Terugkeer naar Belgie na lange afwezigheid

berenod
Topic Starter

Terugkeer naar Belgie na lange afwezigheid

#1 , 04 sep 2013 12:42

Een kort overzicht van mijn situatie:

Heb de laatste 20 jaar in het buitenland gewoond, het grootste gedeelte daarvan was ik ambtelijk geschrapt.

Recent heb ik dit terug recht getrokken, met name ben voor korte tijd naar Belgie geweest, heb mij tijdelijk op een Belgisch adres ingeschreven, en na bezoek/constatatie door de wijk agent dus terug ingeschreven, identiteitskaart uitgerijkt etc.

Daar de afspraak met de persoon waar ik even ingeschreven was dat dit enkel tijdelijk was om mijn ambtelijke schrapping recht te trekken, heb ik mij dan terug officieel uitgeschreven (model 8), ben terug naar het buitenland vertrokken alwaar nu mijn adres officieel is (geregistreerd op mijn identiteitskaart).

Door onverwachte omstandigheden hier in het buitenland ben ik nu genoodzaakt terug naar Belgie te keren, en dit zal met zeer weinig materiele middelen zijn.

Terug werken in Belgie is geen probleem, alleen het blijkt nu wel moeilijk te zijn op gebied van papier winkel.

- Ik heb geen adres in Belgie, kan me nergens inschrijven. Niet genoeg financiele middelen om onmiddelijk zelf iets te huren. Slaapplaats is initieel geen probleem, ben altijd welkom bij vrienden en kennissen en familie, maar enkel voor logies, niet voor officiele inschrijving!

- Hoe kom ik aan een Belgische bankrekening indien geen Belgisch adres? Bankrekening is blijkbaar benodigd voor ontvangen eventuele lonen.
- Hoe kom ik aan werk? Alle interim kantoren die ik heb aangeschreven hebben een Belgisch adres van me nodig, maar dit kan ik pas hebben NADAT ik werk heb en een inkomste! Tijdelijk mijn Thais adres (zoals officieel geregistreerd op mijn identiteitskaart) is blijkbaar ook niet mogelijk!

In het kort, hoe krig ik alles zo snel mogelijk recht getrokken? Ik heb geen geld nodig van ocmw, geen accomodatie, alleen een officieel Belgisch adres.

Alle idee's welkom!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JanVates

#2 , 04 sep 2013 13:23

http://www.rechtenverkenner.be/Pages/Re ... 88&pc=2800" onclick="window.open(this.href);return false;

Een referentieadres geldt als officieel adres voor daklozen, woonwagenbewoners en mensen zonder vaste woonplaats. Uw post en administratieve documenten krijgt u dan op dit adres toegestuurd. Het referentieadres maakt het mogelijk dat u uitkeringen ontvangt die een officiële woonplaats als voorwaarde stellen (kinderbijslag, werkloosheidsvergoeding ...).

Een referentieadres is mogelijk bij een natuurlijk persoon. Daklozen kunnen ook een referentieadres vragen bij het OCMW.

berenod
Topic Starter

#3 , 05 sep 2013 07:58

Dank voor het antwoord!

Enig idee hoe snel dit kan afgehandeld worden? En of ze eventueel moeilijk kunnen doen?
Het enigste punt volgens bovenstaande link waardoor ze kunnen aanvaarden mij op een referentie adres in te schrijven is "u hebt geen eigen woning door een te laag inkomen", wat mischien niet helemaal correct is.
Ik wil alleen geen goedkoop krot huren voor 2 maanden om dan naar iets normaler te verhuizen wanneer ik een inkomen heb, dit is weg gegooid geld wanneer ik zolang bij vrienden kan logeren!

Ik ben niet volledig onbemiddeld, ik zal een gedeelte cash bij me hebben, en een gedeelte zal op mijn buitenlandse rekening staan (waar ik altijd aan kan, zij het nogal duur, via mijn Visa kaart).

Ik wil natuurlijk niet met cash in men tas rondlopen en had dus graag onmiddelijk een Belgische bankrekening (met bankcontact kaart) geopend. Vandaar dat zeer snel een "adres" hebben echt wel belangrijk is!

Heb ook de vraag gesteld in het "bank" gedeelte van het forum, of een bank eventueel een rekening kan openen wanneer ik alleen een buitenlands adres heb.

