Huurwaarborg

j.mannaert
Topic Starter

Huurwaarborg

#1 , 30 aug 2013 19:50

Toen ik vorig jaar te Gent ging studeren hebben ik en mijn vriendin besloten een studentenkot te huren. Wegens tijdsgebrek moesten we echter de procedure snel afhandelen zonder alles goed te overwegen. Toen we het huurcontract gingen ondertekenen en dan ook meteen sleutels gingen ontvangen vroeg de huisbaas ons om een huurwaarborg van 400 euro te betalen contant. Zonder veel nadenken zijn we hierop ingegaan en nu hoorde ik dat dit niet legaal is en dat de huurwaarborg op een derdenrekening zou moeten staan. Wij hebben echter nooit een papier ontvangen van een financiële instelling, noch van de huisbaas omtrent een huurwaarborg. Aanstaande zondag ga ik terug naar Gent om de sleutels af te leveren, als zij mij de huurwaarborg weigeren terug te geven wat zijn dan de acties die ik kan ondernemen?

Groeten Jeroen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 aug 2013 10:54

Verhuurder is wettelijk verplicht de wettelijke intrest van de waarborg aan u uit te betalen, zelf als hij het geld bij wijze van spreken onder zijn matras heeft bewaard. Vraag die wettelijke intrest op bij uw bank.

sloeberken

#3 , 31 aug 2013 11:10

Hent u een bewijs dat u deze waarborg hebt betaald.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Franciscus

#4 , 31 aug 2013 12:14

Dit valt onder de algemene regels van huren niet onder de striktere regels van woonhuur.
http://www.handelshuur.be/index.php?opt ... &Itemid=60" onclick="window.open(this.href);return false;

bosprocureur

#5 , 31 aug 2013 14:25

Verhuurder is wettelijk verplicht de wettelijke intrest van de waarborg aan u uit te betalen, zelf als hij het geld bij wijze van spreken onder zijn matras heeft bewaard. Vraag die wettelijke intrest op bij uw bank.
Ik dacht dat de verhuurder de gewone commerciële intrest moet betalen, tenzij de huurder hem aangetekend laat weten dat hij de waarborg op een geblokkeerde rekening wil; vanaf dat ogenblik zou de wettelijke intrest ( zie http://www.gdwantw.com/information/Wett ... terest.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;) verschuldigd zijn.

j.mannaert
Topic Starter

#6 , 31 aug 2013 16:38

Ik heb een ondertekend document waarbij de verhuurder kennis geeft de waarborg contant te hebben ontvangen, Sloeberken.

Vandebos

#7 , 31 aug 2013 17:30

Wat staat in de huurovereenkomst mbt tot de huurwaarborg?

j.mannaert
Topic Starter

#8 , 31 aug 2013 19:54

Wat staat in de huurovereenkomst mbt tot de huurwaarborg?
De waarborg van €400 die uitsluitend zal kunnen dienen tot vergoeding van eventuele schade aan het verhuurde toegebracht door de huurder of door derden aan wie hij toegang verleende. De waarborg of het saldo ervan wordt aan de huurder teruggegeven na het beëindigen van de overeenkomst en nadat de goede en volledige uitvoering van al de verplichtingen van de huurder zal zijn vastgesteld door de verhuurder. In geen geval mag de huurwaarborg door de huurder aangewend worden tot betaling van de huurprijs of andere lasten. De huurder is dus verplicht deze op de bepaalde vervaldagen te betalen tot het einde van de huurovereenkomst.

Ook is er geen plaatsbeschrijving gemaakt, noch een voorgelegd.

mava105

#9 , 31 aug 2013 20:27

Indien er geen ingaande Pb is opgemaakt heeft het ook weinig zin een waarborg te hebben, gezien er geen schade zal kunnen worden vastgesteld.

artemis

#10 , 31 aug 2013 20:36

Is een PB verplicht bij gemeen huurrecht? Want daarover gaat het hier.
Is een geblokkeerde huurwaarborg verplicht bij gemeen huurrecht? Interesten op waarborg is dan weer iets anders lijkt me.

Vandebos

#11 , 31 aug 2013 21:15

ja en neen.

ja, overeenkomstig art 1730-31 BW, wat betreft plaatsbeschrijving:
Art. 1730. <W 29-12-1983, art. 4> § 1. (De partijen zijn verplicht een omstandige plaatsbeschrijving op te stellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Deze plaatsbeschrijving wordt opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van bewoning. Hij wordt gevoegd bij de geschreven huurovereenkomst in de zin van artikel 1bis van boek III, titel VIII, hoofdstuk II, afdeling 2 en zal eveneens onderworpen zijn aan de registratie.) <W 2007-04-25/38, art. 100, 010; Inwerkingtreding : 18-05-2007>
Bereiken de partijen geen overeenstemming, dan wijst de vrederechter, bij wie de zaak aanhangig wordt gemaakt met een verzoekschrift ingediend voor het verstrijken van de termijn van één maand of van vijftien dagen naargelang van het geval, een deskundige aan die de plaatsbeschrijving opmaakt. Het vonnis is uitvoerbaar niettegenstaande verzet en is niet vatbaar voor hoger beroep.
§ 2. Indien in de gehuurde plaatsen belangrijke wijzigingen zijn aangebracht nadat de plaatsbeschrijving is opgemaakt kan elke partij eisen dat op tegenspraak en voor gemeenschappelijke rekening een bijvoegsel bij de plaatsbeschrijving wordt opgemaakt.
Wordt geen overeenstemming bereikt, dan is de in paragraaf 1 voorgeschreven procedure van toepassing, behalve wat de termijnen betreft.
§ 3. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met de paragrafen 1 en 2 zijn nietig.
§ 4. Dit artikel is niet van toepassing op de pacht.

Art. 1731. <W 29-12-1983, art. 5> § 1. Indien geen omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, wordt vermoed dat de huurder het gehuurde goed ontvangen heeft in dezelfde staat als waarin het zich bevindt op het einde van de huurovereenkomst, behoudens tegenbewijs, dat door alle middelen kan worden geleverd.
§ 2. Indien tussen verhuurder en huurder een omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, moet de huurder het goed teruggeven zoals hij het, volgens die beschrijving, ontvangen heeft, met uitzondering van hetgeen door ouderdom of overmacht is teniet gegaan of beschadigd.
Enkel art. 1752 BW is bij gemeen huurrecht van toepassing wat betreft de waarborg.
Art. 1752. De huurder die het huis niet van genoegzaam huisraad voorziet, kan eruit worden gezet, tenzij hij voldoende zekerheid stelt voor de betaling van de huur.
Laatst gewijzigd door Vandebos op 31 aug 2013 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Art 1730-31 bijgevoegd. Excuses.

Terug naar “Huren”