Aankoop verhuurd huis

debbieV
Topic Starter

Aankoop verhuurd huis

#1 , 01 aug 2013 21:24

Hallo,

Wij zijn van plan om een huis aan te kopen dat momenteel nog verhuurd wordt.
Hoe kunnen wij de huurders uit de woning zetten om aan de verbouwingen te beginnen mits dat het renovatie krediet binnen de 6 maand moet worden opgebruikt? Of is dit onbegonnen werk? En hoe verloopt dan de huuroverdracht omdat zij dan tijdens hun opzeg van ons huren?
Of is de woning pas van ons na de opzeg van de huurder? Het is allemaal nog wat onduidelijk voor ons. Kan iemand ons hierbij helpen?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 aug 2013 21:39

Eens lezen.
Vanaf blz 60 zijn er de nodige tabellen.
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

U kan beginnen met opzeggen vanaf het ogenblik dat u eigenaar bent.
Opzegging indien de wet het toelaat.
Vb. bij een contract van beperket duur indien niet voorzien in contract niet mogelijk.
Indien contract 3-6-9 is het van belang of het al of niet geregistreerd is.

debbieV
Topic Starter

#3 , 01 aug 2013 21:42

Maar hoe kunnen wij voor de koop van het huis weten welk huurcontract er werd afgesloten en of het geregistreerd is?
Zodat we weten waar we aan beginnen. Hebben wij het recht om het huurcontract op te vragen aan de huurder of de huidige verhuurder?

Reclame

Vandebos

#4 , 01 aug 2013 21:53

U kan de verhuurder vragen het bewijs bij het lokale registratiekantoor te produceren. Idem voor kopie huurcontract.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 aug 2013 21:56

De verkoper is verplicht u volledig in te lichten over de huurtoestand.

debbieV
Topic Starter

#6 , 01 aug 2013 22:14

Vandebos kunnen wij dit ook opvragen nu we nog geen bod gedaan hebben maar wel geïnteresseerd zijn in de woning?

debbieV
Topic Starter

#7 , 01 aug 2013 22:16

De woning wordt verkocht door een immo kantoor. Dan kan ik in principe nu aan hun al een kopie van het huurcontract vragen. Als ik je goed begrijp. Sorry wij weten hier niet voldoende over. Bedankt voor de informatie allesinds.

Vandebos

#8 , 01 aug 2013 23:58

U kan aan het immokantoor inzage vragen en het bewijs van registratie van het huurcontract of niet.

vverbeke

#9 , 02 aug 2013 10:33

Immo kantoor kan u idd het huurcontract geven.

Als je effectief een bod plaatst best een aantal opschortende voorwaarden opnemen, zoals onderstaande. Verkoper is verplicht de in het bod opgenomen opschortende voorwaarden in het compromis op te nemen als hij het bod aanvaard. Hebben wij ook zo gedaan bij aankoop woning met huurders in. (en dan toch nog toestanden gehad, maar laat u daar niet door afschrikken, was gewoon pech hebben bij ons en is intussen allemaal terug in orde gekomen)
Het kan ook nooit kwaad een praatje te slaan met de huurders als je de woning gaat bekijken (evt. nog eens gaan kijken) om hun intenties te weten te komen en duidelijk te maken dat je zelf de woning zal gaan bewonen, aan hun reactie kan je soms al uitmaken of er problemen te verwachten zijn of niet. Sowieso huurcontract en bewijs registratie opvragen bij immokantoor. Opletten met contracten van korte duur (max. 3 jaar), die kan je niet vroegtijdig stopzetten, zelfs niet als het niet geregistreerd is! (evt. wel in onderlinge overeenkomst met de huurders maar dan neem je een groot risico)

opschortende voorwaarden die ik zeker zou vermelden in uw bod:
* geen onderverhuur toegelaten
* er mag geen nieuwe huurovereenkomst worden afgesloten, noch met de huidige huurders noch met nieuwe huurders, noch mag de bestaande overeenkomst verlengd worden
* de voorwaarden van de huurovereenkomst mogen niet meer gewijzigd worden
* er moet een intredende plaatsbeschrijving zijn opgemaakt en een waarborg op een geblokkeerde rekening zijn gestort, die bij verkoop aan jullie wordt overgedragen (voor zover dit mogelijk is?)

Marijkealleen

#10 , 02 aug 2013 11:46

Inderdaad heel erg opletten : Ik heb ooit een huis gehuurd waarin ik voor een zeer aanzienlijk bedrag verbouwingswerken gedaan heb. Als tegenprestatie mocht ik van de verhuurder 9 jaar blijven wonen. Dit was op voorhand overeengekomen en de eigenaar was zeer in zijn nopjes met de gedane werken. Ik heb toen zelf het huurcontract voor die 9 jaar waterdicht in orde gebracht (afstand doen van vroegtijdige opzeg wegens verbouwingen, zelf-bewoning,...) én laten registreren. Een jaar later kwam de verhuurder ineens op de proppen met : ik ga het huis verkopen (het was natuurlijk een pak meer waard ondertussen). Het huurcontract zou hij wel eens even opzeggen... Dat ging natuurlijk niet zomaar. Zijn notaris zei natuurlijk dat hij geen poot had om op te staan.
Dus : eerst informeren welk huurcontract er op een huis rust + gaan babbelen met de huurders voor je een huis koopt is wel een must ! Ik heb ook kopers aan de deur gekregen waartegen 'verzwegen' werd dat hij nogal een zwaarwichtig huurcontract had afgesloten.

Terug naar “Kopen”