welke rechtbank is bevoegd???

inina
Topic Starter

welke rechtbank is bevoegd???

#1 , 13 aug 2013 06:36

In een procedure (eiser) bij de rechtbank van eerste aanleg welke primair gestart is voor het toekennen van schadevergoeding ivm bouwschade veroorzaakt door mijn verkoper/aannemer; zullen er in het dossier officiële herstelvorderingen toegevoegd worden voor "bouwmisdrijven"

Waar in eerste instantie de rechtbank van eerste aanleg deze zaak kon vonnissen, vraag ik me nu af of dit nu ook nog kan, of is het aangewezen om mij burgerlijke partij te stellen bij de onderzoeksrechter?

En indien ik een keuze zou hebben en hiertoe niet verplicht wordt, zou dit dan een (groot?) verschil maken in het vergoeden van mijn bijkomende financiële schade ontstaan door de procedure zelf (advocaatkosten, eigen experts enz) welke ik naar alle waarschijnlijkheid niet zal terugkrijgen bij de REA? Of toch??? De rechtspleging vergoeding welke nu door REA zal toegekend worden is alleszins ruim onvoldoende!

Ik ben zeker niet uit op het geven van "straf" aan betrokkenen maar wel bezorgd over het vergoeden van mijn opgelopen financiële schade.

Heeft iemand een antwoord op: Is de REA toch nog bevoegd in zulke zaak en moet ik best afwachten; met mogelijk nog meer financieel verlies? Of moet ik nu toch naar de onderzoeksrechter? En maakt dat laatste dan ook een wezenlijk verschil in het uitgesproken vonnis voor eiser?
Dank bij voorbaat en vriendelijke groeten

Inina

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 aug 2013 14:13

De rechtbank van eerste aanleg bestaat uit verschillende kamers burgerlijk al strafrechtelijke ( correctionele)
Een onderzoeksrechter start een onderzoek op ( na een burgerlijke partijstelling) of wordt gevorderd door het parket omdat er bepaalde onderzoeksdaden moeten plaatsvinden die niet door het parket kunnen uitgevoerd worden. Vb een huiszoeking, inbeslagname van documenten enz...
Als u deskundigenonderzoek wenst via onderzoeksrechter zal u de kosten (vermoedelijk) moeten voorschieten.
Als u zich in de strafrechtelijke procedure als slachtoffer hebt laten registreren kan u aan het parket vragen bepaalde opsporingsonderzoeken te doen indien het OM meegaat dient u die niet te betalen. Kosten worden verrekend op het einde bij het vonnis.

Maar lees eerst eens beide linken hierbij mogelijk wordt alles dan wat duidelijker.

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 0085,d.ZWU" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 0085,d.ZWU" onclick="window.open(this.href);return false;

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 aug 2013 15:33

De rechtbank van eerste aanleg is bevoegd.

U kan in het kader van de reeds begonnen procedure uw vordering uitbreiden als deze uitgebreide vordering steunt op een feit of akte in de dagvaarding voorzien.

Reclame

inina
Topic Starter

#4 , 13 aug 2013 18:56

Aan Franciscus en scorpioen hartelijk dank voor jullie reactie;

Vriendelijke groeten
Inina

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”