Schadevergoeding na onterechte collocatie?

Minny
Topic Starter

Schadevergoeding na onterechte collocatie?

#1 , 20 jun 2013 11:39

Mijn vriend heeft eind vorig jaar 40 dagen gedwongen opgenomen geweest, op verzoek van zijn moeder. Ze had het moeilijk met onze relatie en heeft alles gedaan om ons uit elkaar te halen. Ze heeft zo ook enkel onterechte klachten tegen mij ingediend.

Alleen heeft ze bij mijn partner stokken gevonden om te slagen. Ze is een dokter gaan wijsmaken dat hij gewelddadig is tegen haar, dat hij een zwaar drankprobleem en zware epilepsie heeft, wat dus helemaal niet waar is, maar de dokter rook geld en heeft een medisch attest opgemaakt, waardoor ze de collocatie van mijn vriend heeft klaargekregen.

Feit is dat deze vrouw zelf een fantaste is, die zwaar drinkt en al haar problemen op haar zoon afgereageerd heeft, tot hij door het lint ging. Hij woonde toen nog bij haar en ze is regelmatig met blauwe plekken gaan uitpakken, terwijl ik haar eens betrapte, terwijl ze zichzelf overal tegen sloeg.

Mijn vriend heeft dus 40 dagen weggekwijnd op een plaats waar hij niet thuishoort door duidelijke laster van zijn moeder, waar de vrederechter en een dokter die geld rook, klakkeloos ingetrapt zijn. Die dokter heb ik ondertussen aangegeven bij de Orde van Geneesheren en die hebben de nodige maatregelen genomen.

Officieel woont mijn vriend dus nog bij zijn moeder, maar terwijl hij vast zat, heeft ze de sloten van de deur veranderd en hem dus duidelijk buiten gesloten. Geen nood, hij kan wel ergens logeren tot zijn eigen appartement in orde is, maar zijn moeder doet er dus alles aan om iedereen het leven zuur te maken.

Zijn moeder kan het niet verkroppen dat hij een eigen appartement heeft, dat hij een goede relatie heeft en ga zo verder. Volgens haar is hij geestesziek, net als ik en zowat iedereen die ze kent. Waarden- en normbesef heeft ze weinig. Er zijn genoeg bewijzen van, maar daar ga ik hier niet in detail over treden. Ik heb wel enkele laster e-mails van haar, over verschillende personen, die haar labiele toestand verduidelijken, onder meer door de schrijfwijze.

Nu vraag ik me af: maanden na de feiten blijven mijn vriend en ik met een wrang gevoel achter. Mijn vriend is ten onrechte 40 dagen van zijn leven kwijt geweest met een verzoekschrift dat duidelijk lasterlijk is en waar onder andere de naam van de verzoekster verkeerd in geschreven staat.

Ik vraag me af of we niets meer kunnen doen om schadevergoeding te trekken? Heel de procedure was laster en eerroof en machtsmisbruik van een persoon die niet recht in haar schoenen staat. Er zijn meerdere procedurefouten gebeurd bij de collocatie en mijn vriend is gewoon niet fair behandeld geweest.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 jun 2013 11:50

Woont hij nu al ergens anders met een eigen domicilie?
Er zijn meerdere personen betrokken bij een collocatie?
Gezien feiten is dat via politie verlopen en parket?

Dit al eens lezen
http://www.zorg-en-gezondheid.be/Beleid ... en-opname/" onclick="window.open(this.href);return false;
en dit
http://www.vredegerecht1stekantonantwer ... emecum.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Minny
Topic Starter

#3 , 20 jun 2013 13:22

Nee, enkel een attest van een dokter en een verzoekschrift van de moeder volstonden voor de collocatie. Dat verzoekschrift staat vol leugens en de naam van de verzoekster is zelfs fout geschreven, maar men heeft mijn vriend toch 40 dagen opgesloten.

De vrederechter heeft mijn vriend niet gehoord. Hij is gewoon op een ochtend met een enorme politiemacht uit zijn bed getild en naar een psychiatrische instelling gebracht, omdat zijn moeder het klaar gekregen heeft.

Ondertussen zijn er duidelijke bewijzen dat het verzoekschrift vol leugens staat. Zo zijn er medische gegevens in vermeld, die duidelijk kunnen weerlegd worden. Daarnaast blijkt het medisch attest dat de geestesziekte van mijn vriend zou moeten bewijzen, ook aan de kaak gesteld. Er staat wel een diagnose in, maar niet op basis van wat ze gesteld is. De dokter heeft mijn vriend ook niet onderzocht, maar enkel gedaan wat zijn moeder vroeg. De diagnose blijkt door de psychiater in de instelling waar mijn vriend zat, eerder ontkracht te zijn. Mijn vriend kan wel zelfstandig wonen. Hij heeft een lichte vorm van autisme en drinkt af en toe wel eens een pint, maar er zijn geen aanwijzingen dat hij zwaar agressief en alcoholist is. Dat is hij trouwens niet en dat kan voor veel mensen bevestigd worden. Hij kan ook geld beheren en is zelfstandig, maar zijn moeder weigert dat in te zien en laat hem al heel zijn leven vol stoppen met pillen, waarvan de vraag is of hij die nodig heeft.

