getrouwd, contract staat op 1 naam - nieuw contract nodig?

professionalgamer
Topic Starter

getrouwd, contract staat op 1 naam - nieuw contract nodig?

#1 , 07 aug 2013 11:48

Beste,

Ik ben recent getrouwd.
Ik heb een contract staan op mijn naam.
Mijn vrouw staat niet op het contract.
Nu beweert het immo dat ik een nieuw contract moet opmaken met haar en mijn naam erin.
Wij zijn getrouwd zonder enig contract.

ben i kverplicht een nieuw contract te tekenen en hiervoor de dossierkosten betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 aug 2013 15:06

Neen.
Als in het appartement meerdere personen kunnen wonen is er geen probleem.
Zij willen natuurlijk dat de andere partij meeondertekent zodat zoals u zegt ze weer kosten kunnen vragen.

Enkel als in het contract kan staan dat er maar één persoon mag wonen kan de verhuurder u voor de rechtbank dagen.
Maar of de rechter daar wil op ingaan is een ander verhaal.

Enkel als het appartement naar de woonnormen maar geschikt zou zijn voor één persoon kan er door de overheid opgetreden worden met gevolgen (overbevolking)

Verhuurder kan/mag niet beslissen over al of niet samenwonen is uw grondwettelijk recht

j.demoor

#3 , 09 aug 2013 08:06

“Art.215... § 2. Het recht op de huur van het onroerend goed dat een der echtgenoten gehuurd heeft, zelfs voor het huwelijk, en dat het gezin geheel of gedeeltelijk tot voornaamste woning dient, behoort aan beide echtgenoten gezamenlijk, niettegenstaande enige hiermede strijdige overeenkomst...”(Burgerlijk Wetboek).

U bent dus niet verplicht noch genoodzaakt een nieuw contract te tekenen en hiervoor de dossierkosten te betalen. Toon uw verhuurder wel aan dat u gehuwd bent,met verwijzing naar voornoemd art.215.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”