Gehuurde garage niet toegankelijk

Floes
Topic Starter

Gehuurde garage niet toegankelijk

#1 , 20 aug 2013 18:08

Mijn vriend en ik huren sinds 01/08 een appartement. Bij het appartement hoort een garageplaats in een gebouw apart. Het is 1 rechthoekig gebouw met een aantal poorten naast elkaar, maar zonder scheidingen tussen de plekken vanbinnen. Nu is het zo dat wij bij het krijgen van de sleutels geen sleutel hebben gekregen van "onze" poort. Verantwoordelijke die alles regelt voor de verhuurder beweerde dat de vorige huurders die nog hadden, terwijl de vorige huurders beweren nooit een sleutel daarvan gehad te hebben. Onze zaak niet, maar goed, sleutels zouden worden bijgemaakt.
Nu zijn we dus drie weken verder en er is nog steeds geen sleutel bijgemaakt. We hebben de "reservesleutel" (de enige sleutel die er is) een paar dagen gehad afgelopen week, maar toen bleek dat dus de enige sleutel te zijn waardoor ze hem niet konden bijmaken... terwijl dat bijmaken op 1 of 2/08 al had kunnen gebeuren. Anderzijds is er nog een probleem, nl. dat er een andere huurder spullen stockeert op een stuk van onze plek. Gevolg is dus dat 1) de auto er niet inpast, 2) een passagier vooraan de deur niet zal kunnen openen, 3) dat een ander dus gebruik maakt van hetgeen wij betalen en waar we zelf niet eens aankunnen. Dit zonder verwijt naar die andere huurder, maar men wist al van juni dat wij dit appartement mèt garage zouden betrekken, dus waarom dat dit allemaal zo lang moet duren...

We huren nu dus 20 dagen een garage waar we niet in kunnen, en waar we, als we er in kunnen, geen auto in kunnen parkeren. De verantwoordelijke ligt er niet van wakker, daar zijn we nu al een keer of 4 gaan vragen wanneer het in orde komt en er is nog niks opgelost. Natuurlijk willen we ook niet in het begin van onze huurperiode al problemen maken, maar je huurt ook geen fiets waarvan je het stuur niet krijgt, om maar een vergelijking te maken. Kunnen we iets doen? Wat is slim om te doen?

EDIT: wij huren ook via een immokantoor, is het verstandiger om daar eens te horen? Of moeten we het via de huurbaas (die verantwoordelijke) blijven proberen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 20 aug 2013 18:23

maar toen bleek dat dus de enige sleutel te zijn waardoor ze hem niet konden bijmaken
Weer iets bijgeleerd : als je maar een sleutel hebt kan die niet worden bijgemaakt.... Leen die reservesleutel opnieuw, ga naar een sleutelservice en laat er een bijmaken. Duurt een minuutje of twee. Stuur een aangetekende brief naar de verhuurder (wiens naam op het contract staat) en stel een redelijk bedrag voor voor de gebruiksderving. In geen enkel geval zelf het huurgeld aanpassen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Floes
Topic Starter

#3 , 20 aug 2013 18:49

Ja wij wisten niet dat dat de enige sleutel was, tot iemand van het bedrijf van de verhuurder dus zei dat ze de sleutel niet kon bijmaken om die reden. Zucht.

Ze willen niet dat we zelf een sleutel laten bijmaken.

Reclame

Oude Belg

#4 , 20 aug 2013 19:52

Ze willen niet dat we zelf een sleutel laten bijmaken.
Dat zijn hun zaken niet. U laat gewoon een sleutel bijmaken (u hoeft dat niet te zeggen aan de verhuurder) en opgelost. Of, nog beter, : u vraagt de reservesleutel, haalt hiermee het slot uit de poort (als u dat niet kan, vraag dan aan een slotenmaker hoe het moet) en u vervangt het slot. Dat is uw recht!
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Floes
Topic Starter

#5 , 20 aug 2013 20:01

En wat dan met de rommel van de andere huurder die op ons stuk staat?

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 aug 2013 20:07

Zijn er lijnen geschilderd die die afzonderlijke staanplaatsen aangeven?
Als het niet veel is, de rommel zelf terug op zijn stuk duwen.

Floes
Topic Starter

#7 , 20 aug 2013 20:09

Nee, geen lijnen. Maar de deur kan in elk geval niet open op deze manier, er staan zakken afval, maar ook een aanhangwagen en moto over de denkbeeldige grens.

(Edit: ik beschouw het midden van het muurtje tussen beide poorten als denkbeeldige grens. Anders kan je onmogelijk je deur openen. Het afval staat echt bijna over de breedte van "ons" stuk, de aanhangwagen en de motor staan op één lijn met onze poort. Dus waar de poortopening eindigt, als je die lijn verder doortrekt...)

Franciscus

#8 , 20 aug 2013 21:28

Deze huurder daarop aanspreken... vriendelijk vragen.