Zowat alle therapeuten zijn het er mee eens dat mijn vriend geen probleem heeft en zelfstandig kan functioneren. Alleen die ene dokter niet en die heult mee met de moeder, die alles doet om haar zoon slecht te praten. (en niet alleen haar zoon, maar dat laten we hier even in het midden)

Dus een dokter gevonden die geld ruikt in de affaire en voila, mijn vriend zat vast. Die dokter heeft ook enkele dingen onethisch gedaan en de Orde van Geneesheren is er aan te pas gekomen.

Mijn vriend is al heel zijn leven mishandeld door zijn ouders. Door zijn vader fysiek en mentaal, door zijn moeder vooral mentaal. Die vrouw heeft duidelijk een probleem, maar laat altijd anderen er voor bloeden. Feit is dat ze corrupt is door omstandigheden, waar ik niet verder op uitbreid in het openbaar. Laat ik zo stellen dat ze gekend is in bepaalde milieus.

Mijn vriend woont officieel nog bij haar in, maar ze ontzegt hem vrije toegang tot de woning. Ze heeft de sloten op de deur vervangen, omdat ze beweerd dat hij een gevaar is voor haar, terwijl zij eerder een gevaar is voor zichzelf en hij de zorg voor haar moeilijk aankon. Ja, hij is grof en agressief tegen haar geweest, nadat hij haar jarenlange mentale terreur niet meer aankon en aan dronken, hysterische buien.

Heel de buurt dacht eerst dat men de moeder ging meenemen, toen men mijn vriend kwam halen. Maar nee, zij had hem laten opnemen, omdat zij haar zin niet kreeg en hij het niet met mij uitmaakte en op zoek ging naar een eigen stek uit haar buurt. Dat laatste was trouwens op eigen initiatief.

Binnenkort komt zijn appartement vrij en kan hij eindelijk volledig van onder haar juk uit. Nu logeert hij voorlopig bij mij, want die moeder haar toestand gaat van kwaad naar erger en ons vertrouwen in haar en de wil om voor haar te zorgen, is nu volledig weg.

Het enige wat zeker is, is dat mijn vriend 40 dagen in een psychiatrische instelling heeft gezeten, gebaseerd op leugens verkondigd door een zieke vrouw en gesteund door een op geld beluste dokter. Dat kan bewezen worden. Het verzoekschrift was zo gruwelijk, dat ik snap dat de vrederechter meteen in actie kwam, maar het is dus gebaseerd op leugens en ik stel me daarom ook vragen bij de procedure.

Mijn vriend heeft geen beroep kunnen aantekenen. Zijn pro deo advocate die hij kreeg, deed mee met de vrederechter. Uiteindelijk kreeg hij een andere, die gelukkig wel correct was, maar in beroep gaan scheen weinig zin te hebben.

Uiteindelijk heeft schoonmama een mooie scène gemaakt toen de andere vrederechter over een mogelijke verlenging uitspraak moest doen en sprak de dokter van de instelling het verzoekschrift tegen, maar in principe heeft mijn vriend dus ten onrechte vastgezeten als een gevaarlijk persoon.

Ik vind dat die moeder zwaar over de schreef ging. En ze is het nog niet geleerd. Ze stalkt nog regelmatig. Eerst met smsjes, nu met e-mails, maar ze klaagt mij aan voor belaging, voor slagen en verwondingen en ga zo verder, omdat ik het niet met haar eens ben. Deze klachten zijn gelukkig geseponeerd, maar wat doe je met een vrouw die je voor de rechter kan dagen en nog haar gelijk kan krijgen, als ze nog maar eens bont en blauw ziet omdat ze zat van de trap gevallen is?

Het leven van mij en mijn vriend is dus een hel en ik ben aan het overwegen of er geen mogelijkheid is om er iets tegen te doen. Die vrouw plakt aaneen van de laster, stelt onmogelijke eisen en ik heb nu e-mails van haar, waarbij je duidelijk jezelf de vraag kan stellen of zij niet beter opgesloten kan worden. Alleen wil ik me niet tot haar niveau verlagen.

Toch vind ik dat ze niet ongestraft mag blijven en dat mijn vriend recht heeft op schadevergoeding. Alleen: hoe regelen we dat?

Reclame

Franciscus

#4 , 20 jun 2013 18:56

Ik geef hier we wetgeving op.
Misschien eens lezen.

