sociaal samenwonen- domicilie- werkloosheidsuitkering

Bakeland
Topic Starter

sociaal samenwonen- domicilie- werkloosheidsuitkering

#1 , 17 sep 2013 18:56

Hallo,

Ik zit met de volgende vraag: Ik ben twee weken geleden ingetrokken bij een vriendin, we huren samen een huis. We vormen echter zeker geen koppel en buiten de kosten van gas/elektriciteit, internet en water delen we niets, behalve dan de living, de keuken en de badkamer. We hebben elk een aparte slaapkamer, we zorgen ook elk voor ons eigen eten etc... Nu is het zo dat ik mijn domicilie zou moeten verplaatsen naar dat huis om een bewonerskaart te bekomen voor mijn wagen. Geen probleem, ware het niet dat zij zopas haar job verloren is door herstructureringen. Nu vroeg ik mij af als ik mijn domicilie naar dat huis verplaats, dat ook gevolgen heeft voor haar werkloosheidsuitkering, (ik ben haar man of vriend niet en ik ga haar ook niet onderhouden). Bestaat er zoiets als een statuut 'sociaal samenwonen' waardoor zij haar volledige werkloosheidsuitkering behoudt? Of heeft het überhaupt geen gevolgen voor haar uitkering.

Ik ben alvast benieuwd naar jullie advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 sep 2013 20:04

U woont er dus MOET u daar gedomicilieerd zijn.
Dat om een of andere wijze samenleven gevolgen kan hebben is duidelijk.
Tenslotte zijn jullie kosten ook minder.

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 17 sep 2013 22:42

Ivm haar werkloosheidsuitkeringen zal het afhangen van de duur van haar werkloosheid.

Gezien jullie effectief samenwonen (meer dan waarschijnlijk een eengezinswoning, niet opgesplitst) en méér delen dan het strikt noodzakelijke (living, keuken en badkamer is al héél wat), moet zij imho aangeven dat jullie samenwonen. Haar uitkering kan dan zakken. Lees echter http://www.samenhuizen.be/rva-berispt-b ... eenstaande" onclick="window.open(this.href);return false; , waar er anders gevonnist werd (weliswaar tegen de gangbare rechtstpraak, die samenwonen al veel ruimer ziet). Het feit dat er blijkbaar geen aparte huurovereenkomst én geen aparte badkamer is, zorgt er al voor dat de situatie ivm die van in Oudenaarde al een stuk anders is.

Het feit dat jullie al dan niet gedomicilieerd zijn doet voor de RVA er niets toe, RVA kijkt naar de feitelijke situatie.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”