ville of appartementsgebouw

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

ville of appartementsgebouw

#1 , 13 sep 2013 20:29

Kan een appartementsgebouw, juridisch gezien, een villa zijn?
Anders geformuleerd: kan in een verkaveling die stedebouwkundig volgens verkavelingvoorschriften een villaverkaveling is, een appartementsgebouw worden opgericht?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 13 sep 2013 20:34

Hoe is in de verkavelingsvoorschriften het begrip villa omschreven? Gelet op je vorige posts vermoed ik dat er een aannemer is die met actieve hulp van één of meerdere ambtenaren van stedebouw het onderste uit de kan wil halen om zijn project erdoor te krijgen. Ik zou eens kijken naar andere villawijken in de gemeente in kwestie; naar de wijze waarop daar in de verkavelingsvoorschriften het begrip villa wordt omschreven en welke gebouwen in die wijken werden ingeplant.

roharro
Topic Starter

#3 , 13 sep 2013 20:52

Hoe is in de verkavelingsvoorschriften het begrip villa omschreven? Gelet op je vorige posts vermoed ik dat er een aannemer is die met actieve hulp van één of meerdere ambtenaren van stedebouw het onderste uit de kan wil halen om zijn project erdoor te krijgen. Ik zou eens kijken naar andere villawijken in de gemeente in kwest47
ie; naar de wijze waarop daar in de verkavelingsvoorschriften het begrip villa wordt omschreven en welke gebouwen in die wijken werden ingeplant.

Er is inderdaad een (gewezen) mediafiguur die omhooggevallen is tot de functie van schepen van ruimtelijke ordening na letterlijk uitgezongen te zijn. Met enkele belanghebbenden hebben we een onderhoud gehad maar zoals te verwachten konden we het gesprek niet verheffen boven het niveau van banale toogpraat.
De ambtenaar die daarbij aanwezig was kon volgens onze indruk niet vrijuit spreken. We voelen dus duidelijk aan dat deze zaak "stinkt".

Het gaat niet enkel om de definitie van wat een "villa" is. Er is ook een rits van objectieve ovetredingen van de verkavelingsbouwschriften zoals duidelijke overschrijding van de maximale bouwhoogte, bouwen buiten de toegelaten zone van de bouwgrond, enz...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Vandebos

#4 , 13 sep 2013 21:12

Uhu, maar aangezien er geen strikt juridische definitie van de term "Villa" bestaat dien je je te concentreren op:

- de betekenis die deze momenteel krijgt in bv woordenboeken en encyclopedieën,
- de wijze waarop de stad in het verleden steeds de term "villa" heeft ingevuld.

Vandebos

#5 , 13 sep 2013 21:14

Een zoektocht zoals de deze kan bv een goed startpunt zijn.

http://www.encyclo.nl/begrip/Villa" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Andere”