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5248,d.Yms" onclick="window.open(this.href);return false;

Zeker
Art. 7. § 1. Bij ontvangst van het verzoekschrift verzoekt de (rechter) de stafhouder van de Orde van advocaten of het bureau van consultatie en verdediging om onverwijld van ambtswege een advocaat aan te wijzen. <W 2006-06-13/40, art. 59, 006; Inwerkingtreding : 16-10-2006>
§ 2. Binnen vierentwintig uren na de indiening van het verzoekschrift bepaalt de (rechter) bij een zelfde beslissing de dag en het uur van zijn bezoek aan de persoon wiens opneming ter observatie wordt gevraagd en van de zitting. <W 2006-06-13/40, art. 59, 006; Inwerkingtreding : 16-10-2006>
Binnen dezelfde termijn geeft de griffier aan de zieke en, in voorkomend geval, aan diens wettelijke vertegenwoordiger bij gerechtsbrief kennis van het verzoekschrift.
De gerechtsbrief vermeldt de plaats, de dag en het uur van het bezoek van de (rechter) aan de zieke, alsook de plaats, de dag en het uur van de zitting. <W 2006-06-13/40, art. 59, 006; Inwerkingtreding : 16-10-2006>
De gerechtsbrief vermeldt de naam en het adres van de advocaat die ambtshalve is aangesteld zoals bepaald in § 1 van dit artikel. Hij vermeldt bovendien dat de zieke het recht heeft een andere advocaat, een geneesheer-psychiater en een vertrouwenspersoon te kiezen.

Franciscus

#5 , 20 jun 2013 19:17

Nee, enkel een attest van een dokter en een verzoekschrift van de moeder volstonden voor de collocatie. Dat verzoekschrift staat vol leugens en de naam van de verzoekster is zelfs fout geschreven, maar men heeft mijn vriend toch 40 dagen opgesloten.

De vrederechter heeft mijn vriend niet gehoord. Hij is gewoon op een ochtend met een enorme politiemacht uit zijn bed getild en naar een psychiatrische instelling gebracht, omdat zijn moeder het klaar gekregen heeft.

Lijkt mij zeer raar de gewone collocatie gaat via vrederechter de dringende via parket.
Als u de wet leest ziet u dat er inderdaad een verzoekschrift EN een doktersattest nodig is om de procedure te starten ... Vrederechter geeft dan een bevelschrift af.
Normaal is bij een gewone collocatie GEEN politie aanwezig. Deze kunnen echter voor de veiligheid wel gevraagd worden door het aanwezige ziekenwagenpersoneel.

In de tweede procedure de dringende is het zo wie zo de politie die aan het parket vraagt om op te treden - een dokter zal vorderen en een opname in een psychiatrische instelling. Hier zal het parket op basis van afspraken de instelling aanduiden.

De overbrenging zal via ziekenwagen gebeuren eventueel onder begeleiding van de politie.

De verdere procedure loopt dan in beide gevallen op dezelfde wijze verder...

Zijn dus betrokken de verzoeker, een arts, de vrederechter, een advocaat, de dokters psychiaters die de intake doen en de dokters psychiaters van de instelling. In de dringende procedure eveneens de procureur des Konings.

Ondertussen zijn er duidelijke bewijzen dat het verzoekschrift vol leugens staat. Zo zijn er medische gegevens in vermeld, die duidelijk kunnen weerlegd worden. Daarnaast blijkt het medisch attest dat de geestesziekte van mijn vriend zou moeten bewijzen, ook aan de kaak gesteld.
Duidelijke bewijzen .....de arts die het medisch attest opstelt en tekent doet dat op basis van de toestand van de persoon op dat ogenblik. Daar zal dus meestal niet instaan dat betrokkene een psychiatrische aandoening heeft.

Er staat wel een diagnose in, maar niet op basis van wat ze gesteld is. De dokter heeft mijn vriend ook niet onderzocht, maar enkel gedaan wat zijn moeder vroeg.

De diagnose blijkt door de psychiater in de instelling waar mijn vriend zat, eerder ontkracht te zijn.
Gezien het eerste attest wordt afgeleverd op basis van zijn gedrag OP DAT OGENBLIK kan de intake in de instelling inderdaad totaal anders zijn.

Mijn vriend kan wel zelfstandig wonen. Hij heeft een lichte vorm van autisme en drinkt af en toe wel eens een pint, maar er zijn geen aanwijzingen dat hij zwaar agressief en alcoholist is. Dat is hij trouwens niet en dat kan voor veel mensen bevestigd worden. Hij kan ook geld beheren en is zelfstandig, maar zijn moeder weigert dat in te zien en laat hem al heel zijn leven vol stoppen met pillen, waarvan de vraag is of hij die nodig heeft.
Zoveel te beter ....ik ga er vanuit dat uw vriend meerderjarig is .... wie was/is dan zijn behandelend geneesheer?

Zowat alle therapeuten zijn het er mee eens dat mijn vriend geen probleem heeft en zelfstandig kan functioneren. Alleen die ene dokter niet en die heult mee met de moeder, die alles doet om haar zoon slecht te praten. (en niet alleen haar zoon, maar dat laten we hier even in het midden)
Een zware uitspraak en hoe gaat u dat bewijzen?

Dus een dokter gevonden die geld ruikt in de affaire en voila, mijn vriend zat vast. Die dokter heeft ook enkele dingen onethisch gedaan en de Orde van Geneesheren is er aan te pas gekomen.
En dat voor een raadpleging???? orde geneesheren ...wat gaan die doen???

