handelshuur als particulier

goldfinger
Topic Starter

handelshuur als particulier

#1 , 03 sep 2013 17:58

Beste forumleden

Ik volg graag alles wat er op het forum komt in verband met vastgoed. Nu heb ik zelf een vraag. Een koppel dat bij ons is komen kijken
om een appartement te huren, hebben mij verteld dat ze momenteel een woning betrekken die totaal niet voldoet aan de nodige eisen.
Geen warm water en totaal geen was mogelijkheid (geen douche of bad). Buiten het feit dat dit niet wettelijk is hebben ze mij ook verteld dat
ze een handelshuurcontract hebben ondertekend als particulier en geen enkel handelsactiviteiten uitvoeren. Welke mogelijkheden hebben deze mensen?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower

#2 , 03 sep 2013 18:33

ik dacht niet dat er voor handelspanden een bad of douche verplichting was, zelfs warm water hoeft niet.

Toen ze het pand gingen bezichtigen, zullen ze toch ook wel gezien hebben, dat er geen wasmogelijkheid was? En nog veel minder slim was om een handelshuurcontract te tekenen.

goldfinger
Topic Starter

#3 , 03 sep 2013 18:52

ik dacht niet dat er voor handelspanden een bad of douche verplichting was, zelfs warm water hoeft niet.

Toen ze het pand gingen bezichtigen, zullen ze toch ook wel gezien hebben, dat er geen wasmogelijkheid was? En nog veel minder slim was om een handelshuurcontract te tekenen.

Natuurlijk was het niet slim van die mensen. Maar mag de verhuurder een handelshuur contract laten tekenen door niet handels gebonden personen?

Reclame

bambipower

#4 , 03 sep 2013 19:08

natuurlijk mag de verhuurder dat. Het is voor hem onmogelijk om te achterhalen of de huurders van plan zijn om handelsactiviteiten te gaan beoefenen.
U wenst uw handelsactiviteit te ontwikkelen en daartoe een gebouw te huren? De volgende informatie kan u hierbij helpen.

Handelshuur is het huren van een gebouw in hoofdzaak voor het uitoefenen van kleinhandel of van een ambacht door de huurder of onderhuurder, in direct contact met het publiek.

De wet op de handelshuurovereenkomsten regelt dit type verhuring en de toepassing ervan is verplicht.

Het opstellen van een geschreven handelshuurovereenkomst wordt aangeraden en de verhuurder moet uitdrukkelijk instemmen met het voorwerp van de huurovereenkomst (de activiteit).
http://www.belgium.be/nl/economie/onder ... enkomsten/

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 sep 2013 21:11

Wat zegt de huurovereenkomst over het gebruik van het gehuurde goed? Wordt het verhuurd om bewoond te worden? Of om een handel uit te baten?

mava105

#6 , 04 sep 2013 12:27

Het wordt verhuurd als HANDELSPAND, dan is het toch de bedoeling om er handel in uit te baten.
Blijkbaar hebben de HUURDERS zich verkeken op het pand, en onwetend over de gevolgen, een handelspand gehuurd, terwijl ze eigenlijk een woonhuis zochten.
Weet niet of onwetendheid een geldige reden is tot verbreking van een handelshuur, en ook niet voor een gewone huur.

Franciscus

#7 , 04 sep 2013 15:16

Hebben ze het contract wel gelezen?

goldfinger
Topic Starter

#8 , 05 sep 2013 22:12

natuurlijk mag de verhuurder dat. Het is voor hem onmogelijk om te achterhalen of de huurders van plan zijn om handelsactiviteiten te gaan beoefenen.
U wenst uw handelsactiviteit te ontwikkelen en daartoe een gebouw te huren? De volgende informatie kan u hierbij helpen.

Handelshuur is het huren van een gebouw in hoofdzaak voor het uitoefenen van kleinhandel of van een ambacht door de huurder of onderhuurder, in direct contact met het publiek.

De wet op de handelshuurovereenkomsten regelt dit type verhuring en de toepassing ervan is verplicht.

Het opstellen van een geschreven handelshuurovereenkomst wordt aangeraden en de verhuurder moet uitdrukkelijk instemmen met het voorwerp van de huurovereenkomst (de activiteit).
http://www.belgium.be/nl/economie/onder ... enkomsten/

Hmm, klinkt aannemelijk.

Terug naar “Huren”