gekocht?

Reclame

Yori.meyvis
Topic Starter

#4 , 11 okt 2013 20:47

Heb je onder de Wet Breyne gekocht?
Valt inderdaad onder de Wet Breyne.

Yori.meyvis
Topic Starter

#5 , 15 okt 2013 22:51

Heb nu ook de details van het "dwarsliggen". Er is momenteel een kort geding aan de gang, omdat doordat de appartementen zo dicht tegen de buurman komen, moet de fel overstekende dakgoot en regenpijp weggehaald worden. Dit weigert hij omdat ze er al 30 jaar hangt...

Heeft dat kans op slagen zulke aanklacht?

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 okt 2013 12:27

Als die dak oversteek en afloop niet op zijn grond liggen wel.
Hij zou dan de buur verplichten op een 50 tal cm van zijn gevel te bouwen, en dat wordt zeker niet toegestaan

Terug naar “Kopen”