Goeiedag,
Ik zal even mijn probleem vereenvoudigd uitleggen.
Ik huur al 3 jaar een studentenwoning (contract van 1 jaar).
Het eerste jaar zijn alle huurbetalingen helemaal correct gebeurd.
Daarna is het contract stilzwijgend verlengd.
Het tweede jaar heb ik, door gebreken aan de woning, ongeveer 25% per maand minder betaald (gedurende 12 maanden).
Het ocmw heeft over deze compensatie/renovaties gecommuniceerd met de verhuurder, maar wil hier nu niets van op papier zetten.
De verhuurder bevestigt deze communicatie wel maar geeft ook niet aan waarover het ging.
Er zijn reparaties gebeurd aan kachel en waterlekken, lang nadat er offertes van gemaakt waren, dus alles ging heel moeizaam.
De reparaties hebben de problemen nooit 100% opgelost. Op de verminderde overschrijvingen zijn wel nota's gezet met daarin verwijzingen naar gebreken in het huis.
Ook hierna (een volledig jaar van verminderde betalingen) is het contract stilzwijgend verlengd.
Er is hierover geen briefwisseling met de verhuurder.
Het derde jaar is alles weer perfect betaald (ondanks blijvende problemen), en op de 8ste maand word ik voor de rechtbank gedaagd om alle gemiste huur van het jaar daarvoor terug te betalen en daarna de woonst te verlaten. De verhuurder beweert nooit huurcompensatie te hebben aangeboden, en alles steeds direct te hebben hersteld. Dit is de allereerste keer dat er een beklag gemaakt wordt over die verminderde betaling/compensatie. Het is voor mij moeilijk om te bewijzen dat de verhuurder akkoord ging met de compensatie.
Het enige wat ik, volgens mij thans, als sterk argument kan bovenhalen, is dat het 1.5 jaar geduurd heeft vooraleer ik in gebreke werd gesteld, dat de verhuurder nooit contact met mij gezocht heeft, en dat het contract zelfs stilzwijgend verlengd werd nadat er een volledig jaar slechts 75% betaald werd.
Maar is dit een sterk argument? Welk standpunt kan ik het best innemen? Of is dit bij voorbaat een verloren zaak?
Groeten