Postbedeling

illekoko
Topic Starter

Postbedeling

#1 , 13 sep 2013 15:26

Van de Bpost kreeg ik reeds twee "aanmaningen" omdat mijn brievenbus niet aan de openbare weg staat. (ze hangt aan mijn huis)Er is echter geen enkele mogelijkheid om mijn brievenbus aan de openbare weg te plaatsen, tenzij aan iemand anders huis , daar heb ik geen zin in om begrijpelijke redenen. Op het wegje waar ik woon rust een erfdienstbaarheid, dit is voor de post dus een private weg. Vandaag kreeg ik de mededeling dat ik juridische stappen moet ondernemen om de erfdienstbaarheid af te schaffen ???? Denk niet dat die weten wat ze vragen, ik woon daar niet alleen op die weg (2 huizen). En wie gaat dat betalen?
Indien deze weg dan een openbare weg wordt (na afschaffing van de erfdienstbaarheid) mag de postbode wel naar mijn brievenbus komen . Ik vermeld nog graag dat niemand ter plaatse de toestand is komen bezichtigen maar dat bpost zich baseert op google earth.
Verder dreigt bpost van mijn post terug te sturen naar afzender als de toestand niet wijzigt . Wat kan ik doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 sep 2013 15:35

. Ik vermeld nog graag dat niemand ter plaatse de toestand is komen bezichtigen maar dat bpost zich baseert op google earth.
En uw postbode dan? Die heeft de toestand toch gezien., en dat is voldoende.
Wie wil de erfdienstbaarheid van de weg afschaffen? De eigenaar, de gemeente?

illekoko
Topic Starter

#3 , 13 sep 2013 15:38

De postbode heeft met onze brievenbus geen probleem , die komt al jaren bij ons. De vraag om de erfdienstbaarheid af te schaffen komt van bpost (in een brief vandaag gekregen )

Reclame

Lightning

#4 , 13 sep 2013 15:48

Volgens het ministerieel besluit van 20/04/2007 houdende reglementering van de particuliere brievenbussen, dient uw brievenbus aan de rand van de openbare weg te staan.
Uit uw uitleg blijkt dat dit niet zo is, en bijgevolg heeft bpost het recht uw postbedeling op te schorten. Voor de procedure zie: http://www.bpost.be/site/nl/residential ... ilbox.html" onclick="window.open(this.href);return false;

illekoko
Topic Starter

#5 , 13 sep 2013 15:56

Mijn huis staat niet langs een openbare weg maar langs een private weg, daar kan ik niets aan veranderen. Ik kan zo maar van deze weg geen openbae weg maken.

Vandebos

#6 , 13 sep 2013 16:01

Neen, maar dan dient u de brievenbus te plaatsen op de kruising van de publieke en private weg. Indien hiervoor een ingreep nodig is die privatieve goederen van derden belast dient u dit ofwel met onderlinge toestemming dan wel met een vonnis van het lokale vredegerecht te bekomen. Een andere oplossing is er niet.

mava105

#7 , 13 sep 2013 16:56

De postbode heeft met onze brievenbus geen probleem , die komt al jaren bij ons. De vraag om de erfdienstbaarheid af te schaffen komt van bpost (in een brief vandaag gekregen )
En wie is de werkgever van die postbode denk je?

Franciscus

#8 , 13 sep 2013 17:03

Bij ons hebben we ook een brief gekregen omdat niet alle namen op de brievenbus(sen) staan en volgens hen geien het aantal bellen meerdere appartementen zijn.
Officieel was ons huis verdeeld in drie appartementen. Er zijn echter verbouwingen gebeurd en dus aangepast.
Tevens waren de brievenbussen onderaan de deur.... originele deur van 1939 ... we moesten brievenbussen op onze gevel bevestigen.
Aan de post fijntjes gemeld dat we geen uitstekende voorwerpen op het openbaar domein mogen aanbrengen dus geen bussen.
Tweede aanmaning aanpassen of...
Dan gevraagd of ze als ze toch gegevens hebben opgevraagd ook gezien hebben van wanneer het gebouw er staat.
Wat niet moeilijk is want de datum en de bouwmeester staan in de gevelsteen uitgehakt.
Nooit nog iets van gehoord.
PS de postbode heeft nog NOOIT gebruik gemaakt van de twee brievenbussen in de deur -- gebruikt steeds de ene in de arduinen zijkant.

Lightning

#9 , 13 sep 2013 17:22

...Dan gevraagd of ze als ze toch gegevens hebben opgevraagd ook gezien hebben van wanneer het gebouw er staat.
Wat niet moeilijk is want de datum en de bouwmeester staan in de gevelsteen uitgehakt.
Nooit nog iets van gehoord...
Voor grootte en hoogte van de opening wordt er nog onderscheid gemaakt tussen gebouwen van voor 31/12/2007 en recentere gebouwen, maar NIET voor wat betreft de plaatsing aan de openbare weg.

illekoko
Topic Starter

#10 , 13 sep 2013 17:27

Op de kruising van de publieke en private weg staat het huis van mijn buurman (er staan twee aaneensluitende huizen op de private weg) daar kan ik dus ook mijn bus niet plaatsen. Het huis staat trouwens te koop mocht iemandsoms het idee willen opperen om mijn bus aandegevel van mijn buurman te hangen

Turaki

#11 , 13 sep 2013 17:36

Het huis staat trouwens te koop mocht iemandsoms het idee willen opperen om mijn bus aandegevel van mijn buurman te hangen
Irrelevant. Na verkoop verdwijnt de gevel van dat huis niet.

illekoko
Topic Starter

#12 , 13 sep 2013 17:53

Irrelevant. Na verkoop verdwijnt de gevel van dat huis niet.

Wat heeft dit nu met mijn probleem te maken?Gelijk wie eigenaar wordt, het is mijn huis niet.
Graag wat info die mij echt kan helpen aub.

Turaki

#13 , 13 sep 2013 18:00

Oftewel krijgt u een erfdienstbaarheid, en deze rust op het pand, niet op de eigenaar, en bij verkoop verandert er niets. Oftewel legt een vrederechter dit op, en blijft voorgaande gelden. Dus wie de eigenaar ook is maakt niets uit voor uw probleem of de oplossing.

Lightning

#14 , 13 sep 2013 18:01

Zie antwoord Vandebos.

mava105

#15 , 13 sep 2013 19:47

Hoe breed is de doorgang (erfdienstbaarheid) tussen de twee huizen aan de straat?
Is er geen enkel mogelijkheid hier een paar brievenbussen aan een paal te hangen, los van de gevels?

Terug naar “Andere”