alcoholcontrole

Tieleman
Topic Starter

alcoholcontrole

#1 , 19 sep 2013 17:42

Hallo,

Ik heb deze nacht moeten blazen en dit was positief. Ik had namelijk 0.91 mg/L
Kan iemand mij vertellen hoeveel promille dit is? En komt dit voor de rechtbank? Ik ben nu al 15 dagen mijn rijbewijs ingetrokken.
Doordat ik op 500 meter van mijn vriendin haar huis was was dit natuurlijk heel zuur.

groeten
Laatst gewijzigd door Tieleman op 19 sep 2013 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JanVates

#2 , 19 sep 2013 18:05

In België is de wet betreffende de politie over het wegverkeer, 27-03-1968 van toepassing. Deze bepaalt het maximaal toegestane alcoholgehalte als deelnemer van het verkeer op 0,5 promille (mg alcohol per ml bloed) of 0,22 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht. Artikel 34, § 1 beschrijft de alcoholopname tussen de 0,22 mg/l UAL en 0,35 mg/l UAL , Artikel 34 § 2 1° beschrijft de alcoholopname boven de mg/l UAL. Als het resultaat van de ademanalyse meer dan 0,65 mg/l UAL betreft, dan wordt het rijbewijs onmiddellijk ingetrokken voor de duur van 15 dagen. Deze intrekking wordt beslist door de parketmagistraat.

De bestraffing is net zoals in Nederland afhankelijk van de mate van overtreding en van het feit of de overtreder in de wettelijke herhaling valt of niet. De boetes in België hangen van het weerhouden artikel af. Voor overtreding (= een misdrijf ) van Art 34 § 1 betreft dit een onmiddellijke inning van 135 EURO of indien in combinatie met andere inbreuken een geldboete van 25 tot 500 euro (steeds x6). Voor Art 34 §2 1° betreft dit een geldboete van 200 tot 2000 euro (steeds x6). In de Belgische wetgeving is tevens een bestraffing voorzien voor iemand die een voertuig bestuurt in staat van dronkenschap. Dit betreft de wet van 27-03-1968 Art 35 en wordt bestraft met een geldboete vanaf 200 tot 2000 euro en een rijverbod van minimum 1 maand tot 5 jaar of voorgoed.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Alcoholcontrole" onclick="window.open(this.href);return false;

Tieleman
Topic Starter

#3 , 19 sep 2013 18:16

heeft iemand een idee hoeveel mijn boete zal zijn?

Reclame

Oude Belg

#4 , 19 sep 2013 20:43

Uit wegcode.be :

Strafbare alcoholopname :

Artikel 34 Wet 16/03/68 :

Artikel 34

§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro (*), wordt gestraft :
1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;
(*) Alle bedragen moeten vermenigvuldigd worden met 6 opdeciemen!
Voorbeeld: 50 euro = 50 x 6 = 300 euro
Verval van het recht tot sturen (= 'rijverbod', opgelegd door de rechtbank) - zie Artikel 38 Wet 16/03/68 :

Artikel 38
§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1er, of 62bis;
De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen.
Kortom :
Het staat (zo goed als) vast dat je wordt gedagvaard voor de politierechtbank.
Vooruit lopen op een vonnis is echter niet aan ons besteed. Weet echter wel dat de geldboete al dan niet voor een stuk voorwaardelijk voor een welbepaalde periode kan worden opgelegd. Dit betekent dat slechts het effectief overblijvende deel dient betaald. Per opgelegde geldboete vanaf 143 euro (al dan niet voorwaardelijk opgelegd) dient een verplichte bijdrage van 137.50 euro betaald (nu 150, dacht ik) aan het fonds voor slachtoffers van opzettelijke gewelddaden. Blijven er ook nog : de zittingskosten van ongeveer 40 euro en de vermelding op het strafblad.
Een (bijkomend) verval van het recht tot sturen behoort tot de mogelijkheden (= niet verplicht, al lijkt dit toch wel zeer waarschijnlijk).
Indien je voor de rechtbank dient te verschijnen, dan is het ten zeerste aangeraden om in persoon te verschijnen, zélfs al laat je je vertegenwoordigen door een advocaat. Van een advocaat gesproken, wie weet heb je via de rechtsbijstand recht op een gratis advocaat ...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Tieleman
Topic Starter

#5 , 20 sep 2013 13:38

Dank voor het antwoord.
Ik had ook nog een vraagje. Ik denk denk ik wat domme dingen gezegd heb, ik weet niet of dit al dan niet in mijn verklaring staat. Daarom dat ik deze graag nog eens zou nalezen. Maar ik heb geen verklaring mee gekregen. Krijg ik die thuis opgestuurd? of kan ik die nog inkijken?

ddanck
Contacteer: Website

#6 , 20 sep 2013 15:37

Voor de goede orde: 0,91 mg/l komt overeen met 2,06 promille, zonder enige twijfel een zware intoxicatie.

Een dagvaarding is dan ook verplicht.

Afhankelijk van waar de inbreuk precies werd begaan en uw eventueel strafregister, kan u zich dus aan een zware bestraffing verwachten.

Verwittig alvast uw rechtsbijstandsverzekeraar, zodat u op haar kosten beroep kan doen op een advocaat van uw keuze.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

JanVates

#7 , 20 sep 2013 16:11

Bedreigingen en smaad aan de politie is niet iets wat ze over het hoofd zien, dus is het zowat zeker dat het in hun verslag staat. Kans is 99% dat je ze daarvoor ook vervolgen.

ddanck
Contacteer: Website

#8 , 20 sep 2013 16:24

Ik denk dat het niet om smaad gaat, maar om verklaringen die nadelig zijn voor de topicstarter.

Deze staan naar alle waarschijnlijkheid ook in het p.v.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 sep 2013 23:21

Normaal wordt afschrift van het PV u toegestuurd.

Gelukkig dat u blijkbaar niet vervolgd word voor dronken voeren.

Terug naar “Archief”