Probleen tweedehandswagen na 1 week

flor_dd
Topic Starter

Probleen tweedehandswagen na 1 week

#1 , 05 aug 2013 19:29

Ik heb 1 week geleden een Ford Fiesta gekocht bij een garagist. Nu was ik gisteren aan het rijden en er kwam ineens veel rook uit de motorkap. Het temperatuur was enorm gestegen en heb hierna dan water bijgevuld... Nu blijft dit echter lekken en mijn vader ziet dat er een gat is in de darm, vandaar de lekkage...

Nu is mijn vraag of ik de verkoper verplicht is om mij hiermee te helpen? Ik heb wel wel geen garantie genomen.... Ik heb hem hieromtrent gecontacteerd maar ik had begrepen dat hij deze werken niet gratis zal doen...

Weet iemand hier of hij dit gratis moet repareren of als ik mijn geld terug zou kunnen krijgen, want als na 1 week zulke problemen vind ik erover..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 05 aug 2013 20:21

Als je de auto "particulier" gekocht hebt (via bemiddeling door de garagist) dan is er géén garantie. Weet dat de verzekeringspremie voor een dergelijke garantie van 1 jaar galant 750-1000€ is zodat je de wagen evenredig méér zou betaald hebben. De rubberdarmen van het koelsysteem vervangen kost nu ook de wereld niet (als de motor géén schade door oververhitting heeft)

Mogelijks is het lek ontstaan door problemen met de cilinderkoppakking (joint de culasse voor de vlamingen) Dit kan makkelijk gediagoseerd worden door bij koude motor de dop van het expansievat (of radiator) te verwijderen, te starten en na te kijken of er onmiddellijke drukopbouw/borreling is : Bijna alle cilinderkoppakkingen begeven het tussen de cylinder en de waterkoelingskanaaltjes waardoor tijdens de compressieslag opgebouwde druk (loeihete lucht) in't koelwater geperst wordt en de motor oververhit. Het véél zeldzamere water in de olie duidt meestal op een nog serieuzer problem zoals barsten in het motorblok.

Jef 007

#3 , 05 aug 2013 21:15

TS verklaart dat hij de auto bij een garagist gekocht heeft, dan heeft bij mi.wettelijk 1 jaar garantie
zelfs als er iets anders overeengekomen is
en
als de garagist gefactureerd van oude naar nieuwe eigenaar, dan heeft hij mi. fiscale fraude gepleegd
als het voertuig in de inrichting van de garagist te koop gestaan heeft, dan had het voertuig in zijn "garageregister" moeten staan

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 aug 2013 21:34

Hebt u een factuur gekregen dan hebt u ook op tweedehands voertuigen.
Voor de rest zie boven.
en ook
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Gebrekkige Producten”