Badkamer buiten. Mag dit nog?

Jonkers_B
Topic Starter

Badkamer buiten. Mag dit nog?

#1 , 02 sep 2013 13:12

Graag had ik jullie advies over mijn vraag. Op internet vond ik niet direct een antwoord.

Situatie is zo:
Wij huren enkele jaren een woning met een aangebouwde badkamer. Dwz: de badkamer zit aan het huis vastgebouwd maar wij moeten deze ruimte betreden door eerst naar BUITEN te gaan. De badkamer is niet te betreden van binnenuit de woning. Er dient daadwerkelijk naar buiten te gaan.

- Eerste vraag: mag een badkamer op zo'n manier? Of is de verhuurder verplicht dit te verbinden?

- 2e vraag: het wordt winter en we zitten met een kind dat in de badkamer gewassen moet worden. Het is niet prettig om deze bloot te stellen aan temperatuurschommelingen zowel voor comfort als gezondheid. Maakt deze situatie met een kind de situatie anders?

Alvast bedankt voor uw antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 02 sep 2013 14:24

Art. 5 van de Wooncode (voluit: Decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode)

TITEL III KWALITEITSBEWAKING
HOOFDSTUK I DE VEILIGHEIDS-, GEZONDHEIDS- EN WOONKWALITEITSNORMEN
Art. 5. § 1. Elke woning moet op de volgende vlakken voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, die door de Vlaamse Regering nader worden bepaald:
(...)
2° de sanitaire voorzieningen, inzonderheid de aanwezigheid van een goed functionerend toilet in of aansluitend bij de woning en een wasgelegenheid met stromend water, aangesloten op een afvoerkanaal zonder geurhinder te veroorzaken in de woning;
(...)
8° de toegankelijkheid

De vraag zal zich dus stellen of het sanitair aansluit bij de woning en of deze vlot toegankelijk is.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

jefke007

#3 , 02 sep 2013 17:32

Als voorbeeld

Bij het smalste huis in antwerpen, staat het bad bovenop het dak (en werd bewoond door de archichecten zelf ), dus het zal wel mogen
http://www.dearchitect.nl/projecten/200 ... 8.JPG#foto" onclick="window.open(this.href);return false;

Zij hebben er zelfs een internationale prijs meegewonnen

Reclame

sloeberken

#4 , 02 sep 2013 17:46

Maar het was reeds zo als je het huurde.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

ddanck
Contacteer: Website

#5 , 03 sep 2013 11:38

Als voorbeeld

Bij het smalste huis in antwerpen, staat het bad bovenop het dak (en werd bewoond door de archichecten zelf ), dus het zal wel mogen
http://www.dearchitect.nl/projecten/200 ... 8.JPG#foto" onclick="window.open(this.href);return false;

Zij hebben er zelfs een internationale prijs meegewonnen
Ik durf te betwijfelen of dit effectief de enige badkamer is.

Ik meen mij zelfs te herinneren dat er in de slaapkamer zelf kon worden gedoucht, net voor de kleerkast.

U kan er donder op zeggen dat het ligbad op het dak juridisch gezien niet functioneert als enige sanitaire voorzineing.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Casis

#6 , 03 sep 2013 13:29

Waarschijnlijk is de huurprijs ook aangepast aan dit 'ongemak'..

Als de huisbaas beslist dit aan te pakken en een grondige renovatie te doen, mag hij dan de maandelijkse huur aanpassen aan de nieuwe' situatie'?

Terug naar “Huren”