problemen: Huurovereenkomst - mag ik opzeggen?

professionalgamer
Topic Starter

problemen: Huurovereenkomst - mag ik opzeggen?

#1 , 26 aug 2013 09:50

Door omstandigheden zou ik graag mijn huur opzeggen. Er zijn veel problemen in het appartement en de huisbaas doet er niks aan. Ik heb nu een droomappartement gevonden en zou graag mijn opzeg doen.

Ik vermoed dat ik twee maand boete moet betalen en drie maand opzeg. Ik heb hier geen problemen mee.

In het contract staat

Duur:
a) De huur wordt gesloten voor een periode van (zie bijzondere voorwaarden).
Elk der partijen kan een einde stellen aan de huurovereenkomst onder de voorwaarden en modaliteiten voorzien door de woninghuurwet van 20 februari 1991 & 13 april 1997.

In deze wetgeving (woninghuurwet van 20 februari 1991 ) staat:
5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.) <W 2006-12-27/30, art. 73, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2007>

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 26 aug 2013 10:19

Welke termijn heeft de huurovereenkomst? De voorwaarden in de wetgeving gelden enkel voor contracten van 9 jaar, contracten van 3 jaar of korter zijn in principe niet vervroegd opzegbaar.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 aug 2013 12:52

Eens lezen:
Van pakweg blz 60 staan er tabellen en flowcharts
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

professionalgamer
Topic Starter

#4 , 26 aug 2013 13:58

Dank u voor de informatie.

Ik heb een bijkomende vraag.

De hoofdreden dat ik weg wou is de aanhoudende vochtproblemen. Het is zeer moeilijk om de woning genoeg te kunnen ventileren om condensatie te voorkomen in de wintermaanden.
Mijn vrouw is een aantal weken zwanger en ik vond dit geen gezonde omgeving met het vooruitzicht op een jong kindje.
Vandaag heb ik het mooie nieuws gehad dat mijn vrouw zwanger is van een drieling.
Nu heb ik iets gehoord over overbevolking.

Momenteel zijn wij met twee in een appartement van 40 m². Zou dit een reden kunnen zijn om toch overmacht in te roepen door overbevolking?

HSLimburg
Contacteer: Website

#5 , 28 aug 2013 11:54

Geachte,
de redenen waarom u de woning wilt verlaten zijn zeer begrijpbaar, maar geen geldige opzegredenen.

Het is zeer belangrijk om de correcte duur van uw huurovereenkomst te weten.

Aangezien jullie nog maar met 2 personen zijn in het heden, lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat u de woning overbewoond kan laten verklaren.
Er wordt niet alleen rekening gehouden met de grootte van het appartement, maar ook met het aantal woonruimtes.
Tiziano Romeo
Adviesgever Huurderssyndicaat

onze website is gemakkelijk te vinden via google.
Je vindt ons ook op facebook

Terug naar “Huren”