stukje grond bijkopen

beunco
Topic Starter

stukje grond bijkopen

#1 , 04 sep 2013 20:02

Hallo,

Mijn achterbuurvrouw van 80j liet een tijdje geleden weten aan mij dat het stukje grond achteraan haar tuin van ongeveer (140m2) eventueel te koop zou komen daar ze te oud is om er nog in te werken en sinds dat haar ventje gestorven is heeft ze er geen zin meer in.

Nu is mijn vraag naar jullie toe > Waarmee moet ik best beginnen als ik mij goed wil informeren over dit stukje grond?
Bij wie moet ik eerst gaan om op de hoogte te zijn van de huidige grondprijs voor dat stukje
( t is achtergrond dus kan ik daar moeilijk de volle prijs van bouwgrond voor geven veronderstel ik)?
Moet ik dan vervolgens een landmeter contacteren als met haar een prijs overeengekomen zijn?
Hoeveel schrijfkosten komen er daarbij? (10% misschien?)
Zal de aankoop van dit stukje grond veel invloed hebben op ons kadaster (nu momenteel €740)?
Moet ik best info nemen bij het kadaster zelf voor deze vorige vraag of niet?
Dat zijn zowat de belangrijkste zaken voor mij.

Is er iemand die mij goed kan uitleggen wat ik concreet moet doen om dit tot een goed einde te brengen? Als ik zaken over het hoofd gezien heb laat het mij weten aub?

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 sep 2013 20:12

Informeer eerst eens bij uw gemeente of dat stuk wel verkaveld mag worden, want dat is er nodig. Er moet een nieuw kadastraal perceel geschapen worden. dan zal een landmeter het stuk moeten afmeten en afpalen, en die man zou u ook een realistische waarde kunnen geven. en dan kan je beginnen met onderhandelen met de dame in kwestie.

KimSe

#3 , 05 sep 2013 17:23

Er zal helemaal niet moeten verkaveld worden.
Het is wel zo dat er zal moeten opgemeten worden.
Op de prijs komen 10% registratierechten bij, het ereloon en de aktekosten van de notaris.
Wat de invloed van dat stukje tuin zal zijn op het kadastraal inkomen kan je moeilijk inschatten, maar je kunt je inderdaad bevragen bij het kadaster zelf.

Reclame

beunco
Topic Starter

#4 , 09 sep 2013 20:15

Hallo Kimse en mava105, concreet > 1) contact opnemen met de gemeente
2) indien goed bij de gemeente contact opnemen met een landmeter (opmeting + schatting waarde grond)
3) contact opnemen met het kadaster
4) overeenkomen van prijs met verkoper
5) contact opnemen met de notaris

Zit ik wat in de goeie richting?

alvast heel erg bedankt voor uw tips!

mvg

Terug naar “Kopen”