verbintenis of overeenkomst tijdens huwelijk

Ever
Topic Starter

verbintenis of overeenkomst tijdens huwelijk

#1 , 22 dec 2007 13:24

3 jaar geleden ben ik getrouwd.
ondertussen zijn we gescheiden,
tijdens ons huwelijk hebben we een onderlinge overeenkomst gesloten
in verband met de gezinswoning. Deze staat op mijn ex haar naam.
Ikzelf heb altijd de helf betaald van de lening notariskosten enz
we zijn getrouwd met scheiding van goederen.
In de overeenkomst die door haar opgesteld is staat geschreven dat ze met de helft van de waarde van het huis zou betalen in geval van scheiding
we hebben allebij getekend voor akkoord.
we zijn nu bij de notaris voor verdeling, hare advocaat zegt nu dat deze overeenkomst nietig is. omdat contraten onder echtgenoten nietig zijn
kan iemand mij vertellen als dit zo is ?
of bestaat er in de wetgeving een artikel dat zegt dat dit niet zo is en dat onze overeenkomst wel geldt ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 22 dec 2007 18:19

Uit het Burgerlijk Wetboek: (becommentariëren kan ik echter niet; het enige wat ik er van weet is dat het in het Nederlands Buregrlijk Wetboek afgeschaft is)
Artikel 1595
Tussen echtgenoten kan geen koopcontract worden aangegaan, dan in de vier volgende gevallen:
1°Wanneer een van de echtgenoten aan de andere echtgenoot, van wie hij gerechtelijk gescheiden is, goederen overdraagt tot voldoening van diens rechten;

2°Wanneer de overdracht die de man doet aan zijn vrouw, zelfs als hij van haar niet gescheiden is, een wettige oorzaak heeft, zoals de wederbelegging van haar vervreemde onroerende goederen of van penningen die haar toebehoren, indien die onroerende goederen of penningen niet in de gemeenschap vallen;

3°Wanneer de vrouw aan haar man goederen overdraagt tot betaling van een geldsom die zij hem als huwelijksgoed beloofd heeft, en er geen gemeenschap van goederen is;

4°Wanneer een der echtgenoten op een openbare verkoping of met machtiging van de rechter het aandeel inkoopt van de andere echtgenoot in een goed dat onverdeeld tussen hen is.

Behoudens echter, in deze vier gevallen, de rechten van de erfgenamen van de contracterende partijen, indien er onrechtstreekse bevoordeling is.

j.demoor

#3 , 24 dec 2007 12:26

‘Deze staat op mijn ex haar naam‘ houdt in dat de gezinswoning eigendom is van uw ’ex’.

‘Ikzelf heb altijd de helft betaald van de lening notariskosten enz ’ houdt geen eigendomsoverdracht in zodat er geen verkoop is en dus evenmin toepassing van art.1595 Burgerlijk Wetboek(=B.W.).

‘omdat contracten onder echtgenoten nietig zijn’ berust bij mijn weten op geen enkele wet,behalve op art.1595 B.W. inzake VERKOOP tussen echtgenoten dat hier niet van toepassing is.

Wel zou eventueel kunnen beroep gedaan worden op ‘Art.1170.Een potestatieve voorwaarde is die welke de uitvoering van de overeenkomst doet afhangen van een gebeurtenis die de ene of de andere van de contracterende partijen vermag te doen plaatshebben of te verhinderen.Art.1174.Iedere verbintenis is nietig, wanneer zij is aangegaan onder een potestatieve voorwaarde van de zijde van degene die zich verbindt.”(B.W.).

De ene of de andere van de contracterende partijen vermag de echtscheiding te doen plaatshebben,zodat de verbintenis u in dat geval de helft van de waarde van het huis te betalen nietig zou zijn.

Er blijft dan wel ‘verrijking zonder oorzaak’ als grond om het door u betaalde terug te vorderen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”