Loonbeslag

Insurex
Topic Starter

Loonbeslag

#1 , 24 aug 2013 12:05

Op resp. 4 en 5 augustus 2010 werd door de gerechtsdeurwaarder derdebeslag gelegd in handen van resp. mijn werkgever en de vakantiekas.
Deze beslagen werden mij aangezegd (ter kennis gebracht) bij gerechtsdeurwaardersexploot op 9 augustus 2010.
Het betrof een bedrag van 4500 euro. Ondertussen had de gerechtsdeurwaarder al mijn andere schulden er ineens bij gepakt.
Waardoor ik met een schuld van 36.000 euro zat die moest afbetaald worden.
(Ik noem hier de bedragen want dit is toch anoniem)

Op 13 augustus 2012 krijg ik een brief aan van de verzekering dat ik aan hen 36.000 euro verschuldigd ben.
Zij schrijven mij, wij zijn bereid de interesten kwijt te schelden indien u binne de maand overgaat tot vergoeding van onze schade. Indien u deze termijn laat verstrijken vervalt ons aanbod.
Ik contacteer hen terug met een afbetalingsplan, waar ze mee akkoord gaan. 75 euro per maand af te lossen. Dit voorstel hebben ze van mij ontvangen op 21 augustus, dus binnen de maand.
Maar de interest loopt wel verder???

2de vraag is als ik een overeenkomst heb met de verzekering om dit bedrag recthstreeks aan hen te betalen en de gerecthsdeurwaarder heeft het oorspronkelijke bedrag van 4500 euro al lang geïnt! Dan vervalt mijn loonbeslag toch? Heb een duidelijk zwart op wit contract met de verzekering. Zonder deurwaarder die er tussenzit, brengt dit geen extra kosten mee, omdat zij er anders uiteraard ook een procent op pakken. Heb alle documenten al doorgestuurd naar hen. Ondertussen al 2maal! Heb al 2x te horen gekregen dat ze de advocaat van de tegenpartij gingen contacteren, omdat deze uiteraard opdracht heeft gegeven tot loonbeslag.
Maar tot op heden antwoord deze niet. Hierdoor is er een deel van mijn vakantiegeld ingehouden!

Mijn vraag is, zou ik hiervoor eens naar een advocaat gaan? Want zolang de advocaat niet antwoord loopt dit spel verder uiteraard.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 25 aug 2013 10:26

1. De kwijtschelding van de intresten op de hoofdsom zal enkel gelden bij integrale terugbetaling in 1 keer, niet via een afbetalingsplan. Tenzij ze andere voorwaarden opgenomen hebben, mag je niks afleiden uit hun woorden die er niet staat. Gezien je de schade niet vergoed hebt, maar slechts deels terugbetaalt, is er geen verplichting van hen om de intresten kwijt te schelden.

Je kan ook onmogelijk een kwijtschelding van de intresten verwachten als je slechts 75 euro per maand afbetaald voor 36k kapitaal. Dit zou betekenen dat je 40 jaar lang een schuld bij hen zou hebben, maar geen intresten daarop dient te betalen. Meer zelfs, met die aflossing van 75 euro zal je schuld enkel stijgen, gezien de intresten meer dan waarschijnlijk een veelvoud zullen zijn van de intresten. De bank/verzekering heeft je dus "voor eeuwig" vast.

2. Hangt af van alle gegevens. Gezien je zegt dat de gerechtsdeurwaarder "al mijn andere schulden er bij gepakt" heeft, kan het betekenen dat er ondertussen een loonbeslag is van 36000 euro. Een gerechtsdeurwaarder kan onmogelijk zelf die bedragen eigenhandig erbij voegen zonder dat hij op z'n minst info van de verzekering heeft gekregen. De overeenkomst met de verzekering kan trouwens ook een loonsoverdracht/loonsbeslag betekenen, waardoor de verzekering dit eventueel ook via een gerechtsdeurwaarder kan laten gaan. Alles hangt af van de details van die overeenkomst, je kan dit eventueel inscannen en (na verwijderen van persoonlijke gegevens) online plaatsen (via filedropper ofzo). Dan kunnen we dit nakijken.

Een tip: gezien punt 1, is de kans onwaarschijnlijk dat je, tenzij je véél meer maandelijk kan betalen, ooit die lening zal kunnen aflossen. Het is dan interessanter om enkele jaren in collectieve schuldenregeling te gaan, waardoor je binnen enkele jaren volledig verlost kan zijn van deze schuld.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 aug 2013 14:55

Het is lang niet zeker dat de schuld van 4.500 euro waarvoor beslag gelegd werd al afbetaald is. De gerechtsdeurwaarder moet het bedrag dat van uw loon afgehouden wordt verdelen rekening houdend met al uw schulden. Sommige schuldeisers kunnen bevoorrecht zijn, en anders ontvangt elke schuldeiser een deel van het van uw loon afgehouden bedrag.

Reclame

Insurex
Topic Starter

#4 , 26 aug 2013 13:28

Ok, bedankt voor de snelle reacties alvast.....
Het betreft zowiezo een loonbeslag en niet een overdracht. Dit had ik al nagevraagd.

