Wie kan mij helpen, wat raden jullie mij aan?

anok
Topic Starter

Wie kan mij helpen, wat raden jullie mij aan?

#1 , 03 sep 2013 11:31

Mijn vader is verleden maand overleden...
Nu, in deze nieuwe situatie komen de eigendommen en de opvolging ervan onder de verantwoordelijkheden van mijn broer en ik.
Mijn vader verhuurde enkele huizen.
In één ervan woonde een koppel met 3 kinderen, waarbij de man alles zeer goed onderhield, buiten en binnen.
Nu zijn zij sinds enkele maanden gescheiden, hij heeft de woning verlaten, zit zij daar met 3 kids.
Sindsdien is er reeds 2 maanden huurachterstand.
Ondertussen heeft zij een nieuwe lover, ook met een kind, die daar intrekken.
Ik ben de woning gaan bezoeken onlangs, en het is een bende geworden.
Hoog onkruid, overal rondslingerende rommel.
Aangezien ik haar én de woning niet echt ken, wou ik kennismaken met een bezoekje.
Ik vroeg haar even het domein buiten te mogen bezoeken, het was 30 jaar geleden daar nog eens geweest te zijn.
Dat vond ze ok, maar ik mocht niet binnen in het huis...ze zijn de zaken aan het veranderen, was wat rommelig naar haar zeggen, met de komst van nieuwe stiefdochter.
Wat er eigenlijk moet veranderen, met de nieuwe dochter, begrijp ik eerlijk gezegd niet goed, uitsluitend een bed en een kast, denk ik zo.
Toch, er stond van alles en nog wat van binnen naar buiten gebracht qua troep op de binnenkoer.

Betreffende de 2 maanden huurachterstand.
Ze zal vanaf nu maandelijks een extra bedrag bijbetalen om haar achterstand in te halen...zei ze me.
Via haar facebook, heb ik echter ook gezien dat ze wel deze vakantie op reis zijn geweest.
Ze hebben ook een paard achter in de tuin.
En ze zijn dus "veranderingen" aan het doen.

Ik heb met haar afgesproken via mail, verder de zaken op te volgen.
Ik heb ook mijn werk te doen, kan niet zoals mijn vader op pensioen, steeds maar op en af naar het huurhuis rijden (hopende dat ze aanwezig is).
Ik heb de gegevens van mijn broer en mij verzonden naar haar.
Gevraagd, hoeveel ze maandelijks wil bijpassen qua achterstand.
Ook gemeld, indien mogelijk om de troep en onkruid onder controle proberen te houden.
Als er iets is, ze steeds bij ons terecht kan, we begrijpen haar moeilijke situatie.
Ik heb helaas nog niets teruggekregen van antwoord.

Ondertussen gebeurt er misschien van alles binnen in dat huis, ik kende de toestand van het interieur niet, heb dit nooit gezien.
Naar binnen gaan zonder toestemming, mag ik ook niet, kan niets controleren
Ik weet eigenlijk van niets, kan niet gaan kijken, krijg geen antwoord.

Hoe moet ik omgaan met deze affaire?
Wat raden jullie mij aan?

grts

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 03 sep 2013 13:43

Heeft u het schrijven aangetekend verzonden?

Als verhuurder heeft éénmaal per jaar recht om het verhuurde pand te bezoeken om u te vergewissen van de algemene toestand. Indien de huurder daar moeilijk over doet stuurt u hem/haar een aangetekend schrijven waarin u haar meedeelt dat op op datum X (drie weken na verzenden AS) om uur Y aan de woning zal aanbellen om u van de toestand van de woning te vergewissen. Dat dit recht op jaarlijks bezoek vervat zit in de verplichtingen van de verhuurder om het pand in goede staat te kunnen houden en aldus door iedere rechtbank wordt erkend. Dat indien de voorgestelde datum niet past U tevens kan langskomen op x+ 25dagen of x+30 dagen om uur Y of Z (voorzie in de drie opgegeven data een woensdag avond, een vrijdagavond en een zaterdagnamiddag) doch dat u daarvan dan wel binnen de tien werkdagen na kennisname van dit schrijven op de hoogte wenst gebracht te worden.

U brengt de dame in kwestie even vriendelijk op de hoogte dat bij weigering tot toegang op één van deze data u geen andere mogelijkheid rest dan middels het vredegerecht, op haar kosten, tegen dwangsom, een datum bij vonnis te laten vastleggen.

U herinnert de dame in kwestie aan de achterstal die ze heeft in te lopen en het feit dat u nog steeds geen vast extra bedrag per maand heeft horen noemen waarmee ze deze achterstand wenst in te lopen. Dat u bijgevolg niet anders kan dan zelf dit bedrag vast te leggen op "totale achterstand/6" en u dan ook vanaf 01/10/2013 verwacht dit bedrag maandelijks extra en apart gestort te zien met de vermelding "inloop achterstand huur".

U sluit uw schrijven af met: "Enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post verzonden."

Aangetekend en per gewone post verzenden. Geen poging doen om de pil te verzachten. Als nieuwe verhuurder dient u met deze huurster vanf het begin blijkbaar duidelijk te maken dat u uw rechten kent en geen angst heeft deze op te eisen voor het gerecht als het moet.

Als beginnend verhuurder raad ik u tevens de sectie nuttige document op dit subforum aan. Deze bevat een massa basisinformatie die u enkel maar verder kan helpen.

Reclame

Terug naar “Huren”