Floes
Topic Starter

#9 , 20 aug 2013 21:42

Ik weet niet eens wie het is.

Franciscus

#10 , 20 aug 2013 21:54

Syndicus moet het zeker weten.

U kan beginnen met een bericht aan die poort te hangen met bericht dat u uw garage gaat schilderen en dus niet verantwoordelijk bent voor eventuele verfvlekken.
Eens bij iedereen eens bellen?

WP002

#11 , 21 aug 2013 10:47

Syndicus een AS sturen. Mocht het escaleren en uiteindelijke voor de vrederechter komen dan hebt u bewijs in handen.

Floes
Topic Starter

#12 , 03 sep 2013 17:11

Wij hadden aan het immokantoor, de verhuurder, onze wensen m.b.t. compensatie duidelijk gemaakt. Vandaag kregen we het antwoord dat we geen compensatie krijgen en dat we alles via hen moeten regelen, zij zijn immers de verhuurder. Zonder verdere uitleg. Ik heb dan getelefoneerd want 1) zij hadden me zelf gezegd eens langs de eigenaar te gaan voor die sleutels, waarop de verantwoordelijke daar ons telkens liet terugkomen, 2) geen compensatie zonder uitleg? Die verantwoordelijke beweert blijkbaar dat wij pas half augustus zijn gaan vragen achter die sleutels.... Dit is natuurlijk klinklare onzin want wij horen helemaal niet achter sleutels te moeten gaan vragen en ik ben 31/07 al daar geweest daarvoor, het kantoor heeft me zelf toen nog teruggebeld met de mededeling dat de sleutels asap zouden worden bijgemaakt... Maar dat waren ze precies vergeten.

Het is gewoon belachelijk.

Vandebos

#13 , 03 sep 2013 21:57

Opnieuw aangetekend in gebreke stellen. Hen vriendelijk medelen dat bij de volgende betaling huur wegens derving gebruiksgenot u het equivalent van huurprijs garage per maand/31*aantal dagen geen toegang tot garage zal afhouden gelet op het falen van respecteren van ieder punt van art. 1719-1720 BW door de verhuurder en/of diens wettelijk afgevaardigde.
U kan in het schrijven opnemen dat u als teken van goede wil verzaakt aan een compensatie voor de periode dat men u geen bijkomende kopie van de sleutel heeft geleverd... :twisted:
Dat u bij problemen die men zou hebben met deze compensatie er zuiver uit principe geen enkel probleem heeft dit dossier voor te leggen aan het lokale vredegerecht middels een verzoekschrift art. 1344bis/ev ger w en een klacht voor de tuchtcommissie van het BIV.
Indien in het huurcontract geen aparte huurprijs voor de garage staat informeert u even in de buurt en neemt het gemiddelde (er is altijd wel iemand die zijn garage verder verhuurt).

Sluit af met: enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd.

Gezever zal snel gedaan zijn.

Vandebos

#14 , 04 sep 2013 00:06

Wat betreft de rommel die op uw parkeerruimte staat: indien men u de gebruiker ervan niet kan meedelen hangt u gewoon op de garagepoort in kwestie een a4'tje met daarop de tekst dat u op bv 15/09 een opruimfirma laat langskomen om al het afval, oud ijzer en defecte voertuigen te verwijderen uit uw garage. Dat u geen enkele verantwoordelijkheid neemt voor de rommel die aldus verwijdert wordt aangezien het blijkbaar gaat om afval van de vorige huurder. Dat omwonenden met interesse zich mogen melden...Fotootje met gsm nummer erbij, op garage plakken en kopietjes van boodschap deponeren in alle postbussen in het gebouw.

Tevens kopietje aan syndicus beheerder bezorgen met de boodschap dat aangezien deze niet in staat blijken te beheren aan wie welke garage toebehoort en art. 15 van de grondwet uw genot en onschendbaarheid dienaangaande garandeert het mogelijk is dat hun persoonlijke aansprakelijkheid in het geding komt.

Aangetekend natuurlijk...

Floes
Topic Starter

#15 , 04 sep 2013 09:12

Bedankt voor uw hulp, ben benieuwd.

Ik was dan nog schappelijk, vond ik, met mijn 60 euro compensatie voor een maand. Alle garages en zelfs gewone staanplaatsen buiten op de site van het immokantoor (allemaal in deze buurt) kosten minstens 65 euro/maand.

Mijn vriend was overigens razend toen ik de reactie van het kantoor aan hem meedeelde. Het schoot me ook nog te binnen dat die verantwoordelijke op maandag 5/08 zelfs nog tegen mij zei dat ze het briefje met onze namen en de herinnering om de sleutel bij te laten maken, per ongeluk weggegooid had en het daardoor vergeten was. Nu ja, dat is natuurlijk hetzelfde als "de huurders hebben er pas na 15 dagen om gevraagd"... :roll:

Terug naar “Huren”