Schadevergoeding of niet?

Santitia
Topic Starter

Schadevergoeding of niet?

#1 , 11 aug 2013 23:00

Stel: ik geef mijn huurder opzeg omdat zoon van mijn broer appartement wenst te huren. Normaal gezien moet hij dan minstens 2 jaar in het appartement blijven wonen. Wat als ik volgend jaar het appartement wil verkopen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 11 aug 2013 23:14

Dit hangt af welk huurcontract je hebt, korte duur max 3 jaar of een 9 jarig, hoelang wonen u huurders er al. U zoon moet er minstens 2 jaar wonen anders riskeer je een zware schade vergoeding
Laatst gewijzigd door sloeberken op 12 aug 2013 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki

#3 , 11 aug 2013 23:18

:kuch: 18 maand huur :kuch:

Reclame

Santitia
Topic Starter

#4 , 12 aug 2013 11:38

Het betreft een 9 jarig huurcontract.

Dus als ik huurder opzeg geef omdat er een familielid van mij in komt wonen mag ik het appartement gedurende 2 jaar ook niet verkopen ? (tenzij ik 18 mdn huur betaal aan vorige huurder als schadevergoeding ?)

Wat als huurcontract door nieuwe eigenaar wordt overgenomen?

Turaki

#5 , 12 aug 2013 11:50

Wet zegt niets over verkopen van het pand, enkel dat de verhuurder of zijn/haar familielid er binnen het jaar moet wonen, en er gedurende 2 jaar moet wonen. Verkoop kan dus wel, zolang de verhuurder of familie er maar in blijft.

Fore

#6 , 12 aug 2013 12:22

Dan moet die zoon ook een contract krijgen van korte duur ( niet opzegbaar).

Zoniet kan het contract opnieuw opgezegd worden voor eigen bewoning...
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Turaki

#7 , 12 aug 2013 12:25

Dan moet die zoon ook een contract krijgen van korte duur ( niet opzegbaar).

Zoniet kan het contract opnieuw opgezegd worden voor eigen bewoning...
Dat is dan het probleem van de verhuurder. Deze moet bij verkoop best iets hierover laten vastleggen, maar de nieuwe eigenaar heeft geen zaken met het vorige opgezegde huurcontract, en moet hier dan ook geen rekening mee houden.

Terug naar “Huren”