Ongeval - zicht belemmert door afvalcontainers

ev2503
Topic Starter

Ongeval - zicht belemmert door afvalcontainers

#1 , 17 sep 2013 16:46

Eind vorig jaar verlaat ik 's avonds de parking bij mijn werkgever, begeef me op de baan en wordt links aangereden ter hoogte van bestuurdersdeur. Ik had de aanrijdende partij niet gezien en vice versa. Op het voetpad staan een aantal afvalcontainers dicht bij de rijbaan opgesteld die het zicht naar links voor mij volledig blokkeren. Om ook maar iets te kunnen zien, moest ik me met mijn wagen al minstens half op de rijbaan begeven en dan was het uiteraard te laat.
Tot daar de feiten. Ongevalsaangifte ingevuld - schade laten herstellen op mijn eigen kosten. Toch maar even mijn rechtsbijstandverzekeraar aangesproken omdat m.i. de afvalcontainers (of toch de wijze waarop ze opgesteld stonden) rechtstreeks een verband hebben met het ongeval. Deze heeft de eigenaar van de afvalcontainers (overheidsinstantie) aangeschreven (3 maal) zonder enige reactie te mogen ontvangen. Daarom laten ze de zaak vallen tenzij ik nu een klacht bij de politie indien en hen het PV-nr overmaak. Daar komen ze dus 9 maanden later mee af - de politie zal me zien komen, neem ik aan. Hoe pak ik dit het beste aan - of heb ik geen poot om op te staan en laat ik het maw best rusten. Alvast mijn dank.
Voor de volledigheid - ongeval vond plaats omstreeks 18u30 terwijl afvalcontainers pas vanaf 20u mogen buiten geplaatst worden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra

#2 , 17 sep 2013 18:42

Ik vrees dat u er dan beter aan gedaan had om meteen de politie ter plaatse te laten komen, en de vaststellingen te doen. Nu is het daarvoor wel rijkelijk laat, naar ik vrees.

U kan wel een klacht indienen, maar de bewijslast mbt die containers ligt volgens mij bij u. Het zal aan u zijn om te bewijzen dat die containers daar te vroeg stonden, het zicht belemmerden, en dat zulks mee in oorzakelijk verband gebracht kan worden met het ontstaan van het ongeval. Een louter éénzijdige verklaring van uwentwege als benadeelde partij, is mijns inziens een (te) mager beestje.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 17 sep 2013 18:57

Natuurlijk is er wel een onafhankelijk getuige van de aanwezigheid van de afvalcontainers, te weten: de tegenpartij.

Bepaalde rechtspraak - die ik niet meteen vindt zonder langdurige zoektocht - stelt dat niet zomaar kan gezegd worden dat de tegenpartij of zelfs een inzittende, een partijdige getuige zou zijn.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

ev2503
Topic Starter

#4 , 18 sep 2013 10:29

Alvast dank voor de reacties. Ik heb wel degelijk een schriftelijke verklaring van de tegenpartij dewelke bevestigt dat die containers er stonden op het uur van het ongeval (18u30) en het zicht belemmerden waardoor zij mij niet kon zien en tevens een mail van één vd omwonenden (getuige) die eveneens bevestigt dat de afvalcontainers er elke dinsdag staan en het zicht bij het uitrijden van die parking enorm belemmeren.
Is dit niet voldoende voor mijn R.B. verzekeraar om verdere stappen te ondernemen - ongeacht of ik nu nog een klacht neerleg bij de politie of niet.

ddanck
Contacteer: Website

#5 , 18 sep 2013 11:51

U kan alleszins aan de rechtsbijstandsverzekeraar vragen of u op grond hiervan een procedure mag aanvatten.

Zegt de rechtsbijstandsverzekeraar van niet, dan heeft u het recht het dossier voor te leggen aan een advocaat van uw keuze.

Geeft deze advocaat een positief advies, dan betaalt de rechtsbijstandsverzekeraar de advocaat en kan u een procedure aanvatten.

Geeft de advocaat een negatief advies, dan betaalt de rechtsbijstandsverzekeraar doorgaans de helft van de kosten van het advies, uzelf betaalt de andere helft. Wenst u dan nog een procedure aan te vatten, dan dient u de kosten daarvan wel zelf te dragen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Lightning

#6 , 18 sep 2013 11:55

12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.

...

12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.

Terug naar “Verkeersongevallen”