Moet ik erfenis verdelen over 2 kinderen?

familymen
Topic Starter

Moet ik erfenis verdelen over 2 kinderen?

#1 , 19 aug 2013 08:59

Dus, er zijn 2 kinderen in het spel maar wegens omstandigheden is het contact met 1 zoon al jaren verwaterd. Na meermaals geprobeerd contact op te nemen met hem weigert hij het contact met ons. Nu zou ik graag dat als er mij iets overkomt mijn erfenis naar de zoon gaat met wie ik een goed contact heb, en ik zou vadertje staat niet willen sponsoren. Hoe kan ik dit het beste doen?

- Onroerend goed kopen op naam van mijn zoon?
- Geld nu schenken en hopen dat ik nog langer als 3 jaar leef ( kan de andere zoon dan geld opeisen)
....

Iemand een idee,
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 19 aug 2013 10:40

U kan altijd het reservataire gedeelte aan uw eerste zoon schenken, dan krijgt hij 2/3 en uw andere zoon 1/3 van uw erfenis.
U kan uw zoon niet onterven, schenkingen aan zoon 1 kan zoon 2 ook opeisen, zelfs al gebeurde het langer dan drie jaar voor uw overlijden.

tallyken

#3 , 19 aug 2013 16:44

Ik heb hier ook een vraagje over nl. Kan men iets doen als moeder haar geld al wegschenkt aan haar 1ste zoon zonder dat 2de zoon er weet van heeft?Als ze het zo weggeeft valt er nog weinig te ervenbehalve dan een huis of zo.

Reclame

wanton

#4 , 19 aug 2013 18:06

Indien de begunstigde zoon zwijgt over die schenking , moet de ander bewijzen aanbrengendat die schenking is gebeurd. Maar er is geen verjaring , hij kan steeds zijn deel opeisen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”