Mijn vriend is al heel zijn leven mishandeld door zijn ouders. Door zijn vader fysiek en mentaal, door zijn moeder vooral mentaal. Die vrouw heeft duidelijk een probleem, maar laat altijd anderen er voor bloeden. Feit is dat ze corrupt is door omstandigheden, waar ik niet verder op uitbreid in het openbaar. Laat ik zo stellen dat ze gekend is in bepaalde milieus.
U en uw vriend zullen hier dan wel het een en ander moeten bewijzen ...indien dit waar is en het strafbare feiten zijn kan hiervan aangifte gedaan worden bij de politie

Mijn vriend woont officieel nog bij haar in, maar ze ontzegt hem vrije toegang tot de woning. Ze heeft de sloten op de deur vervangen, omdat ze beweerd dat hij een gevaar is voor haar, terwijl zij eerder een gevaar is voor zichzelf en hij de zorg voor haar moeilijk aankon. Ja, hij is grof en agressief tegen haar geweest, nadat hij haar jarenlange mentale terreur niet meer aankon en aan dronken, hysterische buien.
Woont hij daar nog officieel? Dan mag hij daar nog altijd binnen en ook zijn goederen meenemen. Zorg dan wel dat u een politiepatrouille meekrijgt om de zaak in de gaten te houden.

Heel de buurt dacht eerst dat men de moeder ging meenemen, toen men mijn vriend kwam halen. Maar nee, zij had hem laten opnemen, omdat zij haar zin niet kreeg en hij het niet met mij uitmaakte en op zoek ging naar een eigen stek uit haar buurt. Dat laatste was trouwens op eigen initiatief.

Binnenkort komt zijn appartement vrij en kan hij eindelijk volledig van onder haar juk uit. Nu logeert hij voorlopig bij mij, want die moeder haar toestand gaat van kwaad naar erger en ons vertrouwen in haar en de wil om voor haar te zorgen, is nu volledig weg.

Het enige wat zeker is, is dat mijn vriend 40 dagen in een psychiatrische instelling heeft gezeten, gebaseerd op leugens verkondigd door een zieke vrouw en gesteund door een op geld beluste dokter. Dat kan bewezen worden. Het verzoekschrift was zo gruwelijk, dat ik snap dat de vrederechter meteen in actie kwam, maar het is dus gebaseerd op leugens en ik stel me daarom ook vragen bij de procedure.

Mijn vriend heeft geen beroep kunnen aantekenen. Zijn pro deo advocate die hij kreeg, deed mee met de vrederechter. Uiteindelijk kreeg hij een andere, die gelukkig wel correct was, maar in beroep gaan scheen weinig zin te hebben.

Uiteindelijk heeft schoonmama een mooie scène gemaakt toen de andere vrederechter over een mogelijke verlenging uitspraak moest doen en sprak de dokter van de instelling het verzoekschrift tegen, maar in principe heeft mijn vriend dus ten onrechte vastgezeten als een gevaarlijk persoon.
Andere vrederechter ???? in elk kanton is er maar één ..... mogelijk een plaatsvervangende

Ik vind dat die moeder zwaar over de schreef ging. En ze is het nog niet geleerd. Ze stalkt nog regelmatig. Eerst met smsjes, nu met e-mails, maar ze klaagt mij aan voor belaging, voor slagen en verwondingen en ga zo verder, omdat ik het niet met haar eens ben. Deze klachten zijn gelukkig geseponeerd, maar wat doe je met een vrouw die je voor de rechter kan dagen en nog haar gelijk kan krijgen, als ze nog maar eens bont en blauw ziet omdat ze zat van de trap gevallen is?

Stalken is een klachtmisdrijf diegene die gestalkt wordt doet aangifte bij de politie en verklaart UITDRUKKELIJK dat hij/zij vervolging wenst. Indien het stalken ook nog andree strafbare feiten omvat kan parket mogelijk laten arresteren en een onderzoeksrechter vorderen voor een aanhouding
Het leven van mij en mijn vriend is dus een hel en ik ben aan het overwegen of er geen mogelijkheid is om er iets tegen te doen. Die vrouw plakt aaneen van de laster, stelt onmogelijke eisen en ik heb nu e-mails van haar, waarbij je duidelijk jezelf de vraag kan stellen of zij niet beter opgesloten kan worden. Alleen wil ik me niet tot haar niveau verlagen.
Ook tegen laster en eerroof kan men een strafklacht indienen
Toch vind ik dat ze niet ongestraft mag blijven en dat mijn vriend recht heeft op schadevergoeding. Alleen: hoe regelen we dat?
Schadevergoeding en van wie zou u die dan vorderen?

Minny
Topic Starter

#6 , 21 jun 2013 10:18

Mijn vriend is als kind zwaar mishandelt geweest door zijn ouders. Daar zijn bewijzen van, maar zijn vader is inmiddels al overleden. Er zijn veel zaken in de procedure nogal vreemd verlopen. Eigenlijk is er geen enkele procedure juist gevolgd. Mama staat voor iedereen te brullen dat haar zoon gevaarlijk is, terwijl dat helemaal niet waar is. Mijn vriend is een heel zachtaardige man en ik snap niet waar ze het allemaal vandaan haalt. In haar hoofd verward ze hem met zijn vader, waar hij toevallig fysiek op lijkt en van wie ze regelmatig rake klappen kreeg, terwijl heel het dorp hem een toffe man vond. Volgens mijn vriend daagde ze hem ook regelmatig uit tot hij door het lint ging. Mijn schoonvader kwam naar het schijnt uit een alles behalve harmonieus gezin, waar opa de kinderen tot bloedens toe sloeg. Dus ik kan begrijpen dat iemand die met klappen opgevoed is, ze ook uitdeelt. Mijn ex kwam ook uit zo een situatie en sloeg me ook regelmatig bij elkaar. Dat is ook de reden waarom die relatie niet bleef duren.

