Huis in onverdeeldheid-wie mag er wonen ?

Nayomi
Topic Starter

Huis in onverdeeldheid-wie mag er wonen ?

#1 , 07 okt 2013 12:28

Goede middag

Ex woont momenteel in de gezinswoning van tijdens huwelijk. Wettelijke gescheiden sinds twee jaar maar de verdeling is nog niet gebeurd.
Mag mijn ex eenderd wie bij haar officieel laten wonen ?
Moet ze me verwittigen vermits het ook nog mijn eigendom is en ik nog opdraai voor sommige kosten ( verzekering en OV).

Bedankt alvast voor de info.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 09 okt 2013 08:19

Ik ga ervan uit dat uw ex-gezinswoning sedert uw echtscheiding definitief werd een onverdeeldheid uitmaakt in de zin van : “Art.577-2...§2.De onverdeelde aandelen worden VERMOED gelijk te zijn...”(Burgerlijk Wetboek).

Indien die woning krachtens overeenkomst of vonnis,ook na de echtscheiding, bezet wordt door één mede-eigenaar,dan is deze vrij daarin samen te wonen met wie hij wil,mits in acht te nemen :
‘Na de ontbinding van een huwelijksvermogensstelsel met een gemeenschap van goederen,ontstaat tussen de echtgenoten een onverdeeldheid beheerst door het gemene recht...De deelgenoot is bijgevolg een bewoningsvergoeding verschuldigd wanneer hij gedurende bepaalde tijd over het exclusieve genot van een onverdeeld goed heeft beschikt‘¨[Cass. 4 mei 2001(C.L. t. V.M.),R.W.2002-03,1421-1422];
‘Uit art.577-2,§3,en art.577-2,§5 volgt dat in beginsel de deelgenoot die alleen het onverdeelde goed heeft gebruikt en het exclusief genot ervan heeft gehad,een vergoeding verschuldigd is aan de andere deelgenoten in verhouding tot hun aandeel in de opbrengstwaarde van dit goed‘,(Cass. C.10.0278.N,19 september 2011,R.W.2012-13,1300-1303,Noot)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”