leegstaand pand tijdelijk gebruiken als toeristenwoning

Didi1982
Topic Starter

leegstaand pand tijdelijk gebruiken als toeristenwoning

#1 , 17 sep 2013 13:45

Beste allemaal.

Ik vroeg mij af of het toegestaan is een leegstaand pand tijdelijk aan toeristen te verhuren (uiteraard in gericht als een vakantiewoning/en om die taak te vervullen)

Mag dit of kan dit niet omdat het bestemmingsplan niet spreekt van een horecabestemming maar van een woonbestemming?

Kan dit wel en heb ik hier een vergunning voor nodig? En zo ja, weet iemand wat de kosten hiervan zouden zijn (groter dan 100 euro of kleiner)?

Anders; zou ik het leegstaand pand kunnen omvormen tot een (tijdelijk) café met behulp van een vergunning of wordt dit door de wet geblokkeerd?

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden. Ik heb wat moeite met het vinden van duidelijkheid over deze vragen op het web!

Dank!

Edit: Het Betreft hier een pand in Brussel.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 19 sep 2013 08:32

“Art.98.§ 1. Niemand mag zonder voorafgaande schriftelijke en uitdrukkelijke vergunning van het college van burgemeester en schepenen :... 5° de bestemming van een goed geheel of gedeeltelijk wijzigen, zelfs als deze wijziging geen werken vereist; het gebruik van een goed geheel of gedeeltelijk wijzigen, zelfs als die wijziging geen werken vereist, maar voorzover die wijziging is opgenomen in een door de regering vastgestelde lijst. Men bedoelt met : a) " gebruik ", het feitelijk gebruik van een onbebouwd goed of van één of meer vertrekken van een bebouwd goed; b) " bestemming ", de bestemming van een onbebouwd goed of van één of meer vertrekken van een bebouwd goed, zoals aangegeven in de bouw- of stedebouwkundige vergunning of, bij gebrek aan dergelijke vergunning of aanduiding in deze vergunning, de bestemming aangegeven in de bestemmingsplannen...”[9 APRIL 2004. - Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening (BWRO)].

Vraag die vastgestelde lijst aan de Brusselse administratie daar zij ontbreekt in http://justitie.belgium.be/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Didi1982
Topic Starter

#3 , 20 sep 2013 11:32

Ah dank u!

Als ik het goed begrijp heb ik dus een vergunning nodig. Nu dus de vraag hoe moeilijk/gemakkelijk het is een vergunning te verwerven. Maar ik vermoed dat ik dat aan de gemeente zelf zal moeten vragen!

Of heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 sep 2013 12:50

Hangt van gemeente tot gemeente af.

Didi1982
Topic Starter

#5 , 20 sep 2013 13:35

Ok, in dat geval zal ik mij tot de gemeente wenden. Dank voor de antwoorden! Zeer behulpzaam!

Terug naar “Andere”