Nu ervaar ik ook dat het anders kan. Ik heb een lieve man, die niemand kwaad doet, maar die wel vol trauma's zit, nog regelmatig nachtmerries van zijn vader heeft en een zeer lichte vorm van autisme moet hebben, waar ik eigenlijk weinig van ondervind en de rest van onze omgeving eigenlijk ook niet. Hij gaat eens graag uit en drinkt wel graag eens iets, maar is zelden of nooit zat. Zijn moeder haat cafés, drinkt liever wijn dan bier, houdt niet van zijn muziek en ga zo verder, waardoor ze hem hoe langer hoe meer diaboliserd in plaats van hem te aanvaarden. Ze krijgt soms paniekanvallen waarin ze het over zijn vader heeft, maar die ze op hem afreageert. Mijn vriend heeft haar eens geslagen, uit complete onmacht tegenover haar hysterische uitdaag gedrag. Nu, ik geef toe dat ik normaal ook rustig ben, maar die vrouw krijgt me ook over het hek. Die daagt echt uit, snijdt in je ziel en stopt niet, tot je gaat lopen en als je dat niet kan, tot je haar vast hebt.

Er zijn inderdaad dingen die we niet begrijpen. Ik heb het verzoekschrift gezien. Er staan dus duidelijk dingen in die zwart op wit kunnen weerlegt worden. Mijn schoonmoeder is iemand met zware geestelijke problemen, die overal gevaarlijke vijanden ziet. Mij heeft ze ook al voor allerlei dingen aangeklaagd. Natuurlijk zonder bewijzen de zaken zijn geseponeerd. Sinds ze die collocatie klaargekregen heeft, procedeert ze tegen iedereen die haar niet aanstaat. Dat betekent: iedereen die niet in haar wereldje past en dat zijn er hoe langer hoe meer.

Als ze bijvoorbeeld beweert dat mijn vriend zware epilepsie heeft, zoals in het verzoekschrift vermeld, kan dat medisch weerlegd worden. Hij heeft eens ooit één geïsoleerde aanval gedaan, jaren geleden, waarvan de oorzaak nooit bekend is geraakt, maar mogelijk spelen de stress en de vermoeidheid die mijn schoonmoeder zowat iedereen bezorgd, een grote rol. Sindsdien heeft hij nooit geen aanval meer gehad.

Hij zou zwaar autistisch moeten zijn, terwijl iedereen duidelijk zegt dat het in de lichtste vorm is en dat zijn gebrekkige eigenwaarde, die hij aan zijn opvoeding te danken heeft, een groter probleem zijn. Dat staat vast. Daarnaast zou hij een marginaal denkvermogen moeten hebben. Dat lijkt me nogal voor interpretatie vatbaar. Ze controleert ook al zijn rekeningen en beweerd dat hij elke maand minstens 400 euro aan drank geeft, terwijl dat niet waar is, maar als hij eens een CD koopt, of kleren die haar niet aanstaan of ga zo verder ... Wat heeft zij zich te moeien met haar meerderjarige zoon op dat punt. Hij heeft geen schulden en kan goed budgetteren, maar zij doet niet liever dan hem afschilderen als een spilzieke alcoholist, terwijl hij dat niet is.

Zijn moeder liegt dus in het verzoekschrift en de dokter die het attest aflevert blijkbaar ook. Ik zie mijn vriend ook openbloeien, sinds hij niet meer bij zijn moeder verblijft en ik voel me ook beter, want ik kon de stress ook niet meer aan van continu belaagd te worden door een schoonmoeder die me met haar zatte botten opbelt dat mijn vriend haar gaat vermoorden, terwijl ik op mijn werk was. Ik bel dan mijn vriend, die gewoon doodkalm was en zei dat zijn moeder haar op de slaapkamer had opgesloten, maar niet begreep waarom.

Ik denk dat er dus duidelijk iets mis is met die moeder. Zij laat mijn vriend gek verklaren, omdat men dan niet naar haar kijkt. Over mij zegt ze ook veel, dat duidelijk kan weerlegd worden. Ik ben op zijn geld uit en dat soort dingen. Dat zegt ze ook tegen de politie en haar geloven ze, maar tja ... die vrouw spreekt altijd als een info bandje, met een pokerface zonder emoties, alsof ze alle kennis van de wereld heeft en raar maar waar trappen sommige professionals, die beter zouden moeten weten daar in, terwijl mijn vriend, die volgens haar geen gevoelens heeft wegens zijn autisme, wel emotioneel reageert. Ze heeft me in een opwelling ook eens willen wurgen en bijna omver gereden, maar mijn vriend is een gevaar.

