11 jaar na echtscheiding nogsteeds geen vereffing/verdeling

Bdebrandt
Topic Starter

11 jaar na echtscheiding nogsteeds geen vereffing/verdeling

#1 , 05 aug 2013 10:58

Beste Site,

Volgend probleem:

In 2002 kwam er een eind aan mijn huwelijk. In het vonnis van de rechtbank werd een Notaris DR aangeduid om de vereffing/verdeling uit te voeren. Gezien Notaris DR langdurig ziek was werd deze zaak overgenomen door Notaris M.

Deze laatste heeft een voorstel gedaan waarop zowel mijn ex als ik bezwaren hadden. Uiteindelijk is er een vergadering geweest in 2006, waarop mijn ex niet is verschenen en er dus een andere notaris werd "opgetrommeld".

Nu 7 jaar later heeft Notaris M nogsteeds geen PV van onverdeeldheid neergelegd bij de rechtbank, nog enige reactie gegeven op mijn vraag waarom niet.

De Notaris reageert op niets en doet ook niets.

Ik heb reeds contact opgenomen met de Notariskamer in Gent, waaronder Notaris M uit X dus "valt", doch daar ook geen reactie.

Wat kan ik doen om deze vereffing/verdeling alsnog te laten afhandelen? Mijn ex heeft ondertussen alle gemeenschappelijke goederen reeds verkocht of gebruikt tot het einde van hun bruikbaarheid.

Hartelijk dank
Laatst gewijzigd door webmaster op 05 aug 2013 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: namen verwijderd

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 aug 2013 11:48

Vervanging notaris vragen aan de rechtbank.

Bdebrandt
Topic Starter

#3 , 05 aug 2013 11:50

Probleem is wel: hij heeft zijn ereloon al in 2006 helemaal (mijn deel) opgestreken...

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 aug 2013 12:34

Probleem is wel: hij heeft zijn ereloon al in 2006 helemaal (mijn deel) opgestreken...
Via dezelfde rechtbank de terugbetaling vragen

mommy1965

#5 , 13 aug 2013 22:58

Ik zit in hetzelfde schuitje
Sinds 2009 echtscheiding uitgesproken, 2010 huis verkocht, laatste vergadering februari 2012 notaris moest antwoorden ten laatste mei 2012 zo opgenomen in haar verslag
Sinds juni 2012 stuurt mijn advocaat haar iedere maand een herinnering naar haar verslag
Geen reactie nu nog steeds niets gekregen
Mijn advocaat raad mij aan om zelf naar notaris te trekken en stand van zaken na te vragen
Ik ga dit doen maar ik denk niet dat het veel zal uithalen
Het is schandalig dat men op zulke manier de mensen behandelen en men machteloos staat
Zij kunnen doen en laten wat ze willen dit kan echt niet

Jan Everts

#6 , 14 aug 2013 08:45

Hier ook het hetzelfde schuitje ,
Sinds 2005 echtscheiding uitgesproken ,dan verdeling van goederen al 8 jaar bezig ,tegenpartij werkt niets mee verzaakt alles en blijft de zaak blijft maar rekken ,notaris een ramp tot en met en wil nu al betaald worden (kijk mijn post ondertussen al 13.000 euro !) of wil nieuw voorstel niet naar rechtbank sturen ! ,zoals velen zeggen "vervanging van notaris vragen" is niet zo eenvoudig als het lijkt ,de rechtbank is van mening dat ze al een notaris hebben toegewezen en daar moet je het mee doen ,zelfs als je een andere notaris toegewezen krijgt kan dit alles wederom jaren aanslepen ,het is idd schandalig dat notarissen dit alles kunnen permitteren (met de nieuwe wet niet meer maar "lopende zaken" vallen daar spijtig genoeg niet onder) ,
zoals je ziet Bdebrandt en mommy1965 zijn jullie niet alleen !

Mvg Jan

lucgescheiden

#7 , 18 aug 2013 17:04

In eerste instantie is het aan u om de notaris ter verantwoording te roepen.
U kan/kon hem van in het begin verzoeken om termijnen voorop te stellen.
Wenst de notaris daar niet op in te gaan, dan werkt hij niet in het belang van zijn clienten, doch in eigen belang.
U hebt dan de wettelijk mogelijkheid om de Vereffening en Verdeling zelf terug tot de Rechtbank te brengen.
Wellicht op basis van de tussentijdse notarisstaat en de bezwaren die hiertegen lopen.

De Rechtbank zal u doorsturen naar de Kamer der Notarissen.
Deze gaan u in eerste instantie wijzen op de emoties die komen kijken bij een echtscheiding, ook al is de vechtscheiding reeds jaren oud.... :-(
Vervolgens gaan zij hun leden verdedigen, niet U (!), tot veroordelen zal één van hun leden zal het dus NOOIT komen.
De reden, lijkt me eenvoudig, juridisch heeft u de mogelijkheid om de notaris voor de Rechtbank te brengen op basis van
zijn beroepsverantwoordelijkheid. En is het nu net zijn Kamer die hem daarin verzekeraar speelt???
.... ik dacht het wel!

Het afschaffen van het systeem van iedere partij zijn eigen notaris, mag dan de onmin tussen de notarissen hebben weggenomen,
deze tussen de notaris en zijn cliënteel zal alleen maar zijn toegenomen.

Dit zou eenieder ervan mogen overtuigen dat: de notaris eigenlijk een totaal overbodige tussenschakel is geworden.
De Rechtbank doet beroep op dit ambt om haar verdeel- en vereffeningswerk uit te besteden, maar krijgt als wederdienst
de meeste zaken terug (geëscaleerd, ontredderd en overlopend van de onmin), mss moet de wetgever hier maar eens zijn besluiten uit gaan trekken!
Handige documenten voor Personenrecht

Rica

#8 , 18 aug 2013 18:33

(Volledig akkoord, lucgescheiden, maar weet de wetgever dit wel allemaal??? We zouden eigenlijk massaal moeten schrijven en de wetgever hiervan op de hoogte brengen, ... maar dat doen we niet... En àls we het zouden doen, zou het iets uithalen...? ... ).

lucgescheiden

#9 , 18 aug 2013 18:47

Hehe, u bent een heuse optimiste!

De wetgevende macht, bestaat immers in grote mate uit drukkingsgroepen en mensen die uit het huidige systeem hun graantje meepikken.
Was het gisteren niet nog op het nieuws dat de vrije beroepen met een derde zijn toegenomen???
Nu, grabbel eens in de lijst van politiekers en trek eens na welk beroep ze uitoefenen in het dagelijkse leven.... ja juist!

Het enig wat u in groep vermag is elke onrechtmatigheid die door de notaris genereert naar de Rechtbank te dragen,
het is dan aan hen om ofwel nieuwe wetsvoorstellen te doen, ofwel hun macht te laten groeien door meer personeel aan te werven.
Ik vrees echter dat dit laatste de huidige tendens is, waardoor de kosten tot het naleven van de huidige wetten enkel blijkt op te lopen.
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”