help help

happytrain
Topic Starter

help help

#1 , 01 aug 2013 11:26

Hallo,

Mijn broer woonde op een studio, maar hij mag niet meer komen.Omdat zijn vriendin hem buiten gegooit heeft Maar zijn spullen staan er nog. Nu is de vraag wat moet hij doen voor zijn spullen gaan te halen? Hij heeft verbod gekregen van de huurbaas en de politie.

Omdat zij mijn broer buiten gesmeten heeft, en blijkbaar had hij zijn adres daar niet staan. Heb gisteren contakt gehad met de huur baas en die vertelde dat zijn adres daar niet stonde maar toch heeft hij huurcontrakt gekregen.de huurbaas heeft nadien vernomen via ocmw dat hij en zijn vriendin uit elkaar zijn. Zijn vriendin heeft paar keren de politie op gebeld omdat hij constant aan de deur stond. Hij is zelf nadien met de politie naar daar gegaan. Nu uit eindelijk staat haar adres alleen in te plaats van mijn broer. Nu is de vraag wat moeten wij doen voor zijn spullen gaan te halen? Moeten wij eerst langs de politie gaan of niet? Hij heeft toch recht op zijn kleren , bed enz.......
huurbaDe huurcontrakt staat inderdaad alleen op zijne naaam, de huurbaas heeft het zelf bevestigd. Zelfs zijn huurcontrakt en alle papieren liggen daar. De politie heeft zelfs tegen de huurbaas gezegd dat hij een foutje begaan was. Omdat mijn broer papier gekregen had voor verzekeringen zoals famiaal en brandverzekering gekregen en moest hij invullen en binnen 14 dagen terug bezorgen bij de huurbaas maar dat heeft hij niet gedaan. Dus heeft de huurbaas gezegt dat de contrakt vernietigd is. Maar zijn vriendin blijft wel huur betalen . Dus had de huurbaas gezegt dan laat ik zo krijg mijn huur geld toch elke maand.
Dus dat huurcontrakt van mijn broer staat alleen op zijne naam, want zijn vriendin is nadien bij hem ingetrokken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
happytrain
Topic Starter

#2 , 01 aug 2013 11:27

Hallo,

Mijn broer woonde op een studio, maar hij mag niet meer komen.Omdat zijn vriendin hem buiten gegooit heeft Maar zijn spullen staan er nog. Nu is de vraag wat moet hij doen voor zijn spullen gaan te halen? Hij heeft verbod gekregen van de huurbaas en de politie.

Omdat zij mijn broer buiten gesmeten heeft, en blijkbaar had hij zijn adres daar niet staan. Heb gisteren contakt gehad met de huur baas en die vertelde dat zijn adres daar niet stonde maar toch heeft hij huurcontrakt gekregen.de huurbaas heeft nadien vernomen via ocmw dat hij en zijn vriendin uit elkaar zijn. Zijn vriendin heeft paar keren de politie op gebeld omdat hij constant aan de deur stond. Hij is zelf nadien met de politie naar daar gegaan. Nu uit eindelijk staat haar adres alleen in te plaats van mijn broer. Nu is de vraag wat moeten wij doen voor zijn spullen gaan te halen? Moeten wij eerst langs de politie gaan of niet? Hij heeft toch recht op zijn kleren , bed enz.......
huurbaDe huurcontrakt staat inderdaad alleen op zijne naaam, de huurbaas heeft het zelf bevestigd. Zelfs zijn huurcontrakt en alle papieren liggen daar. De politie heeft zelfs tegen de huurbaas gezegd dat hij een foutje begaan was. Omdat mijn broer papier gekregen had voor verzekeringen zoals famiaal en brandverzekering gekregen en moest hij invullen en binnen 14 dagen terug bezorgen bij de huurbaas maar dat heeft hij niet gedaan. Dus heeft de huurbaas gezegt dat de contrakt vernietigd is. Maar zijn vriendin blijft wel huur betalen . Dus had de huurbaas gezegt dan laat ik zo krijg mijn huur geld toch elke maand.
Dus dat huurcontrakt van mijn broer staat alleen op zijne naam, want zijn vriendin is nadien bij hem ingetrokken.

Oude Belg

#3 , 01 aug 2013 13:54

Dat wordt een probleem, vrees ik.
-Mag hij in de studio komen?
Aangezien hij zijn domicilie daar niet heeft, mag dat alleen met toestemming van de bewoner.
-Hoe raakt hij aan zijn spullen?
Kan hij bewijzen dat ze van hem zijn? Anders geldt dat de houder (zijn vriendin) als de eigenaar...

Dat wordt waarschijnlijk vredegerecht.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

LegalLimbo

#4 , 01 aug 2013 14:18

Ik denk maar ben niet zeker dat als dat huurcontract alleen op zijn naam staat, hij best naar een slotenmaker gaat, laat opendoen als zijn ex vriendin weg is, huurcontract neemt als hij weet waar het ligt, slot laat vervangen en niet hoeft open te doen voor ex-vriendin. Huurcontract gaat in principe in van de dag van de ondertekening. Als hij zijn brandverzekering niet op tijd heeft betaald, is hij daarom idd niet in orde maar ik denk niet dat het huurcontract daarom ongeldig is. Als zijn vriendin dat huurcontract in de vuilbak heeft gegooid en de huisbaas ook niet echt meewerkt, is er wel een serieus probleem.
Laatst gewijzigd door LegalLimbo op 01 aug 2013 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.

duma

#5 , 01 aug 2013 14:24

Dat mag zéker niet!! Zijn domicilie staat er niet, dus zelf toegang verschaffen, is uit den boze. Hij 'woont' er niet officieel, het is niet zijn gezinswoning! Dat zou inbraak zijn.
Zijn vriendin toegang weigeren mag ook zeker niet. Omgekeerd verhaal: HAAR domicilie staat er wel, dus het is haar gezinswoning. Zij mag er ten allen tijde binnen.

