syndicus kosten huurder

msolaar
Topic Starter
Berichten: 2

syndicus kosten huurder

#1 , 20 sep 2013 12:05

Beste,
In mijn contract staat dat de verhuurder bijkomende kosten in rekening brengt (aan ons dus veronderstel ik):verwarming, schoonmaak, electriciteitsverbruik gemeenschappelijke delen, onderhoud en nazicht van verwarmingstoestellen, onderhoud lift EN gemeenschappelijke kosten en lasten verbonden aan mede-eigendom volgens wettelijke regeling. Administratiekosten en erelonen van de syndicus behoren hier voor de helft toe....is dit wettelijk, dit laatste zinnetje ?
Verder betalen wij dus maandelijks een forfait dat nu zal worden omhoog getrokken
de afrekening van de syndicus, 3 velletjes papier zonder hoofding die niet kunnen worden afgedrukt, zijn lachwekkend !! Het kan toch niet dat wij zowel beheer - BA en RB polis - G4S - onderhoud lift - AWW - loon werkman - arbeidsong.verzekering werkman - onderhoudsprodukten - garden onderhoud - mensura - nieuwjaarsfooi en telefoon werkman moeten betalen, waarbij eigenaar enkel de helft van het beheer zelf betaald ??????? Hij betaalt 1/10de van deze factuur....is dit wettelijk denken jullie
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 20 sep 2013 12:52

Wettelijk zijn er geen regels vastgelegd. Er bestaan een drietal voorstellen die zijn gebaseerd op de lokale gebruiken en de logica. Rechtbanken zullen bij betwisting deze voorstellen raadplegen om een oordeel te vormen.

Zeer kort samengevat kan men het volgende stellen:

- alle kosten die gepaard gaan met het onderhoud van het gebouw en de gemeenschappelijke delen, uitgezonderd fundamentele werken (denk nieuwe lift, renoveren buitengevels, etc) worden beschouwd als zijnde ten laste van de bewoners van het gebouw aangezien zij diegene zijn die hier direct voordeel van genieten.

- Kosten beheer zijn afhankelijk van de regio volledig of deels ten laste van de eigenaars aangezien de syndicus ook de bewoners vertegenwoordigt.

- alle grote werken zijn ten laste van de eigenaars van het gebouw.

- Verzekeringen die als doel hebben de investering van de eigenaar te beschermen, blokpolis brand gebouw bv, zijn te laste van de eigenaars.

- verzekeringen die als doel hebben personeel te beschermen tegen arbeidsongevallen of Burgerlijke aansprakelijkheid bij schade en de kosten van hun tewerkstelling zijn ten laste van de bewoners die het genot hebben van de arbeid van dit personeel.

- onderhoudscontracten en kleine reparaties die betrekking hebben op gemeenschappelijke delen zijn ten laste van de bewoners aangezien deze het genot hebben van deze delen en het correcte onderhoud hiervan.

- Nutsvoorzieningen voor het gebruik en onderhoud van de gemeenschappelijke delen (water, stroom, verwarming, telefonie in liften, alarm en surveillance systemen, ...) zijn ten laste van de bewoners van het gebouw aangezien deze het genot hiervan hebben.

Hopelijk helpt dit je reeds wat verder?

msolaar
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 20 sep 2013 13:27

alvast bedankt, maar denk jij dat wij moeten opdraaien voor RSZ bijdragen van een werkman ??

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 20 sep 2013 13:48

Als die uitsluitend voor het gebouw werkt? Ja. De RSZ bijdragen maken deel uit van diens brutoloon dat gebaseerd is op het werk dat hij verricht voor de bewoners van het gebouw.

Terug naar “Huren”