Die vrouw spreekt over haar zoon als een garagist over een defecte auto en legt het goed uit wat er aan scheelt. Dat ze een leek en een jurist kan overtuigen dat hij het X chromosoom van zijn vader geërfd heeft, tot daar aan toe, maar dat zelfs dokters en therapeuten in haar kolder trappen ...

Dus eigenlijk is mijn vriend opgesloten, omdat hij samen heeft geleefd met een moeder die in mijn ogen wel zware psychische problemen heeft, maar alles op hem afwimpelt en overtuigend kan liegen, omdat ze haar eigen leugens gelooft. Die vrouw leeft wel degelijk in doodsangst voor haar zoon, maar het komt door een kortsluiting in haar denkvermogen en niet door het feit dat mijn vriend gevaarlijk is. Als hij echt zo agressief en gevaarlijk was, hoe komt het dan dat zij de enige is die er problemen mee heeft? Waarom is zij dan zijn enige slachtoffer? Iedereen kent hem juist als de rust en kalmte zelf, zeker nu hij van haar weg is. Ik voel me ook pakken beter.

Ik vind het dus straf dat iemand zomaar 40 dagen vastgezet kan worden in een psychiatrische inrichting, op basis van iemands verklaringen, die gewoon niet waar hoeven te zijn en dat men dus niets verder onderzoekt en zomaar iemand van zijn bed licht en opsluit.

Daarbij stel ik me ook de vraag waarom een jurist hier over uitspraak moet doen, terwijl die eigenlijk de zaak niet kent. Mijn vriend hebben ze dus niet verhoord. Mij, mijn moeder, nog vrienden die in de sociale sector werken en ga zo verder, tellen gewoon niet. Eén persoon heeft dus in dit land het recht om over iemands vrijheid te beslissen en die mag zich door één kant laten misleiden.

Ik vind persoonlijk dat er reden genoeg is om mijn schoonmoeder op te sluiten, maar ik denk niet zoals zij. Van mij mag ze vrij rond blijven lopen. Tja, ik stel me vragen als ze topless in haar voortuin staat, dat ze tussen de lege wijnflessen ligt en ga zo verder, maar ze heeft gelukkig haar pijlen al op andere slachtoffers gericht. Ze is de laatste vrienden die ze nog heeft, ook aan het zwart maken.

Persoonlijk ben ik van plan, dat als ze nog eens een valse klacht tegen mij indient, ik haar aanklaag wegens laster en eerroof, maar anderzijds voel ik me daar ook niet goed bij, want ik weet dat het gewoon een zieke vrouw is en ik vermoed dat ze in haar hoofd echt spookbeelden heeft dat ik of mijn vriend haar iets willen aandoen. Ik heb haar meermaals verzocht om hulp te zoeken, maar tja ... dan stalk ik haar.

eylis

#7 , 21 jun 2013 11:01

Maar weten we nu intussen of je vriend meerderjarig is?
Want om te beginnen moeten jullie gewoon totaal breken met zijn moeder vrees ik.
zoials ik het hier lees is er spraken van jarenlange geestelijke vewaarlozing en mishandeling. Dat moet stoppen en dat kan alleen als jullie zelf uit die misbruikrelatie stappen. De regel is: in zo'n relatie blijven, geeft ook de macht aan de mishandelaar om verder te doen.
Zoals Fransiscus aanraadt: eigen spullen ophalen in het bijzijn van een politie-agent.
en dan alle banden voorlopig doorsnijden. Echt verhuizen naar een andere gemeente/regio is nog het beste. (als dat mogelijk is natuurlijk)
Eenmaal de moeder haar onderwerp van aandacht niet meer heeft, kan ze alleen maar stoppen.(of een ander slachtoffer zoeken)
Ik weet het, dit lijkt héél ingrijpend. Maar dat geeft aan je vriend ook de kans om te herstellen, samen kunnen jullie professionele hulp zoeken. Een professionele hulpverlener kan samen met hem ook onderzoeken hoe hij op juridische wijze wil aanpakken (of gewoon achter zich laten)
Courage

Franciscus

#8 , 21 jun 2013 12:03

Er zijn na het attest van een dokter nog de intake door een psychiater een rapport van de instelling de beslissing van de vrederechter ....
Gezien hier zoals reeds geschreven meerdere deskundigen bij betrokken zijn EN de advocaat en een rechter bij dringende collocatie eveneens het parket.
Dat uw vriend 40 dagen in observatie is gebleven wil zeggen dat ...om wat voor redenen ook de psychiaters daarvoor een reden hadden.
Lees AUB eens de volledige wettekst.
Een willekeurige observatieperiode op basis van een 'vals' verzoekschrift zie ik nog niet zo direct gebeuren.
Er zijn veel mensen bij betrokken die elk vanuit hun professioneel vakgebied daar hun vaststellingen/diagnose moeten over geven.
Tracht ook het medisch dossier van de instelling op te vragen ttz uw vriend kan dat.
Zijn huisarts kan dat samen met jullie bespreken

krisje1973

#9 , 24 jun 2013 11:47

En wat is er gebeurd tijdens de eerste 10 dagen van de gedwongen opname?