Ik typ de overeenkomst even over, aangezien ik niet zie hoe ik de scan online kan zetten.
Zonder de persoonlijke gegevens...

Geachte heer,

Wij ontvingen uw aangetekend schrijven van 21 augustus 2012.

Wij kunnen ons akkoord verklaren met uw voorstel om maandelijks 75.00 EUR
af te lossen.

Wij noteerden eveneens dat uw financiêle mogelijkheden over een vijftal jaar zullen toenemen en u vanaf dan het bedrag van uw maandelijkse stortingen zal verhogen.

Inmiddels tekenen wij met de meeste hoogachting,

voor de directeur-generaal
............
Dienstverantwoordelijke

Aangezien het over 3 schuldeisers gaat die elks hun vergoeding van Ethias hebben gekregen en ik dit nu aan hen terugbetaal. Ga ik ervanuit dat elke schuldeiser een deel van de 75 euro krijgt.
Het gaat om 3 schuldeisers dus. Die elks 2.75 procent interest hebben op hun vergoeding. Komt neer op 0.04 euro per dag voor de eerste, 0.43euro per dag voor de tweede en voor de laatste 2.25euro per dag....

Sinds ik die 75euro betaal per maand recthstreeks aan Ethias zelf! Komt er geen geld meer binnen bij de deurwaarders. Heb afschriften moeten sturen aan hen met de aflossingen die ik heb gedaan het afgelopen jaar. M.a.w. Ik heb geen last meer van loonbeslag! Wat ik niet erg vind. Alleen spijtig dat ze nog geld van de vakatiekas hebben afgehouden. Als ik hier nog iets aan zou kunnen doen, dan zou het mij niet storen 75euro per maand te betalen voor de rest van mijn leven. Aangezien met de indexeringen 75euro veel minder waard zal zijn binnen x aantal jaren....

Dus heb nog een vraag, deze overeenkomst kan toch niet eenzijdig opgezegd worden? M.a.w. dat de verzekering dit contract eenzijdig opzegt en weer over gaat op loonbeslag. Alhoewel ik dit nog steeds heb, volgens
de deurwaarder.....raar

Of bedoelde u dit met de overeenkomst:

Geachte,

U tekende geen document. Het betreft geen loonafstand.
Op resp. 4 en 5 augustus 2010 werd door de gerechtsdeurwaarder derdebeslag gelegd in handen van resp. uw werkgever en de vakantiekas.
Deze beslagen werden u aangezegd (ter kennis gebracht) bij gerechtsdeurwaardersexploot op 9 augustus 2010.

Met vriendelijke groet,

Mss voor alle duidelijkheid:

Sinds augustus 2010 zat ik met loonbeslag op mijn loon.
Maar dan krijg ik op 13augustus brief aan van dezelfde schuldeiser waarop staat dat ik hen dit bedrag" waar ik loonbeslag voor heb" verschuldigd ben.
Ik doet dit voorstel van 75euro per maand en sindsdien betaal ik dit aan hen dus.
Ondertussen was ik van werk veranderd en we zijn 1 jaar verder en is er niets meer van mijn loon afgehouden. Betaal elke maand netjes 75euro....
Ik blijf hen tot op heden 49.535, 72 euro verschuldigd waar nog de interesten bijkomen uiteraard.....Terwijl ik ondertussen al 10.201 euro betaald heb. Dit zowel door loonbeslag en de overeenkomst van het afgelopen jaar....

Hoop hiermee alle nodige info weer te hebben gegeven......

MVG

Insurex......
Laatst gewijzigd door Insurex op 26 aug 2013 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV

#5 , 26 aug 2013 13:51

Aangezien het over 3 schuldeisers gaat die elks hun vergoeding van Ethias hebben gekregen en ik dit nu aan hen terugbetaal. Ga ik ervanuit dat elke schuldeiser een deel van de 75 euro krijgt.
Het gaat om 3 schuldeisers dus. Die elks 2.75 procent interest hebben op hun vergoeding. Komt neer op 0.04 euro per dag voor de eerste, 0.43euro per dag voor de tweede en voor de laatste 2.25euro per dag....
Op basis van de beperkte info die je hier geeft, lijkt he me toch dat het Ethias is die de schuld invordert en niet die 3 schuldeisers aan wie je moet afbetalen. Die schuldeisers hebben, opnieuw voor zover ik het kan zien, hun geld van Ethias gekregen en nu vraagt Ethias dit terug aan jou.