Reclame

Tope

#4 , 05 sep 2013 08:13

Neem misschien eerst contact op met het CAW (Centrum Algemeen Welzijnswerk) voordat je naar het OCMW stapt: http://www.caw.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Uit ervaring binnen mijn familiekring, heb ik geleerd dat je de administratieve OCMW molen pas in gang krijgt als je een huurcontract kan voorleggen, zodat je opnieuw kan gedomicilieerd worden.

Succes!

berenod
Topic Starter

#5 , 05 sep 2013 09:43

Bedankt!

Ik heb een berichtje naar het CAW gestuurd met vraag naar meer info over de beste acties die ik kan ondernemen.

Mijn grootste angst is dat ik in problemen kom door eventueel trage acties door bv. het ocmw.

Indien de gemeente het referentie adres niet aanneemt en eist dat ik mij ergen volledig inschrijf, dan kan ik het al snel fout zien lopen, met bijvoorbeeld als resultaat dat ik werk (=inkomen) misloop door gebrek aan de juiste papieren enz.

Dit is waarschijnlijk een veelvoorkomende reden waarodoor mensen in de daklozen groep terecht komen, en dit wil ik toch wel ten allen tijde voorkomen!

Thanks!

P.s. ik ben ondertussen al wel officieel ingeschreven bij de VDAB als werkzoekende (dit kan je doen online, en zij aanvaarden wel een buitenlands adres!).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 sep 2013 23:52

http://www.ibz.rrn.fgov.be/index.php?id ... ache=1&L=1" onclick="window.open(this.href);return false;

berenod
Topic Starter

#7 , 06 sep 2013 02:55

Dit is dus geen goed nieuws.
De mogelijkheid tot inschrijving op een referentieadres is strikt beperkt tot 7 categorieën van personen:

- de personen die in een mobiele woning verblijven;
- de personen die minder dan een jaar afwezig zijn uit de gemeente voor studie- of zakenreizen;
- de leden van het burgerpersoneel en militair personeel van de Krijgsmacht, in garnizoen in het buitenland, en hun gezin;
- de personeelsleden van de rijkswacht die de Krijgsmacht vergezellen of een andere opdracht uitvoeren in het buitenland;
- de leden van het diplomatiek of consulair personeel en hun gezin;
- de leden van het personeel van de ontwikkelingssamenwerking en hun gezin;
- de daklozen.
Ik val dus initieel in geen enkele van deze 7 categorieën.

Om mij als dakloze te laten inschrijven op een referentie adres van het ocmw wordt me verteld dat dit niet snel zal gaan, aangezien er ten eerste een sociaal onderzoek zal moeten gedaan worden en ten tweede het ocmw zal proberen van mijn famillie te overtuigen/verplichten van me bij hun te laten inschrijven.
Zij hanteren als definitie van dakloze een persoon die op straat leeft, in opvang tehuizen of in een squat en geen betaansmiddelen hebben om zelf een woning te zoeken.

De CAW heeft me een (zeer) kort berichtje teruggestuurd met de vermelding dat een referentie adres bij de OCMW mijn enigste optie is.

berenod
Topic Starter

#8 , 06 sep 2013 03:07

In het kort wil dit dus zeggen dat de kans groot is dat ik in een soort van zelfdestructieve vicieuze cirkel terecht ga komen:

Heb geen administratief adres in Belgie dus:

- kan geen bankrekening krijgen.
- Kan me niet inschrijven bij een interim kantoor
- Kan dus waarschijnlijk heel moeilijk of zelfs geen werk vinden.

Waardoor:

- op hele korte tijd ik door mijn beperkte financiele reserves kom te zitten.
- ik dus als eindresultaat volledig effectief dakloos zal worden wegens nergens meer welkom.

Met alle vervelende gevolgen van dien, niet in het minst de machteloosheid van geen werk te vinden/kunnen aannemen terwijl zeer gemotiveerd wegens administratieve rompslomp.

Alternatief zou zijn mijn beperkte financiele middelen volledig tegen huur van een kamer aangooien, als ik al iemand vind die aan een normale prijs iets wil verhuren aan een persoon met totaal geen inkomen en geen vorig "Belgisch" adres.
Dan wachten op de trage administratieve molen (constatatie adres door wijkagent), om adres geregistreerd te krijgen en dan te hopen dat ik snel genoeg inkomsten kan genereren voordat ik mijn gehuurde kamer wordt uitgegooid wegens niet betaling.

Waarschijnlijk zal spijtig genoeg het beste alternatief zijn van aan een Syrisch paspoort te komen, Belgie binnen te zwadderen als politiek vluchteling, om dan gelijk gehuisvest EN betaald te worden!