Binnen de 10 dagen na opname moet de vrederechter ter plaatse komen in het ziekenhuis en de betrokkene zien.
Ook de psychiater.

Als er geen reden was om de opname te verlengen, zou dit ten laatste na 10 dagen moeten geweest zijn.
Dan zou hij ontslagen kunnen worden uit de psychiatrisch instelling.

Maar blijkbaar is het verlengd tot 40 dagen.

Minny
Topic Starter

#10 , 13 aug 2013 14:19

De eerste 10 dagen? Is er niets gebeurd. Er is zelfs geen vrederechter langs geweest. Die kwam pas op het einde om te beslissen of mijn vriend langer moest blijven of niet. Toen is besloten dat het niet nodig was.

Mijn vriend is helemaal niet agressief of gevaarlijk, maar hij komt uit een landelijke gemeente, waar zijn familie hoog aangeschreven staat en waar men liever de leugens van de moeder geloofd dan de waarheid. Gelukkig is mijn vriend nu bij een andere dokter en niet één die een hekel aan hem heeft en hem enkel vol pillen wil stoppen en gaat het pakken beter.

Mijn schoonmoeder laten we links liggen. Als we haar eens horen, is ze meestal te dronken om nog iets zinnig te zeggen, dus ... Mijn vriend moet enkel om administratieve redenen haar nog ontmoeten, omdat zijn domicilie nog bij haar staat, maar binnenkort komt zijn appartement vrij en is hij voorgoed van haar verlost. Dat kon ze dus niet hebben: dat haar zoon apart ging wonen in een andere gemeente, dat hij een goede relatie heeft en zelfstandig functioneert. Dat moest ze altijd tegen werken. We hebben moeite moeten doen, om hem uiteindelijk zijn eigen SIS- en bankkaart te laten hebben, want ze gelooft niet dat hij zelf zijn plan kan trekken.

Ik ken dat uit mijn eigen verleden, als je opgesloten wordt, continu voor minderwaardig aanzien wordt en uiteindelijk geen enkele zelfstandigheid mag hebben, terwijl je er wel toe in staat bent, dan wordt je op den duur gek. Mijn vriend werd gewoon hele dagen uitgescholden door zijn moeder, die hem geen minuut rust gunde. Wou hij zich terugtrekken op zijn kamer, volgde ze hem wel. Op een gegeven moment kwam ze eens bij ons in bed liggen, zomaar ongevraagd om te komen klagen en zagen.

Als je dat beu wordt, spreekt voor zich. En ja, mijn vriend begon agressief gedrag te vertonen tegenover zijn moeder, maar als je als 30-jarige nog steeds als 3-jarige behandeld wordt en ze je achter je rug altijd slecht spreken, dan zou je op den duur uit je vel barsten. Mijn vriend bleef zo lang bij haar, omdat zij degene is die een zwaar drankprobleem heeft en we hebben regelmatig met een ei gezeten, als ze met teveel promille plots weg is met de auto en het huis als een stal achterliet. Hij heeft veel te veel van haar moeten pikken en kon het op den duur niet meer aan. Zij is zo iemand die je niet moet proberen te helpen, want dan ben je zelf slachtoffer.

Mijn vriend kon de zorg voor zijn moeder niet meer aan. Dat was het echte probleem. Ze was dikwijls te zat om te koken en hij deed het dan maar. En als dank kreeg hij de volle laag. Mij heeft ze ook dikwijls het hart ingetrapt. Ze heeft me ook gaan aangeven wegens belaging, toen ik haar continue gestalk en gezaag beu was en eens een kwaad bericht insprak. Die zaak is meteen geseponeerd, toen ik met mijn bewijzen afkwam. Ik ben er gewoon mentaal aan onderdoor gegaan, toen ze mijn vriend liet opsluiten.

De moeder/zoon verhouding was compleet verziekt en ik denk niet dat collocatie hier nodig was. Ik zag dat het geen zin had om te bemiddelen in de situatie en stelde voor dat mijn vriend even bij mij ging logeren, zodat zij iets aan haar angsten kon doen en dat hij even van haar continue vernederingen vanaf was. Mijn vriend handelt emotioneel en zijn moeder is zuiver rationeel. Dat is de reden waarom zij haar slag altijd thuis krijgt. Die vrouw kent geen emoties en ook geen scrupules.

Een mooi voorbeeld: ze geeft me dus aan wegens belaging, maar ik ben nog altijd welkom bij haar. Denkt ze nu echt dat ik nog zin heb om daar één voet over de drempel te zetten? Sorry, maar ik heb het niet zo voor mensen die graag voor alles en iedereen naar het gerecht lopen, omdat ze niet snappen dat wie kaatst de bal kan verwachten?

Nu woont mijn vriend in een grote stad, waar het leven iets minder corrupt is en waar hij kan openbloeien.

