geweigerde garantie iPone 4S

losyke
Topic Starter

geweigerde garantie iPone 4S

#1 , 02 aug 2013 22:08

Beste,

hier ook problemen met de garantie voor mijn iPhone 4S. Deze is nu binnen van 20/07/2013 in X.

Heb dus ook het "wifiprobleem' . Eerst altijd kortstondig verbinding met wifi en dan opeens niets meer. Alles geprobeerd om dit te herstellen via itunes, iPhone herstellen enzo maar niets hielp op een gegeven moment kon ik ook de schuifregelaar (softwarematig) niet meer in of uitschakelen.
Mijn iPhone binnen gedaan na het eerste jaar dus. Ze, X, vragen tweede jaar garantie aan vertellen ze mij.

Vandaag telefoon gekregen van X met de volgende uitleg:
1. Mobistar weigert de aanvraag voor het tweede jaar garantie. ?? Ik vroeg hen wat Mobistar hiermee te maken heeft en kreeg het volgende te horen: Wij verkopen pas sinds enkele maanden officieel of erkend iPhone's, of zoiets. Vroeger kon enkel Mobistar en Telenet dat vertelde ze me. Waarom Mobistar dit weigerde weet ik niet en in X ook niet????
2. Ze, X, zou ook het tweede jaar garantie al aangevraagd hebben bij Apple zelf maar zou ook geweigerd geweest zijn omdat ze via Mobistar moeten werken voor mijn toestel.
3. Nu zouden ze, contact hebben opgenomen met de hoofdkantoren van Apple in België. Maar daarvan hebben ze nog geen retourinfo gekregen.

Wat vinden jullie hiervan?

Ikzelf denk het volgende.
Ik heb mijn toestel aangekocht bij X dus moeten zei voor mijn garantie zorgen, ik ben klant bij hen en heb niets te maken met Mobistar! In mijn ogen moet X mij verder helpen.

Heb ik het bij het rechte eind?

Met vriendelijke groeten.

[naam verkoper verwijderd, om verwarring te vermijden providers laten staan. :vandebos]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
snellemichiel

#2 , 03 aug 2013 00:03

U hebt garantie bij diegene waar u het toestel gekocht hebt!

Bij deze dus bij winkel X. U hebt niets te maken met Apple noch Mobistar.
Zij zijn niet diegene waarvan u het toestel rechtstreeks kocht!
Laat u zich bij deze dan ook niet afschepen op deze manier. ;)

Code: Selecteer alles

Art. 1649quater. § 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering. De termijn van twee jaar bedoeld in het eerste lid wordt opgeschort tijdens de periode vereist voor de herstelling of de vervanging van het goed of in geval van onderhandelingen tussen de verkoper en de consument met het oog op een minnelijke schikking. In afwijking van het eerste lid kunnen voor de tweedehandsgoederen de verkoper en de consument een kortere termijn dan twee jaar overeenkomen zonder dat die termijn korter dan één jaar mag zijn.
Volledige wettekst ter volledigheid: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1

losyke
Topic Starter

#3 , 03 aug 2013 14:32

Snellemichiel, bedankt voor de info! Als ik het dus goed begrijp hebben ze, X, geen been om op te staan? Of heb ik het verkeerd voor?

Zijn er hier al mensen die iets gelijkaardig hebben meegemaakt en waar verkoper dan wel anders sprak als je hen die artikels voorlegde?

Met vriendelijke groeten.

Reclame

snellemichiel

#4 , 03 aug 2013 15:56

Winkel x is geen mens dus uiteraard hebben zij geen benen.
(Deze flauwe 'grap' terzijde.)

Zoals u kan lezen in mijn link naar de volledige wettekst zal u zien dat er een onderscheid gemaakt wordt in die garantie periode van 2 of 1 jaar.

Periode 1 = Eerste 6 maanden; Hier wordt verondersteld dat het gebrek aanwezig was bij levering en de klant moet hierbij geen bewijs leveren van niet overeenkomst. De verkoper moet bewijzen dat dit gebrek niet aanwezig was bij levering. Kan hij dit niet dan wordt de verkoper automatisch verantwoordelijk.
Periode 2 = De maanden daaropvolgend tot 1 of 2 jaar ( 2dehands goed 'of' nieuw goed) Daar ligt de bewijslast bij de klant en moet hij bewijzen dat dit aanwezig was bij de levering.

Bij de gekende wifi Apple problemen is het eigenlijk niet moeilijk om bewijs te leveren als klant ... Sinds Apple zelf het probleem erkend als ik me niet vergis.
En in deze sectie zijn er nog andere die ook soortgelijke garantie problemen hebben.

Vandebos

#5 , 03 aug 2013 17:45

Even een niet juridisch advies dat het uitproberen waard is:

- sluit het toestel volledig af.
- plaats het in een diepvrieszakje. (afsluiten)
- plaats het toestel gedurende 20-30 minuten in de diepvriezer.
- uit diepvriezer en zakje halen en gedurende minstens 10 minuten laten "ademen" (maw gewoon gerust laten zodat de eventuele condens door het temperatuurverschil kan verdampen)
- toestel terug aanzetten en uittesten.

geen grap.

Terug naar “Consumenten Koop”