Verkoop CD eBay blijft onbetaald

rssreader
Topic Starter

Verkoop CD eBay blijft onbetaald

#1 , 31 aug 2013 16:27

Dag,

Begin 2011 verkocht ik op eBay een CD aan een persoon uit Sint-Andries (Brugge). Zelf woon ik in Zaventem. Gezien deze een perfect profiel in heb ik de CD verstuurd zonder de betaling af te wachten.

U raad het al. De betaling van 24,50 euro is nooit gebeurd. De levering is goed gebeurd. Dit leidt ik af uit de bevestiging van bpost tracking, de positieve evaluatie die werd achtergelaten "ok" en het feit dat ik geen klacht heb gekregen over een niet ontvangen voorwerp.

De koper reageert op geen enkele manier en de afstand is wat groot om te gaan aanbellen.

Wat kan ik doen? Ik weet dat het economisch niet te verantwoorden is om verder te gaan, maar recent is om andere redenen mijn tolerantie van dit soort misbruik geslonken.

mvg,
Bart

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 31 aug 2013 17:32

Beginnen met een aangetekende herinnering?

rssreader
Topic Starter

#3 , 31 aug 2013 18:17

OK. Consider it done. What next? Is er ergens een stappenplan hoe ik dit bij de vrederechter kan brengen 1e kanton Brugge via een dagvaarding? Zijn er templates en checklists om proceduriële vergissingen te beperken?

Of wat met de mogelijkheid om een incassobureau in te schakelen? Ik heb niet onmiddellijk een incassobureau gevonden die voorzien in een éénmallig incasso ten behoeven van een particulier.

Reclame

Turaki

#4 , 31 aug 2013 19:15

Incasso zou ik afraden. Deze doen niet meer dan nogmaals te vragen om te betalen, en de kosten zijn voor u (vaak doen incasso's alsof ze de kosten bij de schuldenaar zullen aanrekenen, maar als dit geen onderdeel is van de oorspronkelijke overeenkomst, mag dit niet). U kan beter zelf een brief sturen, en daarna meteen naar de rechtbank.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 aug 2013 19:53

De ervaring heeft me geleerd dat voor 25€ moeilijk kosten kan gaan maken, u verplaatsing naar het vredegerecht!

Gaat je een advocaat nemen ?

Als je een vonnis heeft moet u eerst den deurwaarder betalen en wie zegt dat je dan je centen krijgt?

Er is niks moeilijker dan centen uit de zak van iemand te halen als er geen in zit !!

En heb je ontegensprekelijke bewijzen ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

rssreader
Topic Starter

#6 , 31 aug 2013 22:52

Ik weet het dat het moeilijk is om kosten te maken voor 25 euro, maar ik kan het moeilijk verdragen en heb er wat spaargeld voor over om dit duidelijk te maken. Ik denk dat mijn bewijs redelijk is maar ben geen jurist. Als de koper die niet betaalt toch nog de moeite doet om positief te evalueren op eBay met commentaar "ok", samen met afleverbewijsje van de post, als begin van bewijs kunnen gelden. Daarnaast ook het feit dat hij nooit de moeite heeft genomen om te antwoorden.

Een niet nader genoemd incassobureau uit Damme lijkt aan te bieden wat ik zoek:
"Keuze 3. U verkiest onmiddellijk gerechtelijke acties : na ontvangst van uw dossier, maken wij de stukken over naar de gerechtsdeurwaarder. Binnen de 8 dagen wordt er een dagvaarding betekend bij uw wanbetaler. ( keuze drie is mogelijk indien u reeds zelf een aanmaning hebt verzonden ) De kosten zijn ten laste van uw klant.
XXXXXX incasso lost snel uw problemen op voor gans Belgie, in samenwerking met onze gerechtsdeurwaarders en een vast team advocaten ! Om uw belangen te behartigen, werken wij uitsluitend met gerenomeerde advocatenkantoren."

Ik ga me informeren over de kosten en kijken of we een forfaitaire prijs kunnen afspreken.

Volgens mij heeft hij de centen maar heeft hij hier gewoon geprofiteerd. Hij heeft een vaste job in de lokale openbare sector in een knelpuntberoep (dank u facebook voor de info). Zijn eBay profiel is wat de rest betreft feilloos.

Turaki

#7 , 31 aug 2013 23:15

Kosten voor incasso zijn voor u, kosten voor de rechtszaak (rolrecht, deurwaarder, betekenis vonnis) kan u in uw eisenbundel opnemen en zijn dan voor tegenpartij.

Oude Belg

#8 , 01 sep 2013 00:20

Ik hoop dat je begrijpt dat je niet de normale ebay-procedure hebt gevolgd. Normaal : kopen, betalen, verzenden, ontvangen. Feedback verkoper : normaal gezien na de betaling. Feedback koper : na ontvangst.
Gezien deze een perfect profiel in heb ik de CD verstuurd zonder de betaling af te wachten.
Dat is zeer dom, en zorgt ervoor dat je ernstige risico's loopt. Ik zou je aanraden om, alvorens je koopt, de geplogenheden te leren kennen. Kopen en verkopen zijn ernstige zaken.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

loeki

#9 , 01 sep 2013 07:44

En wat als de koper zegt dat hij het geld met de post aan U heeft toegezonden
Woord tegen wederwoord

Verder is het sop de kool niet waard en gaat U Uw verlies gewoon nog maar eens vele malen groter maken.

Beken Uw fout en neem Uw verlies

Volgende maal:...........bestellen.................betalen................versturen

mava105

#10 , 01 sep 2013 09:33

Verwittig in ieder geval eBay van dit voorval, en geef zelf een negatieve feedback. Koper zijn score zal er lang niet meer zo goed uitzien, als hij al niet wordt geschrapt.

denlowie

#11 , 01 sep 2013 10:27

En u gaat de kosten van het incasso die vele malen groter gaat zijn dan 25€ volledig op u nemen, want deze kost is niet terugvorderbaar.

En dan heb je de zaak nog niet gewonnen, dit moet je nog afwachten, het is niet omdat je gelijk heeft dat je ook gelijk krijgt op een rechtbank.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”