laattijdig melden van overlijden aan bank

Alfredo
Topic Starter

laattijdig melden van overlijden aan bank

#1 , 30 sep 2013 11:18

Kan een laattijdig melden van overlijden aan een bank gevolgen hebben voor de erfgenamen .
Persoon waarmee overledene getrouwd was heeft pas 5 dagen na overlijden van zijn echtgenote , gaan melden aan de bank .( gemeld door bankdirecteur )
Nochtans heeft hij diezelfde dag na het overlijden van zijn echtgenote de bank nog bezocht.( zelf gezien ).

Kan dit bewust de bedoeling geweest zijn om erfgenamen te benadelen( leeghalen kluis , enz ) ?
Andere vraag mbt kluis .
Stel dat er op tijdstip van overlijden een kluis moest geweest zijn die op naam staat van de achtergebleven echtgenoot .
Moet dan ook deze kluis verzegeld worden ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 30 sep 2013 11:21

Wat de kluis betreft:
Gehuurd op naam van de overlevende echtgenoot?
Dan zal het afhangen van het eventueel huwelijkscontract.

Gehuwd met gemeenschap: ja, kluis moet verzegeld worden
Scheiding van goederen: neen, dan denk ik niet dat de kluis moet verzegeld worden

Oude Belg

#3 , 30 sep 2013 11:23

Normaal gezien moet iemand die geen titularis is van de kluis maar volmachthouder, zijn naam noteren in het bezoekersboek.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Alfredo
Topic Starter

#4 , 30 sep 2013 13:29

getrouwd met gemeenschap aanwinsten.

Kan het dus zijn dat de kluis pas geblokkeerd is na 5 dagen van overlijden ?

Of word hier ook rekening mee gehouden bij tijdstip overlijden ?

Indien de bezitter van de kluis de kluis ingaat moet die dat dan ook in een boek schrijven ?

Oude Belg

#5 , 30 sep 2013 19:07

Indien de bezitter van de kluis de kluis ingaat moet die dat dan ook in een boek schrijven ?
Nee, dat moet niet. De huurder van de kluis gaat naar binnen, hoeft niets te noteren en laat gewoon zijn toegangskaart zien. Er worden geen sporen nagelaten.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 sep 2013 19:51

Er worden geen sporen nagelaten.
Tenzij je natuurlijk, in de plaats van de waardepapieren en het zwarte geld, iets in de kluis legt, als bewijs dat je toch geen lege kluis had, er een krant van de dag zelf in legt.
Mijn schoonbroer, die bankdirecteur was, heeft dat ooit meegemaakt. :mrgreen:

roharro
Juridisch actief: Ja

#7 , 30 sep 2013 20:01

Een overlijden melden vijf dagen na overlijden lijkt me uiterst gewoon. De eerste dagen na een overlijden heeft men wel andere zaken aan zijn hoofd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#8 , 30 sep 2013 20:03

De bank kan de kluis pas blokkeren van zodra zij op de hoogte is - op welke wijze dan ook- van het overlijden van een klant. De kluis kan idd afgesloten worden voor de melding, zodat die buiten de nalatenschap blijft. En het soort huwelijkscontract doet er niet toe : bij overlijden van één der echtgenoten worden steeds alle kluizen en rekeningen geblokkeerdop naam van één der echtegnoten. Het kan later wel blijken dat er van bepaalde zaken geen aangifte dient te gebeuren , vb. wegens contract scheiding van goederen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Bank & Beurs”