beste,
ik weet niet of ik in het juiste subforum post, maar ik vermoed van wel..
situatieschets:
reis met buggy naar Egypte. Bij vertrek verscheidene personen gevraagd of de wandelwagen bij aankomst aan het vliegtuig zou staan (zoals reeds verscheidene malen gebeurd in het verleden). 3 maal werd ons dit bevestigd. Bij aankomst kregen we ander verhaal te horen (zou niet mogen volgens luchtvaartautoriteiten etc.). De buggy werd dus per baggageband vervoerd... als direct gevolg is er zichtbare schade op een 6 tal plekken (krassen, verf die beschadigd is,..). Wij zouden de luchtvaarmaatschappij uiteraard hier graag voor verantwoordelijk stellen (onze verzekering dekt veel, maar niet dit, bovendien wil ik mijn verzekering hier niet voor aanspreken, moeten zij maar doen). We hebben onmiddelijk aangifte gedaan en hebben hier bewijs van.
(nota bene: bij de terugvlucht heb ik het nog eens duidelijk gemaakt, en toen hebben ze een tag aan de buggy gehangen "deliver at aircraft side". Dit hadden ze op de heenvlucht duidelijk ook moeten doen, maar hebben dit nagelaten..).
Nu mijn logische vragen:
- ik vermoed dat het belgische aansprakelijkheidsrecht hier niet van toepassing is? Of is er uitzondering voor burgerlijke luchtvaart? of zijn er bepaalde internationale conventies die hier van toepassing zijn? zodat ik deze kan vermelden in mijn opvolgingsbrief.
- we hebben deze wandelwagen 2de hands gekocht (voor een serieus bedrag wel). Dit is natuurlijk zonder 'bewijsje'... hoe moeten we nu bewijs leveren van de aankoop? Of volstaat een geschreven nota van de verkopers? In hoeverre kunnen ze dit overigens nagaan, dit is cash betaald, dus geen overschrijving om dit te staven..
- hoeveel schade mogen we vragen? We dachten aan 10-15% van de aankoop waarde, aangezien dat de doorverkoopwaarde aanzienlijk gedaald is. ook is er risico op roestschade nu er verf is beschadigd. Een bestek kunnen we uiteraard niet aanleveren omdat er niet echt een "wandelwagenhersteller" bestaat....
alvast bedankt!!!