vervangen gevelsteen garage ,vergunningsplichtig ?

petergtig60
Topic Starter

vervangen gevelsteen garage ,vergunningsplichtig ?

#1 , 03 aug 2013 17:59

Hallo

Ik zou mijn garage willen renoveren (apart gebouw , zonevreemd; agrarisch gebied ) . Moet ik voor het vervangen van de gevelsteen een stedenbouwkundige aanvraag doen ?

Het plaatsen van een zadeldak met dakpannen ipv het huidige lessenaarsdak met asbest golfplaten , blijkt in mijn geval niet vergunbaar wegens uitbreiding van het bouwvolume . Is deze bewering juist ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 04 aug 2013 11:32

Voor zuivere onderhoudswerken heeft u geen vergunning nodig, renoveren wel, en aangezien zonevreemd waarschijnlijk geweigerd.

Voor werken aan het dak is een vergunning nodig, en ook wegens zonevreemd waarschijnlijk geweigerd.

j.demoor

#3 , 06 aug 2013 07:55

“Hoofdstuk 3. Handelingen in, aan en bij andere gebouwen dan woningen. Art. 3.1. Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende handelingen :...2° handelingen zonder stabiliteitswerken en zonder wijziging van het fysiek bouwvolume aan zijgevels, achtergevels en daken...”(16 JULI 2010. - Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

petergtig60
Topic Starter

#4 , 06 aug 2013 13:26

evenwel lees ik ook in het hoofdstuk zonevreemd :

het geheel of gedeeltelijk herbouwen of vervangen van buitenmuren of dragende binnenmuren, zelfs met recuperatie van de bestaande stenen.
Hiervoor heeft u een stedenbouwkundige vergunning nodig.

bron; ruimtelijke ordening.be

Hoe dan ook ik dien een aanvraag in (eenvoudig dossier zonder medewerking van een architect ). Zo vermijd ik onnodige discussies achteraf .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 aug 2013 14:14

klopt .... blijkbaar hebben we ook een gebouw zonevreemd staan ...
In 1969 hebben onze ouders voor de twee percelen een bouwtoelating gekregen en nu blijkt het zonevreemd zonder mogelijkheid op het tweede perceel nog te bouwen.
Maar we mogen wel een 'voorstel' doen om één gebouw van 1000M3 te zetten en het huidige af te breken.
We mogen het huidige gebouw echter niet laten verkrotten :twisted:

petergtig60
Topic Starter

#6 , 06 aug 2013 15:16

klopt .... blijkbaar hebben we ook een gebouw zonevreemd staan ...
In 1969 hebben onze ouders voor de twee percelen een bouwtoelating gekregen en nu blijkt het zonevreemd zonder mogelijkheid op het tweede perceel nog te bouwen.
Maar we mogen wel een 'voorstel' doen om één gebouw van 1000M3 te zetten en het huidige af te breken.
We mogen het huidige gebouw echter niet laten verkrotten :twisted:
niet laten verkrotten en zeker niks afbreken , zelfs geen afdak of iets dergelijks ,want wat je afbreekt ben je voorgoed kwijt , geen herbouw meer mogelijk .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 aug 2013 17:32

We kunnen blijkbaar een aanvraag doen tot wijziging.
Gezien we zo'n 30 meter van de straat staan willen wij nu een andere woning dichter bij de straat bouwen.
In principe twee woningen maar dat mag dus niet meer dus wordt het een zorgwonengebouw.
Eerst een principeakkoord van de gemeente en dan pas een architect inschakelen hebben ze op de gemeente als advies gegeven.

Nu nog alle erfgenamen over de streep krijgen.... :?

bosprocureur

#8 , 06 aug 2013 21:38

Nu nog alle erfgenamen over de streep krijgen.... :?

Succes! :cry:

petergtig60
Topic Starter

#9 , 07 sep 2013 22:02

Vandaag een aangetekend schrijven ontvangen van de gemeente dat mijn dossier volledig is , en dat er een openbaar onderzoek van start gaat . Alle aanpalende eigenaren zullen aangetekend aangeschreven worden , en zullen bezwaar kunnen indienen tegen mijn plannen . Half december mag ik de beslissing verwachten.
Ik vind het nogal omslachtig voor zulk een kleinschalig project .

Terug naar “Andere”