Ben ik in fout ?

Bozzy
Topic Starter

Ben ik in fout ?

#1 , 03 aug 2013 16:34

Hallo, ik had vorige week een ongeval met mijn wagen aan onze kust.
Ik leg even de situatie uit;

ik begeef mij op de openbare weg die in het midden gescheiden is van elkaar met een verhoging met bloemen enzo.(er is maar 1 vak)
Naast de rijweg rechts is er een verhoogd fietspad, en daarnaast zijn er parkeerplaatsen allemaal in rij achter elkaar dus.
Ik wens mij te parkeren dus ik stop ter hoogte van een lege parkeerplaats met mijn richtingaanwijzer aan, om mij achteruit in het vak te parkeren.

Ik rijd achteruit nadat ik mijn spiegels controleerde en kijk naar rechts om te zien of er geen fietsers rijden op het fietspad omdat ik hier dus over moet om mij te parkeren.
Terwijl ik mijn maneuver uitvoer knalt er een bromfiets in mijn linkerflank.Ik had die helemaal nooit zien of horen aankomen. Mijn auto is beschadigd vanaf mijn spiegel tot vooraan. Die bromfietser leek gewond en er moest een ambulance bijkomen, bleek dat die man aan het werk was en die bromfiets(klasse b) eigendom is van een interim kantoor waar hij mee gaan werken was. Wel had hij zijn helm niet correct aan, want die lag wat verderop.
De man sprak geen nederlands noch frans en blijkt van Hongaarse afkomst te zijn. Later bleek dat hij slechts lichtgewond was.

Zou er mij iemand raad kunnen geven of er een kans zou zijn dat ik niet in fout ben ? Want de meesten zeggen onmiddellijk dat ik in fout ben omdat ik een maneuver uitvoer...
Alvast bedankt voor jullie tijd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 03 aug 2013 22:17

12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.

Turaki

#3 , 03 aug 2013 22:44

En 12.4 bis: De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen.

Reclame

Drone

#4 , 03 aug 2013 23:21

Bromfietser lijkt mij volgens het verhaal op de rijweg van de auto's te bevinden.

Als bozzy al bezig was met zijn maneuver, lijkt mij de bromfietser in fout, bozzy was een te voorziene hindernis en tevens diende de bromfietser bozzy zijn maneuver verder te laten uitvoeren

Angel87

#5 , 04 aug 2013 08:24

Terwijl ik mijn maneuver uitvoer knalt er een bromfiets in mijn linkerflank.

1 december 1975

Artikel 9. Plaats van de bestuurders op de openbare weg

9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.

9.1.2.2° Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km per uur of minder, mogen de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, op voorwaarde dat zij de andere weggebruikers die zich hierop bevinden niet in gevaar brengen.

Wanneer een hogere snelheidsbeperking geldt, moeten de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, wanneer dit aanwezig en bruikbaar is.

Zoals ik het begrijp, reed de bromfiets tegen de richting... en wordt die bijgevolg een onvoorziene hindernis.

10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.
Alis Volat Propriis

Turaki

#6 , 04 aug 2013 09:43

Zoals ik het begrijp, reed de bromfiets tegen de richting... en wordt die bijgevolg een onvoorziene hindernis.
TS parkeerde achterwaarts, waarbij zijn linkerflank gericht wordt op het verkeer dat van achter hem komt, en dus in de juiste richting reed.
Ook moet een bromfiets het fietspad niet volgen indien de max snelheid 50 is of lager, tenzij het fietspad is aangeduid met bord D7 en onderbord M6 (iets wat nog niet door TS is aangegeven).

Bozzy
Topic Starter

#7 , 05 aug 2013 18:45

Hallo, de bromfiets kwam niet uit de andere richting. En was een b klasse. Wie weet is er toch nog een sprankeltje hoop op mijn gelijk dan...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 aug 2013 18:58

Ademtest afgenomen van beide bestuurders?

Bozzy
Topic Starter

#9 , 07 aug 2013 18:51

ja, Franciscus, allebei niet gedronken. Gelukkig.

lohabra

#10 , 09 aug 2013 01:18

De rechtspraak leert ons wel, dat een maneuver net zo lang duurt, totdat men zijn normale plaats weer ingenomen heeft. Zolang duurt dus ook de voorrangsplicht. Eerlijk gezegd, ik vrees er wel een beetje voor...
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

ddanck
Contacteer: Website

#11 , 14 aug 2013 13:51

Is er geen politie ter plaatse geweest?

Hebben zij dan niet vastgesteld waar de bromfiets zich bevond voor en na het ongeval.

De plaats van de bromfietser is namelijk van groot belang.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Turaki

#12 , 14 aug 2013 15:33

Is er geen politie ter plaatse geweest?

Hebben zij dan niet vastgesteld waar de bromfiets zich bevond voor en na het ongeval.

De plaats van de bromfietser is namelijk van groot belang.
Hoger kan u lezen dat er een ademtest is afgenomen. Voor zover ik weet is enkel de politie hiertoe bevoegd.

Plaats van motorfietser is enkel van belang indien:
a) deze reed waar hij niet mocht (in bebouwde kom mag een motorfietser bijvoorbeeld op de rijweg, daarnaast kan hij door verkeersborden verplicht worden om in de bebouwde kom op en buiten de bebouwde kom naast het fietspad te rijden), en hij een dus een fout maakte.
b) bovenstaande fout ook mee verantwoordelijk was voor het ongeval.

Bozzy
Topic Starter

#13 , 20 aug 2013 12:33

Hallo. De politie heeft ons ter plaatse geholpen onmiddellijk nadat het ongeval gebeurd was..
Nu een brief gekregen v mijn verzekering waarin staat dat ik in fout ben. Resultaat; mijn schade zelf te vergoeden en mijn joker kwijt..
Maar ik kan hiertegen in beroep gaan blijkbaar. Mijn vraag is als ik dit proces dan verlies moet ik dan de kosten betalen ? Ik betaal nu wel voor rechtsbijstand bij mijn verzekering. Bedankt.

ddanck
Contacteer: Website

#14 , 27 aug 2013 18:08

Beste

Uw verzekeringsmaatschappij heeft beslist u niet te vergoeden in het kader van de RDR-conventie. Dit betekent dat de tegenpartij haar eigen verzekerde zal vergoeden en daarna bij uw maatschappij zal recupereren wat zij uitbetaalde. Dit heeft vanzelfsprekend gevolgen voor uw schade en uw premie.

U hoeft hiermee echter niet akkoord te gaan.

In dat geval verduidelijkt u dat u gebruik wenst te maken van de "objectiviteitsclausule". Het dossier wordt dan aan een (door u gekozen) advocaat gegeven die een advies formuleert.

Is dit advies positief, dan kan u een procedure aanvatten voor de politierechtbank, terwijl de rechtsbijstandsverzekering de kosten en erelonen van uw advocaat betaalt. Zelfs wanneer de rechtbank u achteraf in het ongelijk stelt.

Is het advies negatief, dan betaalt u de helft van de kosten van het advies. De rechtsbijstandsverzekeraar betaalt de andere helft. U kan zich in dat geval vanzelfsprekend nog steeds tot de rechtbank wenden, maar de rechtsbijstandsverzekeraar betaalt in dat geval niet de kosten van de advocaat. Deze dient u dan zelf te dragen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Verkeersongevallen”