uitgeleend geld word niet terug betaald

Marc.Baerts
Topic Starter

uitgeleend geld word niet terug betaald

#1 , 28 aug 2013 13:50

De dochter van mijn vriendin en haar vriend hebben een huis gekocht maar voor de notaris te betalen en de kosten op de lening te drukken,
hebben mijn vriendin en ik hun €10000 geleend. Er is in februari een blad opgesteld dat ze van ons €10000 hebben geleend en dat ze voor 28/07/2013
€10000 zouden teru betalen.
In de maand juli heb ik een overschrijving van €5000 ontvangen, dus ik dacht oke dat komt goed, nu is het al 28/08/2013 en er is geen € meer overgeschreven, als ze nu naar ons toe waren gekomen voor een regeling te treffen heb ik daar geen probleem bij, maar er word met geen woord over gerept, wel vragen voor hun zoon te gaan halen aan de opvang en rond 20h naar hun te brengen, meegaan op zondag uitstap.
En vrolijk vertellen dat ze op zomerfestival zijn geweest en gelogeerd op hotel, nieuwe tv, zwembad voor de zoon en trampoline gekocht
Als ik erover heb bij mijn vriendin dan hebben we ruzie omdat haar kinderen alles (heilig) zijn.
Ik begin het serieus op mijn heupen te krijgen en ziet het niet zitten om bij verjaardagen en de feestdagen gezellig samen komen en feesten,
zonder dat hier een oplossing voor komt, hier heb ik teveel uren moeten voor werken om dat geld bijeen te sparen.
Heeft iemand raad hoe ik dit kan oplossen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MayaDeBij

#2 , 29 aug 2013 09:06

Mmm... inderdaad niet leuk.
Zelf weet ik er niet veel van, maar als praten niet helpt zou ik persoonlijk al beginnen info vragen aan een advocaat wat je best kan doen en zeker dat getekend blad niet verliezen.
Ik vind het niet mooi van je vriendin dat ze zo doet ze zou je moeten helpen om het ander deel van het geld terug te krijgen. Van mij zouden ze zelf dan maar moeten zorgen dat het kindje opgehaald wordt, hoe hard het ook is. Wie geld leent moet ook terugbetalen zo simpel is dat.
Succes alvast

eylis

#3 , 29 aug 2013 09:32

nog een tip: als ik het goed begrijp hebben jij en je vriendin samen dat geld aan haar dochter geleend.
je vriendin geeft te kennen dat er wat haar betreft geen spoed is om alles terug te betalen.
Wel dan is het héél eenvoudig: vertel aan je vriendin dat je wel begrijpt dat ze voor haar kinderen een extra inspanning wil doen, maar dat ze niet mag vergeten dat ze dit enkel voor haar eigen financieën mag beslissen en niet over jouw portemonnee. Het zijn per slot van rekening jouw kinderen niet.
dus hier een idee: er is al 5000 euro terugbetaald. als jullie samen de som van 10 000 geleend hebben aan de dochter, wel dan moet je vriendin de eerste som van 5000 euro integraal aan jou geven. en dat ze dan zelf maar afspreekt met haar dochter hoe en wanneer ze haar gedeelte terug kan krijgen.

Heb jij de volledige som aan haar dochter geleend, dan is het niet meer dan eerlijk dat je vriendin de rest van de som voorlopig aan jou voorschiet voordqat ze die terug kan krijgen van haar dochter.
Er is een afspraak op papier, die wordt niet gerespecteerd, dus is het eigenlijk maar eerlijk dat je vriendin er voor zorgt dat jij voorlopig terugkrijgt wat van jou is.
Er zijn geen familiale of wettelijke verplichtingen tussen jou en haar dochter.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 aug 2013 09:36

Wat staat er juist op het blad .....om een rechtsgeldig bewijs te hebben.
Opgesteld in in X exemplaren zodat alle partijen een origineel hebben.
Indien niet eigenhandig geschreven dient men zijn handtekening te laten vooraf gaan met de tekst 'gelezen en goedgekeurd ' en dan nog liefst met de tekst 'tienduizend €'
Alle partijen dus denk ik vier dienen te tekenen.
Ook datum en plaats van afsluiten overeenkomst dienen op document te staan.
Best de overschrijving gedaan met de vermelding lening aan A en B door C en D
Reden lening en wijze afbetalen zijn optioneel een bewijs.

Ik denk eerst met vriendin tot een vergelijk komen en dan eens praten met vier.
Indien geen vergelijk zal het een aangetekend schrijven worden desnoods voor u alleen.

Voor de rest zie Eylis

U kan steeds een eerste lijn contact nemen op volgende adressen
http://balieantwerpen.be/?action=onderd ... s+bijstand" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=74" onclick="window.open(this.href);return false;
eveneens mogelijk:
http://www.juridat.be/bemiddeling/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.voba.be/page.aspx?pId=2041&m ... mIdd=0&lid" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor

#5 , 30 aug 2013 08:12

“Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt :...§ 2. De onverdeelde aandelen worden VERMOED gelijk te zijn...Art.1902.De lener is gehouden de geleende zaken in dezelfde hoeveelheid en hoedanigheid en op de overeengekomen tijd terug te geven. Art. 1904. Indien de lener de geleende zaken of de waarde ervan niet op de overeengekomen tijd teruggeeft, is hij daarvan interest verschuldigd te rekenen van de dag van de aanmaning”(Burgerlijk Wetboek).

‘hebben mijn vriendin en ik hun €10000 geleend’...’en dat ze voor 28/07/2013 €10000 zouden teru betalen’

U kan de leners aangetekend aanmanen u uw helft van de resterende € 5000 onverwijld terug te betalen. Geven zij hieraan geen tijdig en afdoende gevolg,daag hen dan voor de rechtbank van eerste aanleg.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”