Er bestaat uiteraard software die dan echter wel een mooi prijskaartje ken, excel of zelfs access worden nog regelmatig gebruikt door syndici wat opvalt aan de soms zeer sumiere opmaak of duidelijkheid
Software voor gebruik in de context van dubbel boekhouden
- dient geen functie “erase” te omvatten, maar enkel “delete” (vaktaal)
- of mag niet mogelijk te maken om wat ingeschreven werd op één of ander wijze voor 100% te verwijderen (lekentaal).
Zie Art. III.84 en 87. WER (
Wetboek van Economisch Recht - Wet van 17.07.2013 - BS 14.08.2013).
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
Art. III.84. Elke boekhouding wordt door middel van een stelsel van boeken en rekeningen gevoerd met inachtneming van de gebruikelijke regels van het dubbel boekhouden.
Alle verrichtingen worden zonder uitstel, getrouw, volledig en naar tijdsorde ingeschreven in een ongesplitst dagboek of in een hulpdagboek, al dan niet gesplitst in bijzondere hulpdagboeken. Ze worden methodisch ingeschreven in of overgebracht naar de rekeningen waarop ze betrekking hebben.
(...)
De rekeningen worden ondergebracht in een voor het bedrijf van de onderneming passend rekeningenstelsel ingericht naar de eisen van de bedrijfsuitoefening van de onderneming. Dit rekeningenstelsel wordt zowel in de zetel als in de belangrijke boekhoudingafdelingen voortdurend ter beschikking gehouden van belanghebbenden.
De Koning bepaalt de minimumindeling van een algemeen rekeningenstelsel. Hij stelt vast wat de rekeningen van dat stelsel moeten bevatten en hoe ze moeten worden gebruikt.
Art. III.87. § 1. De boeken worden per blad genummerd; ze vormen elk in hun soort een doorlopende reeks; ze dragen de vermelding van hun soort, hun plaats in de reeks en de naam, de firmanaam of de bijzondere naam van de onderneming.
§ 2. De boeken worden op zodanige wijze gehouden dat de materiële continuïteit ervan, evenals de regelmatigheid en de onveranderlijkheid van de boekingen zijn verzekerd.
De Koning stelt nadere regels voor het houden en bewaren van de boeken. Hij kan de werkwijze voorgeschreven in artikel III.84, derde en vierde lid, vervangen of toestaan dat ze, onder de voorwaarden die Hij bepaalt, wordt vervangen door een andere die de materiële continuïteit van de boeken evenals de regelmatigheid en de onveranderlijkheid van de boekingen waarborgt.
Het gebruik van software als Excel, Word, Access lijkt me dan ook in tegenstrijd met de wettelijke voorschriften (“
onveranderlijkheid van de boekingen”).