Terugkrijgen van in beslag genomen goederen

Onbegrip
Topic Starter

Terugkrijgen van in beslag genomen goederen

#1 , 19 sep 2013 10:58

Beste, bij mij zijn er goederen in beslag genomen en wel op een zeer vreemde manier.
Er kwamen 2 heren van de politie bij mij aan de deur met het verhaal dat er tegen mij een aanklacht was ingediend wegens sexueel getinte aanrakingen bij een minderjarig meisje. Dit was in februari 2013. Mijn mond viel hiervan open want ik was mij van geen kwaad bewust. Deze heren wilden ook niet zeggen van wie de aanklacht afkomstig was. Op hun verzoek heb ik voor onderzoek mijn PC meegegeven en ook mijn laptop en een externe harddisk. Die 2 laatste zaken heb ik uit eigen beweging meegegeven omdat ik wilde meewerken aan het onderzoek. Ik weet namelijk dat ik niets fout gedaan heb en dat er ook geen verkeerde dingen (foto's en filmpjes) op de harde schijven staan.
Ik vroeg aan deze heren hoelang het ongeveer zou duren en dat zou ongeveer 1 maand zijn en mogelijk zelfs 2 maanden maar niet langer.
Volgens deze heren zou ik ook nog een bericht krijgen over wat ze hebben meegenomen. Ik heb gelukkig een kopietje gemaakt van een document dat zij hebben ingevuld want ik heb van deze zaak helemaal niets meer gehoord. Ik ben echter nooit opgeroepen geweest voor een verhoor en ik heb ook nooit een schrijven ontvangen van de in beslag genomen goederen. Ik heb nog een aantal mailtjes verstuurd wanneer ik mijn goederen zou terug krijgen maar daar is nooit op gereageerd. De enige reactie die ik kreeg was dat ik het best een advocaat kan inschakelen. Ik heb hierop een mailtje gestuurd naar een advocaat maar die rekent 300 euro voor het schrijven van een briefje. Dat geld ben ik dan waarschijnlijk kwijt en wie geeft mij de garantie dat ik dan inderdaad mijn spullen terug krijg.
Ik heb gelukkig van de laptop en mijn PC nog diverse dozen en facturen liggen waarop serienummers staan.

Blijkbaar heeft de politie ook alles goed afgeschermd want nergens zijn emailadressen te vinden en als ik een emailadres vind en ik stuur een mail dan loop ik steeds weer tegen een muur op. Op mijn PC en de externe harddisk staan wel foto's van mijn kinderen die onvervangbaar zijn dus ik wil mijn spullen graag terug hebben. Natuurlijk staan er nog veel meer zaken op die voor mij van belang zijn en die ook onvervangbaar zijn.

Wie weet waar ik nog terecht kan of wat ik verder nog kan doen? Ik weet ondertussen ook wie deze klacht heeft ingediend dus ik ben er ook bijna 100 procent zeker van dat het dus inderdaad politiemensen geweest zijn.

Misschien overbodig om het hier neer te zetten maar ik heb die dingen dus niet gedaan!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 19 sep 2013 15:53

U kan in een brief aan de onderzoeksrechter de vrijgave vragen van uw goederen.

Vermeld dan wel het dossiernummer, minstens het P.V.-nummer, en een lijst met precieze beschrijvingen van wat in beslag werd genomen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Onbegrip
Topic Starter

#3 , 19 sep 2013 18:02

Het vervelende is dat er helemaal geen dossiernummer is en ook geen PV nummer. Het is gegaan zoals ik hierbover beschreven heb en het enige papier dat ik heb staat op dat ze een laptop, een externe harddisk en een computer hebben meegenomen. Ik heb ook geen idee wie de onderzoeksrechter is en of de zaak daar al bekend is. Ik heb sinds het bezoek van die 2 heren helemaal niets meer gehoord.
In dit geval gaat het om de politie in Oudenaarde dus waar ik naartoe moet schrijven of mailen weet ik ook niet.

Reclame

j.demoor

#4 , 21 sep 2013 08:18

“Art.35.§ 1. De procureur des Konings neemt alles in beslag wat een van de in de artikelen 42 en 43quater van het Strafwetboek bedoelde zaken schijnt uit te maken en alles wat dienen kan om de waarheid aan de dag te brengen...Art.61quater. § 1. Eenieder die geschaad wordt door een onderzoekshandeling met betrekking tot zijn goederen kan aan de onderzoeksrechter de opheffing ervan vragen. § 2. Het verzoekschrift wordt met redenen omkleed en houdt keuze van woonplaats in België in, indien de verzoeker er zijn woonplaats niet heeft. Het wordt toegezonden aan of neergelegd op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en ingeschreven in een daartoe bestemd register. De griffier zendt hiervan onverwijld een kopie aan de procureur des Konings. Deze doet de vorderingen die hij nuttig acht. De onderzoeksrechter doet uitspraak uiterlijk binnen vijftien dagen na de inschrijving van het verzoekschrift in het register. De beschikking wordt door de griffier medegedeeld aan de procureur des Konings en per faxpost of bij een ter post aangetekende brief ter kennis gebracht van de verzoeker en, in voorkomend geval, zijn advocaat binnen acht dagen na de beslissing...”(14 DECEMBER 1808. - WETBOEK VAN STRAFVORDERING).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 sep 2013 22:28

De politieambtenaren dienden zich wel te legitimeren van welke dienst waren die? Waren die in uniform of in burger
Wat staat er op het document dat u hebt? Een gegeven van een dienst en telefoonnummer?
Hebt u geen copie van uw verhoor gekregen?

Vermoedelijk lokale politie... als u daar al eens langsgaat en vraagt of er op uw naam een PV staat bent u al heel wat verder.

Onbegrip
Topic Starter

#6 , 23 sep 2013 16:08

De politieambtenaren waren in burger en hebben zich inderdaad gelegitimeerd. Alleen door de verslagenheid en de impact zijn wij vergeten om de namen te noteren. Wij hadden er het volste vertrouwen in dat alles goed zou komen.
Ik heb nog gemaild met de lokale politie maar daar was niets bekend. Volgens hun zou het dan bij de federale politie moeten liggen. Ik kan echter nergens iets vinden om deze mensen te bereiken. Geen emailadres te vinden behalve een emailadres voor informatie. Daar kreeg ik de melding dat het zou worden doorgestuurd naar de betrokken dienst maar verder bleef het stil.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”