Opzeggen niet geregistreerd contract.

Wuyts1991
Topic Starter

Opzeggen niet geregistreerd contract.

#1 , 14 sep 2013 23:02

Beste mensen,

Hierbij een vraag in verband met opzeg van een contract.

In concreto huur ik een appartement met een contract van 9 jaar sinds 30/09/2012.
Op 01/10/2013 huur ik dus mijn tweede jaar.

Ik betaalde bij het aangaan van de huurovereenkomst een waarborg van €1000,00.
Dit schriftelijk ondertekend door beide partijen en cash overhandigd. Er is dus geen sprake van een
geblokkeerde bankrekening. Wel een schriftelijke overeenkomst.

Nu ga ik mijn opzeg doen, en de verhuurder wenst dat ik opzegvergoeding betaal. In dit geval zou dit 2 maanden bedragen (tweede huurjaar).
Nu weet ik dat het contract niet officieel geregistreerd is, er werd eveneens geen plaatsbeschrijving gedaan.

Bijgevolg dien ik de opzegvergoeding niet te betalen. Nu ben ik bang dat de verhuurder mijn waarborg zal inhouden
aangezien dit dan ook niet officieel mee geregistreerd werd en eigenlijk enkel een schriftelijke schuldbekentenis is.

Moet hij wettelijk mijn waarborg terug geven, ook wanneer dit niet op een geblokkeerde rekening staat?
Het appartement is nog in dezelfde staat als wanneer ik erin trok. Maar kan hij schade aanrekenen (kleinigheden die er al waren)
wanneer er geen plaatsbeschrijving gebeurd is?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 14 sep 2013 23:14

Niet alleen moet hij uw waarborg terug geven, hij moet u ook de gemiddelde rente die uw waarborg zou opgebracht hebben indien ze op een geblokkeerde rekening stond geven.
Hij kan natuurlijk een deel van de waarborg achterhouden om huurschade te vergoeden, maar zonder PB zal hij het moeilijk hebben om deze te bewijzen.

Wuyts1991
Topic Starter

#3 , 14 sep 2013 23:35

Perfect.

Nu zou ik het best volgende maand nog 1 maand in het appartement blijven om de nieuwe woonst in orde te brengen.
- Kan ik dan nu mijn AS reeds verzenden en hierin vermelden dat de opzeg ingaat vanaf 1 november?
- Zoniet, kan je tijdens je opzeg nog in het appartement blijven wonen? Ja dacht ik, toch maar dubbel checken.
- Moet ik überhaupt wel een aangetekend schrijven sturen ivm de opzeg, aangezien geen opzegvergoeding betaald dient te worden?

Bedankt

Reclame

Turaki

#4 , 15 sep 2013 00:52

3 maal ja.

Wuyts1991
Topic Starter

#5 , 15 sep 2013 05:07

Ik denk dat ik dan voorlopig alles weet. Bedankt!

Terug naar “Huren”