grootouders en kinderen

redlotuske
Topic Starter

grootouders en kinderen

#1 , 18 aug 2013 15:14

Raad graag.

Met vriendelijke groetjes
Laatst gewijzigd door redlotuske op 08 dec 2013 15:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 18 aug 2013 15:19

Hoe oud is de oudste dochter?

Hoewel grootouders bezoekrecht hebben en kunnen afdwingen is het niet aan hen om eenzijdig te bepalen waar en wanneer dit plaatsvind. Ik denk dat ze met dergelijke argumenten zoals hier meegedeeld bijzonder zwak staan mochten ze besluiten er een zaak van te maken.

redlotuske
Topic Starter

#3 , 18 aug 2013 15:27

?
Laatst gewijzigd door redlotuske op 08 dec 2013 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Vandebos

#4 , 18 aug 2013 15:38

Als partner van je moeder kan je ze pas weren na bewijsbare feiten.

De oplossing in vele gevallen is éénmaal maandelijks af te spreken in een ontmoetingsruimte met vertrouwenspersoon erbij.

Als je hier op het forum zoekt kom je deze problematiek met volledige uitleg meermaals tegen.

redlotuske
Topic Starter

#5 , 18 aug 2013 17:00

goed dan ga ik nog eens rondkijken op het forum

redlotuske
Topic Starter

#6 , 18 aug 2013 17:15

???.

[Namen verwijderd:Vandebos]
Laatst gewijzigd door redlotuske op 08 dec 2013 15:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Vandebos

#7 , 18 aug 2013 18:35

Dit kan ook helpen.

http://elfri.be/omgangsrecht-grootouders" onclick="window.open(this.href);return false;

Turaki

#8 , 18 aug 2013 20:55

Wettelijk gezien heeft uw moeder wel recht op omgangsrecht, uw stiefmoeder heeft helemaal geen rechten (tenzij er een affectieve band is, wat ik betwijfel).

U kan best nu al op voorhand stappen ondernemen om uzelf veilig te stellen. U stuurt aan uw moeder een AS waarin u verwijst naar de problematische omgang in het verleden tussen jullie, maar dat u niet wil dat dit een invloed heeft op de band tussen haar en haar kleinkind. Daarna doet u een redelijk voorstel tot omgang tussen haar en haar kleinkind, bijvoorbeeld 2 maal per maand een halve dag op een locatie van uw keuze, eventueel met uw aanwezigheid of neutraal toezicht van uw keuze. U mag ook eisen dat uw stiefmoeder hier niet bij aanwezig mag zijn (u als ouder bepaalt met wie uw kind omgang mag hebben), maar ik betwijfel of dit de relatie in de toekomst gaat bevorderen (eventueel kan u eisen dat de eerste maanden dit doorgaat zonder uw stiefmoeder, en dat daarna de situatie kan geëvalueerd worden).

Als ze hierna nog een rechtszaak tegen u wenst aan te spannen, heeft u elk geval bewijs dat u het omgangsrecht niet verhinderde, en zal de rechter waarschijnlijk niet mals zijn voor haar. Eventueel kan u hierna nog een procedure starten voor tergend en roekeloos geding, maar ik vermoed dat dit uw relatie met uw moeder wel helemaal zal opblazen.

j.demoor

#9 , 20 aug 2013 08:53

“Art.375bis.De grootouders hebben het recht persoonlijk contact met het kind te onderhouden. Datzelfde recht kan aan ieder ander persoon worden toegekend, indien hij aantoont dat hij met het kind een bijzondere affectieve band heeft. Bij gebreke van een overeenkomst tussen de partijen, wordt over de uitoefening van dat recht in het belang van het kind op verzoek van de partijen of van de procureur des Konings beslist door de jeugdrechtbank.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

redlotuske
Topic Starter

#10 , 20 aug 2013 11:07

..
Laatst gewijzigd door redlotuske op 08 dec 2013 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Turaki

#11 , 20 aug 2013 11:12

Het is binnen uw rechten om te bepalen wanneer en waar uw kinderen wie zien. Enige "wie" die u niet kan verbieden om uw kinderen te zien, zijn de grootouders (en bij uitbreiding iedereen met wie uw kinderen een bijzondere affectieve band heeft). Maar de wanneer en waar blijven uw beslissing (zolang u niet onredelijk bent). Als de data voorgesteld door uw moeder niet passen, kan u deze dus perfect weigeren. Om een stap verder te gaan, als u niet wil dat uw kinderen naar pretparken gaan, mag u dit ook verbieden. Uw moeder kan uw kinderen zien binnen de regels door u bepaalt.

redlotuske
Topic Starter

#12 , 20 aug 2013 11:36

?
Laatst gewijzigd door redlotuske op 08 dec 2013 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 20 aug 2013 11:41

Maak een tijdslijn met alle incidenten en waarom dat een 'incident' is geworden.

Kan een bemiddelaar behulpzaam zijn?
http://www.voba.be/page.aspx?pId=2041&m ... mIdd=0&lid" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.juridat.be/bemiddeling/" onclick="window.open(this.href);return false;

redlotuske
Topic Starter

#14 , 20 aug 2013 17:34

Kan zijn dat ik nog dingen vergeten ben....
Laatst gewijzigd door redlotuske op 08 dec 2013 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

redlotuske
Topic Starter

#15 , 08 dec 2013 15:47

Kan zijn dat ik nog dingen vergeten ben....[/quote]

Terug naar “Andere”