Hoe kom je trouwens aan die 2,75%?
Sinds ik die 75euro betaal per maand recthstreeks aan Ethias zelf! Komt er geen geld meer binnen bij de deurwaarders. Heb afschriften moeten sturen aan hen met de aflossingen die ik heb gedaan het afgelopen jaar. M.a.w. Ik heb geen last meer van loonbeslag! Wat ik niet erg vind. Alleen spijtig dat ze nog geld van de vakatiekas hebben afgehouden. Als ik hier nog iets aan zou kunnen doen, dan zou het mij niet storen 75euro per maand te betalen voor de rest van mijn leven. Aangezien met de indexeringen 75euro veel minder waard zal zijn binnen x aantal jaren....
je ziet iets over het hoofd:
Wij noteerden eveneens dat uw financiêle mogelijkheden over een vijftal jaar zullen toenemen en u vanaf dan het bedrag van uw maandelijkse stortingen zal verhogen.
Daarmee geven ze uitdrukkelijk aan dat het bedrag van 75 euro zeker niet definitief is en binnen enkele jaren u verondersteld wordt meer te betalen.
Hoop hiermee alle nodige info weer te hebben gegeven......
verre van, ik denk dat je best eens het volledige verhaal doet: waarom moet je aan Ethias een bedrag terugbetalen, wat is de verdeling van de totale schuldeisers, ... ? Het is moeilijk deftig te antwoorden als de vraagsteller nauwelijks een deftige vraag kan stellen.

Insurex
Topic Starter

#6 , 26 aug 2013 15:57

Idd, Ethias vordert de schuld in! Want de schuldeisers hebben hun geld gehad van Ethias. Dat klopt volledig. Toch spreken ze bij de Deurwaarder nog steeds over de 3 schuldeisers apart...... Ipv 1 schuld waar ik dan 1malig interest op betaal. Nee, word dit voor de 3 bedragen apart gedaan. Als ik bij de deurwaarder over Ethias begin, dan krijg ik als antwoord. Het gaat hier over..... namen van de schuldeisers. Heb al papieren moeten doorsturen aan de deurwaarders. Die hebben opdracht gekregen van de advocaat van de tegenpartij. Doch deze heeft tot op heden nog steeds niet geantwoord dat mijn verhaal klopt." Dat ik niets meer aan de schuldeisers verschuldigd ben, enkel aan Ethias" Ik kom aan die 2.75 procent omdat ik mail had gestuurd naar de deurwaarder om te horen hoeveel er nog openstaat en hoeveel ik al heb afbetaald. Zij hebben mij dan een gedetailleerde afrekening tot op heden gestuurd.
Daar stond op het einde. Hoeveel ik hen nog verschuldigd ben. En dan per schuldeiser het bedrag met erbij geschreven, meer de interesten aan 2.75 procent

Idd binnen 5-tal jaren....Als mijn financiele situatie dan tenminste verbeterd is. Maar weet niet waar ik sta over 5jaar en kan het mss zijn dat 80 of 85 euro kan missen, zoals het er nu uitziet. Kaler kunnen ze mij niet pikken. Er is nergens genoteerd hoeveel er dan minimum moet betaald worden.......

JPV

#7 , 26 aug 2013 17:18

er is ook nergens bepaald dat zij moeten blijven akkoord gaan met die 75 euro, je hebt geen enkel contract, enkel een tijdelijke toezegging van hun kant.

Nu, het gaat over een kwestie van schulden, niet echt iets voor arbeidsrecht. Ik verplaats het topic.

j.demoor

#8 , 27 aug 2013 08:24

“Art.1539.De schuldeiser die een uitvoerbare titel bezit, kan bij deurwaardersexploot uitvoerend beslag onder derden leggen, op de bedragen en zaken die deze aan zijn schuldenaar verschuldigd zijn...De artikelen 1452 tot 1455 vinden toepassing op het uitvoerend beslag onder derden...Het beslag wordt bij deurwaardersexploot binnen acht dagen aan de beslagen schuldenaar aangezegd...“(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

‘Ondertussen had de gerechtsdeurwaarder al mijn andere schulden er ineens bij gepakt.’

Dat kan die gerechtsdeurwaarder enkel met inachtneming van voornoemd art.1539.

“Art.1541.Het verzet van de schuldenaar tegen wie het beslag geschiedt wordt op zijn verzoek aan de beslaglegger betekend binnen vijftien dagen na de aanzegging van het beslag, met dagvaarding om te verschijnen vóór de beslagrechter...”(Ger.W.).

‘Ik contacteer hen terug met een afbetalingsplan, waar ze mee akkoord gaan. 75 euro per maand af te lossen.’

Indien de schuldeiser het beslag niet opschort zo lang u het afbetalingsplan nakomt dan kan u de zaak aanhangig maken bij de beslagrechter op grond van uw ‘zwart op wit contract ‘
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Insurex
Topic Starter

#9 , 27 aug 2013 14:20

Ok,

Dat laatste is chinees voor mij. Wilt u zeggen zolang ik mijn afbetalingsplan nakom. 75 euro per maand dan is er geen probleem?

claire44

#10 , 28 aug 2013 09:40

Ik heb ook loonbeslag voor een openstaande schuld, maar de schuldeiser vond dat het bedrag dat ik kon afstaan te weinig was en heeft de deurwaarder opdracht gegeven om meer te komen halen. Ik betaal dus nog eens extra bovenop mijn loonbeslag. Dus niets is zeker als je een 'zogezegde overeenkomst' hebt

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”