Ik heb interesse om een chalet te kopen in Wallonië. Deze is echter zonder vergunning gebouwd op landbouwgrond.
Hieronder heb ik even het antwoord vertaald op mijn schrijven aan de gemeente.
De vraagprijs is uiteraard te hoog voor een domein zonder chalet zonder mogelijkheid tot verkrijgen van een bouwvergunning.De chalet is gebouwd zonder toestemming, gelegen in agrarisch gebied, Natura 2000 en is een met overstroming bedreigd gebied. Ik denk niet dat we een verordening of een nieuwe vergunning voor een huisje in dat gebied kunnen overwegen.
Momenteel worden deze gebouwen "getolereerd", maar ik kan geen commentaar geven over de toekomst.
Mijn vraag aan jullie. Hoe groot schatten jullie het risico dat kort na verkoop de gemeente beslist om een einde te maken aan dit gedoogbeleid? De verkoop zal namelijk aandacht vestigen op het feit dat er een illegale chalet staat.
Kan de verkoper dit domein verkopen zonder de verplichting van afbraak?
Ik begrijp dat niemand zekerheid kan geven. De beslissing tot afbraak kan vallen één week na de verkoop, maar kan ook gedoogd worden voor de volgende 50 à 100 jaar.
Graag hoor ik daarom van jullie of iemand hier reeds negatieve ervaringen met heeft gehad of over gehoord.
Algemene informatie over het strenger optreden door de Waalse overheden tegen dit soort illegale bouwpraktijken is ook welkom.