Lichtjes deprimerend, maar ja...

berenod
Topic Starter

#9 , 06 sep 2013 03:16

Dit was trouwens het volledige antwoord van de CAW:
Beste Berenod,

Een adres op papier of een postadres hoe dat wij dit soms noemen kan je verkrijgen via het OCMW.
Op de onderstaande link vind je wat meer informatie:
http://www.ocmw-info-cpas.be/images/upl ... s__Nl_.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Je kan je ook nog volledig inschrijven bij familie of vrienden, maar uit je mail kon ik afleiden dat dit niet echt een optie is.

Voor verdere vragen kan U steeds contact met ons opnemen.

Met vriendelijke groeten,
Onthaalteam

Onthaalteam | Algemeen Onthaal | CAW Metropool vzw
Vrijdagmarkt 11 | 2000 Antwerpen
tel. 03 232 16 19 | fax 03 213 28 62
onthaalteam@cawmetropool.be | http://www.cawmetropool.be" onclick="window.open(this.href);return false;

berenod
Topic Starter

#10 , 06 sep 2013 03:17

Sorry, dubbele post wegens eigenzinnige internet verbinding :roll:

berenod
Topic Starter

#11 , 06 sep 2013 05:23

OK, een stap korter bij de waarheid :)

Heb net een e-mail gekregen van de Record bank, die me meedelen dat ze een zichtrekening kunnen openen met gelijk welk adres ter wereld, zolang het maar op mijn e-id geregistreerd staat. Ik kan een apart "verzendadres" registreren voor postwisseling.

JanVates

#12 , 06 sep 2013 12:17

Je zat 20 jaar in het buitenland, dus ik veronderstel dat je de 40 voorbij bent. Dat maakt het er niet makkelijker op om werk te vinden, ook al omdat we met een crisis zitten. Vraag gelijk een leefloon aan, schrijf je in voor een sociale woning. Met een leefloon vang je mogelijke problemen op en kan je je huidige plan ook uitwerken. Men kan je in principe geen leefloon weigeren.

artemis

#13 , 06 sep 2013 12:39

Een familielid kan u ook tijdelijk een referentieadres geven (dat is iets anders dan op dat adres ingeschreven staan). Op die manier hebt u wel een administratief adres en de persoon die het RA geeft ondervindt hiervan geen gevolgen.
Lijkt mij de meest logische start.

berenod
Topic Starter

#14 , 06 sep 2013 13:10

Je zat 20 jaar in het buitenland, dus ik veronderstel dat je de 40 voorbij bent. Dat maakt het er niet makkelijker op om werk te vinden, ook al omdat we met een crisis zitten. Vraag gelijk een leefloon aan, schrijf je in voor een sociale woning. Met een leefloon vang je mogelijke problemen op en kan je je huidige plan ook uitwerken. Men kan je in principe geen leefloon weigeren.
Inderdaad, net, juist, een klein beetje ervoorbij met 44 :D

Blijkbaar zijn mijn kwalificaties wel nuttig in beroepen die momenteel als knelpunt beroep worden aanschouwd.

Diploma 3de graad TSO Industriele electronica, in Belgie gewerkt als onderhouds technicus in een grood bedrijf alwaar polyvalentie orde van de dag was (pneumatica, electriciteit, mechanica en PLC sturingen).

Laatste 2 jaar in het buitenland project engineer voor ontwerp, bouw en oplevering van veiligheids sytemen (Emergency shutdown system/Fire & gas systems) in de petrochemische industrie, voor een Duits multinationaal bedrijf.

Spijtig genoeg heeft dat bedrijf in dat land alle activiteiten zeer onverwacht stopgezet.

Gecombineerd met een Australische investering die pakweg net op hetzelfde moment over kop is gegaan.

berenod
Topic Starter

#15 , 06 sep 2013 13:13

Een familielid kan u ook tijdelijk een referentieadres geven (dat is iets anders dan op dat adres ingeschreven staan). Op die manier hebt u wel een administratief adres en de persoon die het RA geeft ondervindt hiervan geen gevolgen.
Lijkt mij de meest logische start.
Maar volgens de link die Fransiscus me gaf, is de gemeente niet verplicht me in te schrijven op een referentie adres, daar dit strikt gereguleerd zou zijn en ik niet in een van de gereguleerde situaties val.

Terug naar “Archief”