Garantie wordt geweigerd

Turaki

Re: Garantie wordt geweigerd

#16 , 25 jul 2013 13:23

Neen, maar wel referentienr van betaling, dus verwijzing naar kasticket. Wat men met het nummer terug kan opvragen, en men dus kan zien wat er juist gekocht is.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
NICKY081243

#17 , 25 jul 2013 14:50

lndien de naam van de zaak ,en het bedrag identiek zijn ,is er toch een sterke aanwijzing

ganapathi tantre

#18 , 25 jul 2013 15:43

Dat is toch ook mijn gedacht Turaki. Niks bewijst via jouw rekeninguitreksel wat je toen daar hebt gekocht.
Nu ik zeg niet wat dit allemaal ideaal is maar zo is het nu Vroeger moest men zelfs de kartonnen doos bij houden dat was helemaal te gek
Maar ik denk dat het vasthouden aan dat ticket zo belangrijk is omdat dit van de winkel zelf uit gaat en omdat men het uithollen van het idee
garantie daarmee tegengaat.
Maar dat is niet alles. Ook hier zit een grote dhz keten waar wij ons "prul" gaan halen. En als je daar zo regelmatig over de vloer komt dan is
zo'n ticket van geen tel. Mensen onder elkaar gaan dat dan regelen. Soms wel eens tot ergernis van een klant die naast mij stond aan de balie
Geen van ons had een ticket waarom hij niet en ik dan wel. Nu het moet gezegd als er echt iets is halen we de maandelijkse factuur boven
Anderzijds gaan ze soms zelf op zoek en komen we meteen tot het punt van de al of niet verplichte handelingen inzake oprakelen van de nodige elementen voor de garantie te laten gelden.
Doen ze dat voor jou ? neen Doen ze dat voor ons ? Ja maar dat is gekoppeld aan onze omzet die we er doen en dus kopen wij zo via via een stukje service. Er zijn dus twee snelheden van toepassing wat volkomen normaal is denk ik. De wettelijke en de commerciele
Laatst gewijzigd door ganapathi tantre op 25 jul 2013 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Turaki

#19 , 25 jul 2013 15:46

Dat is toch ook mijn gedacht Turaki. Niks bewijst via jouw rekeninguitreksel wat je toen daar hebt gekocht.
Bij de betaling op het uittreksel staat altijd een referentienummer, hetgeen rechtstreeks verwijst naar het kasticket (kijk maar eens na) (behalve dan in de kleinere zaken waar bankcontact nog niet rechtstreeks verbonden is met de kassa). Hiermee is het voor de winkel geen moeite om op te zoeken wat er op dat ticket stond. En zo is 100% bewezen wat je die dag daar betaald hebt (nogmaals, niet van toepassing indien bankcontact niet met de kassa verbonden is, dan gaat dit niet op).

ganapathi tantre

#20 , 25 jul 2013 15:50

Maar dat is zoals ik zei het verschil tussen de wettelijke en commerciele toepassing van de garantiewetgeving

(lees nog even boven ik paste aan toen jij je bericht poste en we elkaar kruisten)

Lightning

#21 , 25 jul 2013 15:51

Allemaal goed en wel die "als ... en als ...", maar gaat U de winkelier kunnen dwingen uw garantiebewijs te zoeken in uw plaats?

Turaki

#22 , 25 jul 2013 16:05

Allemaal goed en wel die "als ... en als ...", maar gaat U de winkelier kunnen dwingen uw garantiebewijs te zoeken in uw plaats?
Goede vraag, persoonlijk ben ik geneigd om te stellen dat dit moet kunnen, vooral omdat men het ticket toch telkens nakijkt in het systeem, en dit dus eigenlijk helemaal geen extra werk of handelingen vraagt. Maar als je stelt dat de bewijslast volledig ligt bij klant, kan je natuurlijk de vraag stellen of dit voldoende is.

ganapathi tantre

#23 , 25 jul 2013 16:33

oké Turaki we spelen weer advocaat van de duivel.

Eerste aankoop via cash. 99 € ticket verloren

later die dag ......................

Oh ik ga ook da er nog bij gaan halen: 99 € maar f...... heb geen cash meer dus ik betaal met MC dat ticket is ook weg samen met dat eerste ze lagen te samen (bvb fotoapparaat + xtra lens)

een jaar later ..................... wat denk je

Turaki

#24 , 25 jul 2013 19:35

Ik moet eerlijk zijn, ik begrijp je voorbeeld niet echt...

Rooo1o
Topic Starter

#25 , 26 jul 2013 06:32

Ik wil jullie niet onderbreken, maar ik heb via de site van mij bank de overschrijving teruggevonden! 23-03-2012, -39.99. Kan ik volgens de wet eisen dat die keten in hun systeem naar die datum zoekt, en het resultaat daarvan gebruiken als bewijsmateriaal? Ik weet dat ik in eerste instantie in fout was door mijn kasticket kwijt te raken...

Rooo1o
Topic Starter

#26 , 26 jul 2013 06:33

Mijn* en ik die zoveel om mijn grammatica & spelling geef...

Turaki

#27 , 26 jul 2013 06:35

Dat is de discussie die we nu voeren. Ik ben van mening dat u hiermee voldoende heeft (in de veronderstelling dat de betaling een referentienr heeft).

Rooo1o
Topic Starter

#28 , 26 jul 2013 06:40

Euh...helaas niet...wel de datum, tijd (17:10) en de prijs...ook de naam van de keten zit erin, maar helaas geen referentienummer.

Redrum

#29 , 29 jul 2013 10:51

Ook hier toch even verduidelijken dat de consumentengarantie niet zo absoluut is, als velen schijnen te denken. De koop is blijkbaar al meer dan 6 maanden geleden, TS zal de non-conformiteit moeten bewijzen i.e. dat het desbetreffende gebrek al bestond bij de levering.

ganapathi tantre

#30 , 29 jul 2013 13:23

Ik moet eerlijk zijn, ik begrijp je voorbeeld niet echt...

Dat je in het aangeven voorbeeld in dergelijke situatie die niet ondenkbaar is een totale verwarring kan krijgen die het onmogelijk
maakt om tot een vergelijk te komen met de winkelier welke sporen er ook zijn. Daar ga ik er zelfs van uit dat het door u aangehaalde referentienummer niks verteld over het product op zich wat de verwarring nog groter maakt.
Zo is er bij ons in de boekhouding bvb bij facturatie alleen sprake van: uw afhaling van of bestelbon uw referentie. Zodra de facturatie is gemaakt gaan de meeste bonnetjes/tickets etc gewoon de vuilbak in.

Terug naar “Consumenten Koop”