Waarborg vakantiewoning wordt niet teruggesort

elvee77
Topic Starter

Waarborg vakantiewoning wordt niet teruggesort

#1 , 02 aug 2013 11:42

Een vraag die in de vakantieperiode zoal eens kan voorkomen vermoed ik...

Wij hebben met familie een drietal weken terug een huis gehuurd in de Ardennen via de organisatie "Ardennes Etappes" (http://www.ardennes-etape.com" onclick="window.open(this.href);return false;).
Typisch wordt er geen plaatsbeschrijving opgemaakt bij het betreden van het huis, enkel de meterstanden worden opgeschreven.
De waarborg wordt contant betaald en via overschrijving terug overgeschreven.

Twee dagen na het weekend meldde de eigenares (via Ardennes Etappes) dat een matras vuil was en dit van de waarborg zal worden afgehouden.
Wij hebben geantwoord met de vraag naar:
- foto's van de vuile matras
- kopie van aankoopbewijs van de matras

Deze twee zaken hebben wij nog niet gezien maar we hebben wel de eindafrekening gekregen:
Hierin wordt 478€ gerekend voor een nieuwe matras + 35€ verbruikskosten en 15€ toeristenbelasting.
In plaats van 450€ terug te krijgen zouden wij dus nog 28€ moeten overschrijven!

Wij geloven geen seconde dat die matras door ons vuil kan zijn (is ook niet zichtbaar bij rondgang in het huis).
Nu is onze vraag: wat kunnen wij hier aan doen? Aangetekend schrijven? De oude matras opeisen? Dreigen met een dagvaarding?...

Alvast bedankt voor de tips en antwoorden!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 02 aug 2013 12:03

AS waarin u vraagt om bewijs dat de matras vuil is, en dat dit door u komt. Plus natuurlijk de oorspronkelijke aankoopfactuur van de matras (een matras van pakweg 10 jaar is volledig versleten en kunnen ze niets voor vragen, een matras van 5 jaar is bijgevolg nog maar de helft waard van de oorspronkelijke aankoopprijs). Dat u verwacht dit te ontvangen binnen de 14 dagen, of terugbetaling van uw waarborg min kosten en belasting. Dat u dit anders voor de rechtbank zal brengen.

elvee77
Topic Starter

#3 , 02 aug 2013 12:45

Bedankt voor de info!
Ik moet twee maal met de post opsturen niet? Gewoon en een AS?
Welke stappen dienen wij concreet te ondernemen om dit voor de rechtbank te brengen?

Reclame

sloeberken

#4 , 02 aug 2013 12:52

Wel vermelden dat u hen tot x datum (vb 10 dagen) de tijd geeft
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

elvee77
Topic Starter

#5 , 02 aug 2013 13:13

Ik zou hetvolgende willen opsturen per AS, wat denken jullie hier van (ik ben een leek hierin!)

AANGETEKEND EN PER GEWONE POST

Naam Voornaam
Adres 1
Adres 2

Aan
Naam Voornaam
Adres 1
Adres 2

Onderwerp: teruggave waarborgsom

Adres, 02/08/2013

Geachte mevrouw Naam,

In de periode van 05/07/2013 tot 07/07/2013 heb ik van u een woning gehuurd: Adres. Deze woning werd gehuurd via de organisatie Ardennes-Etape met reserveringsnummer xxxxxx en met woningreferentie xxxxxxxx.

In de huurovereenkomst staat dat u mij de waarborgsom, min kosten en toeristenbelasting, moet terugbetalen binnen 15 dagen na afloop van de huurovereenkomst. De eindafrekening heb ik op 02/08/2013 mogen ontvangen, hierin wordt € 478 aangerekend voor een matras die bevuild zou zijn.

Ik stel u hierbij in gebreke en verzoek u binnen 14 dagen na datum van deze brief het volgende door te sturen: bewijs dat de matras vuil is en dat de bevuiling door ons is, de oorspronkelijke aankoopfactuur van de matras of het genoemde bedrag over te maken op rekeningnummer xxx-xxxxxxx-xx ten name van Naam en Voornaam te Adres.

Als u niet binnen de gestelde termijn tot betaling overgaat, zal ik juridische stappen tegen u moeten ondernemen. Hierbij stel ik u ook alvast aansprakelijk voor alle kosten die ik daarvoor zal moeten maken.

Ik reken erop dat u aan uw verplichtingen voldoet. Uw bericht daarover verwacht ik binnen vijf dagen na datum van deze brief.

Met vriendelijke groet,

Naam Voornaam

Vandebos

#6 , 02 aug 2013 16:46

Maak er binnen 10 kalenderdagen na kennisname van

Sluit af met 'enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd.

Terug naar “Huren”