#1 , 26 sep 2013 12:15
Onze badkamer is deze zomer verbouwd. De muren en de vloer zijn nieuw en alle aansluitingen ook. De boiler en de douche zijn door het bedrijf gezet, de wastafel hebben we later zelf aangesloten. Na aansluiting van deze wastafel bleek er enkel nog koud water uit de kraan te komen, terwijl we vóór de verbouwing ook warm water hadden. We hebben dit gemeld bij de aannemer en die zou daar vorige vrijdag iets aan laten doen, samen met nog een aantal andere problemen. Afgelopen vrijdag zijn hier 2 werknemers geweest die een aantal dingen gedaan hebben in de badkamer, maar het warm water is er nog steeds niet. Na telefonisch contact met de aannemer kregen wij te horen dat de buizen die van de boiler naar de wastafel lopen nog de oude buizen zijn en dat deze niet compatibel zijn met de nieuwe boiler. Ook werd ons verteld dat het vervangen van de oude buizen niet in de offerte stond en dat ze het dus niet gaan oplossen.
Wij hebben dus een flinke som betaald voor onze verbouwingen, maar we hebben geen warm water meer in de wastafel. We vragen ons nu af of we juridisch gezien iets kunnen doen om ervoor te zorgen dat het water toch in orde wordt gebracht (zonder extra kosten), of dat we recht hebben op korting omdat dit niet is opgelost. Zij hebben ons namelijk nooit verwittigd dat er een probleem was met de buizen en het lijkt ons hun verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de boiler die ze ophangen wel compatibel is met het materiaal dat hier hangt. Is hier sprake van schuldig verzuim of iets dergelijks omdat ze ons niet verwittigd hebben / omdat ze slechte buizen laten hangen?
We hebben het laatste deel van de kosten (ongeveer 1/5 van het totaal) nog niet betaald om als het ware een "stok achter de deur" te hebben. Als nu echter blijkt dat we nergens recht op hebben, zullen we genoodzaakt zijn om dit bedrag te betalen. Daarom wilde ik graag eens informeren voor we deze som zouden betalen.