Minny
Topic Starter

#11 , 13 aug 2013 14:37

Er zijn na het attest van een dokter nog de intake door een psychiater een rapport van de instelling de beslissing van de vrederechter ....
Gezien hier zoals reeds geschreven meerdere deskundigen bij betrokken zijn EN de advocaat en een rechter bij dringende collocatie eveneens het parket.
Dat uw vriend 40 dagen in observatie is gebleven wil zeggen dat ...om wat voor redenen ook de psychiaters daarvoor een reden hadden.
Lees AUB eens de volledige wettekst.
Een willekeurige observatieperiode op basis van een 'vals' verzoekschrift zie ik nog niet zo direct gebeuren.
Er zijn veel mensen bij betrokken die elk vanuit hun professioneel vakgebied daar hun vaststellingen/diagnose moeten over geven.
Tracht ook het medisch dossier van de instelling op te vragen ttz uw vriend kan dat.
Zijn huisarts kan dat samen met jullie bespreken

Een vrederechter is geen psychiater. Die is enkel voortgegaan op de valse verklaringen van de moeder, die zwaar subjectief geformuleerd waren en die ook makkelijk weerlegd konden worden. Dat is trouwens ook gebeurd. Zo trof men geen druppel alcohol aan in zijn bloed, maar wel de sporen van zijn medicatie, die hij volgens haar weigerde te nemen. Zij beweerde dat hij voor minstens 400 euro in de maand opdeed aan drank, een marginaal denkvermogen had en zware epilepsie had, waar hij zijn medicatie voor weigerde te nemen. Hij was volgens haar ook zwaar autistisch en hierdoor agressief.

Mijn vriend is ook licht en niet zwaar autistisch. Daarnaast is ook duidelijk dat autisme geen aanleiding is tot agressief. Dat is ook bewezen, dus ook in strijd met het verzoekschrift en dat zijn geen momentopnamen. Daarnaast heeft hij geen zware epilepsie, maar heeft hij ooit 1 keer een aanval gedaan, die aan externe factoren lag.

En de dokter die het verzoekschrift schreef, geeft ook eerlijk toe dat hij het deed op vraag van de moeder. Mijn vriend moest volgens hem beschermd worden tegen mij, want ik ben zogezegd enkel op zijn geld uit en bij mij gaat hij in zijn ongeluk lopen. Dat zegt zijn moeder en de dokter maakt de papieren, zonder mij te kennen. Mijn vriend had net een appartement gekocht en geweigerd zich te laten steriliseren onder druk van zijn moeder.

Ja, zijn moeder moeder wou hem laten steriliseren, want ik zou zo eens zwanger kunnen geraken en zij wil geen kleinkinderen. Ik ben volgens haar al te marginaal om te leven. Die dingen zegt ze dus en ze verteld aan iedereen dingen die niet waar zijn. Ik ben dus niet uit op mijn vriend zijn geld. Ik wil hem alleen helpen een eigen leven op te bouwen en dat kan zij niet hebben.

Dagelijks zie ik nog de sporen van de jarenlange mishandelingen in mijn partner. Daar is nooit iets aan gedaan. Hij is altijd de dader geweest, terwijl hij het slachtoffer was, maar hij mocht ineens 40 dagen vastzitten, wegens de connecties van zijn moeder, die altijd maar schrik van hem had en altijd maar bleef uitdagen. Mijn vriend hield meer van zijn moeder dan omgekeerd. Dat is een feit dat juist is. Hij is nooit brutaal of agressief tegen haar willen zijn, maar ze dreef hem elke dag tot wanhoop. Jaren heeft hij het over zich heen laten gaan, maar ze is gewoon over zijn breekpunt geraakt.

Daarom heeft mijn vriend 40 dagen vastgezeten. Hij had besloten te verhuizen en zij heeft alles gedaan om onze relatie kapot te maken en om de koop van zijn appartement niet te laten doorgaan. Ze heeft alles gedaan om hem begeleid te krijgen, maar buiten haar vertrouwde psychiater, is ze bij alle dokters bot beginnen vangen. Iedereen die mijn vriend kent, ziet dat hij kalmer is, sinds hij bij haar weg is.

Ondertussen heb ik er ook trauma's door opgelopen. Zo vond ik het gruwelijk dat zij mijn vriend wou dwingen tot sterilisatie, terwijl ze weet dat ik graag kinderen had, maar ook last heb van zware endometriose en na enkele miskramen die droom eigenlijk al opgegeven had. Wou ze me echt dan de laatste druppel hoop ontnemen om de relatie kapot te maken? Wil ze me dan nog aanklagen, omdat ik van haar zoon hou en zij zichzelf nog niet graag kan zien?

Franciscus

#12 , 13 aug 2013 15:08

Geen eigen SIS-kaart of bankkaart als 30 -jarige?
Woont hij nu al ergens anders?
Hoe kan een volwassen persoon tot sterilisatie gedwongen worden?
Een dokter zal inderdaad een attest opstellen op vraag van ...vanzelf doen een dokter dat niet dus is het altijd op vraag van iemand.

Als uw schoonmoeder zo'n gedrag vertoonde ( drank en rijden) en nooit aan gedacht om stelselmatig politie te bellen dan waren er vaststellingen.

Al eens aan gedacht om (samen) in therapie te gaan om dit hoofdstuk af te sluiten?

Terug naar “Andere”