Er is, in 2011, op het werk een diefstal gepleegd onder de middaguren. Iedereen doet zijn deur op slot. Er werd echter geld uit een kassa gestolen, deze stond gewoon in het bureau. Er zijn geen sporen van inbraak dus men moest over een passende sleutel beschikken.
Op een vrijdagmiddag ben ik, tesamen met collega's, gaan eten in het bedrijfsrestaurant. Nadien reed ik naar huis omdat ik maar tot 12u moest werken. Bij het naar buiten rijden merkte ik dat mijn GSM niet in mijn handtas zat en ben teruggedraaid en heb de GSM uit mijn bureau gaan halen.
Mijn eerstvolgende werkdag was de week daarna op dinsdag. Toen vertelde een collega van de inbraak. Zonder te beschikken over verdere info over de juiste omstandigheid, zei ik haar spontaan dat ik die middag mijn GSM gaan halen was en dat ik niemand onbekend gezien heb.
Nadien ben ik, zowel door mijn leidinggevende, als door de algemeen directeur, verhoord. En heb nadien, bij de politie een verklaring moeten afleggen. Door deze gebeurtenissen was ik helemaal van slag, je zou voor minder...
Iedereen beschikt over een eigen sleutel en door dit voorval kan ik wel besluiten dat mijn sleutel blijkbaar dezelfde is.
In 2012 heb ik een stomme fout gemaakt in mijn uurrooster en kreeg onmiddellijk een schriftelijke verwittiging onder mijn neus geschoven. Die heb ik geweigerd zodat deze aangetekend verzonden werd. Ik werkte daar toen 27 jaar, zonder problemen gehad te hebben!
Enkele maanden geleden had ik een overbelasting van mijn arm door een bepaald werk uit te voeren. Een collega stond op die moment in mijn bureau en ik heb de klacht aan haar geformuleerd. Dit is aangegeven als arbeidsongeval met de naam van de collega als getuige. Doordat wij beiden parttime werken is het mij nadien ontglipt om haar dit te melden. Na 14 dagen was de klacht erger en ben ik nadien 14 dagen in ziekteverlof geweest.
Toen ik terug kwam werken kreeg ik een tweede schriftelijke verwittiging dat ik iemand als getuige had opgegeven terwijl ze van niets wist. Heel smerig vind ik dit van die persoon! Ik heb, volgens de procedure van het bedrijf, aangetekend geantwoord en gevraagd om deze verwittiging ongedaan te maken. Ik heb een brief terug gekregen dat de verwittiging bevestigd werd.
Dus, voor mij is het duidelijk, een volgende kleine fout ofzo en ze hebben een reden om mij, zonder opzeg, na 28 jaar, te ontslaan!!
Ik heb nadien, tijdens een gesprek, met mijn leidinggevende gezegd dat dit alles begonnen is na die diefstal, iets waar ik NIETS mee te maken heb.
Wat kan ik nu nog doen? Men raadt mij aan om nu nog klacht neer te leggen tegen onbekenden wegens laster en eerroof omdat er sprake is van manipulatie. De vakbond is ingeschakeld en zegt dat ze mij zullen helpen bij eventueel ontslag. Mooi, dan lig ik al wel buiten na 28 jaar, zonder ooit maar 1 beroepsfout op mijn eigen werk gehad te hebben!!
Met mijn leidinggevende kan ik niet praten. Momenteel doet ie gewoon tegen mij maar ik voel me niet goed op de werkvloer en het is nu wel duidelijk dat ie mij zoekt en voor een reden buiten wil. Ik vind dit machtsmisbruik! Wat kan ik nog doen???