Als installateur van merk X word ik door mijn klant gedagvaard.
Toestel X is defect en de fabrikant is failliet.
Ik ben genoodzaakt een advocaat onder de arm te nemen en deze sust me met de gedachte dat ik niet verantwoordelijk ben voor de fabricage van het toestel, wel voor de installatie van het toestel.
Met de installatie van het toestel is niets verkeerd, het toestel is immers al een keer, onder garantie, vervangen door de fabrikant.
Het toestel vertoonde dus voor de 2de maal hetzelfde defect.
Het gaat om een installatie van 15 000 euro, de fabrikant is failliet en IK word gedagvaard door mijn klant.
Ik kan volgens mijn advocaat de hele zaak verhalen op de groothandel, maar die is intussen in zee gegaan met een andere groothandel.
Ik sta dus nergens..
1. Het door mij geïnstalleerde toestel gaat stuk.
2. klant niet tevreden en wil dagvaarden
3. Ik word, als installateur en als directe medecontractant, gedagvaard; maar heb geen enkele fout begaan
4. fabrikant gaat failliet en ontloopt zo zijn verantwoordelijkheid
5. groothandel smelt samen met een andere firma - de eigenlijke groothandel, waar het toestel gekocht is, bestaat dus niet meer officieel.
6. Kan ik ooit, indien de klant deze zaak wint, de gemaakte kosten en de gevraagde tegemoetkoming van 10 000 euro verder op 'iemand' verhalen? Welke kans maak ik??