Wat ik aan het denken was, maar graag bevestiging van Vandebos of iemand anders die er meer van kent:

1) Aangezien hij een huurcontract heeft, met dat huurcontract naar de gemeente gaan en zich laten inschrijven. Ik geloof dat ze dat op basis van het contract moeten?
2) Huurbaas ingebreke stellen? Hij heeft een contract met hem, zijn ex niet. Hij kan op deze moment geen gebruik maken van het goed dat hij huurt en waarvoor hij een contract ondertekend heeft.
3) Naar vrederechter gaan en vragen om uitzetting ex.

LegalLimbo

#6 , 01 aug 2013 14:33

Dat mag zéker niet!! Zijn domicilie staat er niet, dus zelf toegang verschaffen, is uit den boze. Hij 'woont' er niet officieel, het is niet zijn gezinswoning! Dat zou inbraak zijn.
Als u nieuw intrekt in uw nieuw huurhuis, staat uw domicilie op dat moment toch ook nog niet, tot de wijkagent is langsgekomen? U bent dan toch niet aan het inbreken? Hij zou maar beter wel zijn huurcontract nog terugvinden als hij dit probeert. Is contract geregistreerd? Enig ander bewijs? Hij is wel extreem slordig geweest als wat happytrain zegt correct is en is met veel niet in orde.

Artikel 138 Wetboek van Strafrecht luidt aldus.

Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.

Is zij wel de (enige) rechthebbende?
Zijn vriendin toegang weigeren mag ook zeker niet. Omgekeerd verhaal: HAAR domicilie staat er wel, dus het is haar gezinswoning. Zij mag er ten allen tijde binnen.
Sorry, klopt. Dan via de vrederechter haar eruit laten zetten idd.

duma

#7 , 01 aug 2013 16:10

Maar hij is niet NIEUW in zijn huurhuis, dus die vlieger gaat niet op.

LegalLimbo

#8 , 01 aug 2013 17:03

Maar hij is niet NIEUW in zijn huurhuis, dus die vlieger gaat niet op.
Hij is wel de wettelijke hoofdhuurder, ook al is hij met vanalles niet in orde.

duma

#9 , 01 aug 2013 17:51

Zucht.

Hij is er niet gedomicilieerd en mag er dus niét zomaar binnenwandelen. Punt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 aug 2013 18:31

Zeker niet doen is braak van afsluiting met valse sleutels.
Het feit dat hij een burgerlijk contract heeft wil niet zeggen dat hij strafbare feiten mag plegen om er binnen te geraken.
Zeker niet doen ... het is niet zijn woning en hij kan niet bewijzen dat hij er belangen heeft.

Parketten en rechtbanken hebben een grote hekel aan mensen die de wet in eigen handen nemen ...neem dat maar van mij aan.

Is het contract geregistreerd dan kan hij copie krijgen via registratie
Met contract kan u zich inschrijven in het pand ùaar de controle van de kwartierinspecteur zal hem daar niet aantreffen.

De eigenaar moet gewezen worden op het feit dat HIJ de huurder is en dat de eigenaar hem zeker de toegang niet kan verbieden.

Als er echter in kader van Intra Familiaal Geweld een procedure loopt via politie ... dan kan het perfect dat vriendin in de woning mag blijven en hij daar niet binnen mag.

Langs de andere kant is het inderdaad de politie die kan meegaan om hem toe te laten zijn persoonlijke spullen daar op te halen.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 87&t=43627" onclick="window.open(this.href);return false;

Oude Belg

#11 , 01 aug 2013 18:34

Zucht.

Hij is er niet gedomicilieerd en mag er dus niét zomaar binnenwandelen. Punt.
Volledig correct. Negeer dat, en je kan het gaan uitleggen aan de rechter. En die kan absoluut niet lachen met huisvredebreuk en gebruik van valse sleutels. Wordt waarschijnlijk verblijf in een staatshotel. Eén ster.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

happytrain
Topic Starter

#12 , 01 aug 2013 19:43

ok bedankt voor de informatie

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 aug 2013 23:44

Dus als de verhuurder het contract wil vernietigen dan zal hij naar de rechtbank moeten stappen.
Vermoedelijk zal het contract ook niet geregistreerd zijn dus het bij registratie opvragen
( hoe dat kan zie hier : http://www.juridischforum.be/forum/view ... 87&t=43627" onclick="window.open(this.href);return false;)

U kan ook voor eerstelijnsadvies gaan naar
http://balieantwerpen.be/?action=onderd ... s+bijstand" onclick="window.open(this.href);return false;.
Vervang Antwerpen door de naam van de arrondissementele hoofdplaats ... is stad waar de rechtbank is.
Deze juridische infopunten zijn soms ook bij een ziekenfonds of vakbond.

U moet als huurder wel een brandverzekering hebben maar familiale is zeker niet verplicht (wel heeeeel nuttig)

happytrain
Topic Starter

#14 , 02 aug 2013 08:15

Hallo
mijn vader heeft een copie van de huurcontrakt en zijn naam staat alleen op
contract is niet geregistreerd
Maar wij gaan eens proberen aangetekend brief schrijven naar haar voor toelating te vragen of mijn broer zijn spullen mag gaan halen, zoniet dan langs de vrede rechter
Maar bedankt voor jullie informatie.

Terug naar “Huren”