Wie heeft voorrang om akte te verlijden

BobetteDeBouwer
Topic Starter

Wie heeft voorrang om akte te verlijden

#1 , 12 dec 2007 15:18

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik heb geen afdoende antwoord gevonden.

Situatie: wij verkopen ons huis, verkoopscompromis zegt dat de akte moet verleden worden voor half februari, 4 maanden na compromis.

Nu blijkt dat de koper zijn leningsvoorwaarden vervallen half januari (komt men nu mee af, wist van niks).

De notaris zijn dossierbeheerder zegt dat de koper voorrang heeft en de akte moet doorgaan voor half januari. Echter, er was duidelijk met de immoman en koper erbij overeengekomen dat wij de termijn tot half februari nodig hebben, omdat we iets tijdelijks moeten vinden en wegens gezondheidsproblemen, dat niet eenvoudig is, gezien mijn huis nog niet af is.

Ik wil de koper best tegemoet komen, maar ik kan toch niet op straat gaan staan, omdat hij zijn zaken niet deftig geregeld krijgt? Ik wil graag 1 maand blijven wonen dan, na verlijden van de akte, maar die van de notaris zegt "Dan hadde da maar deftig moeten regelen op voorhand, da's uw schuld." Ik ben hier niet mee akkoord, de termijn is tot half februari eer de 4 maanden om zijn van de compromis.

Ik zoek een wettekst om aan de notaris zijn bediende te geven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 14 dec 2007 13:23

“Art.32.De termijnen, binnen welke de aanbieding ter registratie moet plaats hebben van verplichtend aan de formaliteit der registratie onderworpen akten, zijn:...4° voor akten waarbij de eigendom of het vruchtgebruik van in België gelegen onroerende goederen overgedragen of aangewezen wordt, vier maand...”(Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

Ook uw ‘verkoopscompromis’ is zulke akte indien de authentieke akte nog niet verleden zou zijn.

“Art.1.Alle akten onder de levenden, om niet of onder bezwarende titel, tot overdracht of aanwijzing van onroerende zakelijke rechten...worden geheel overgeschreven in een daartoe bestemd register, op het kantoor van bewaring der hypotheken van het arrondissement waar de goederen zijn gelegen. Tot dan toe kan men zich op die akten niet beroepen tegen derden die zonder bedrog gecontracteerd hebben...”(Hypotheekwet 16 december 1851).

De Hypotheekwet legt evenwel geen termijnen op voor deze overschrijving.

‘verkoopscompromis zegt dat de akte moet verleden worden voor half februari’ bepaalt enkel een contractuele EINDdatum.Mijns inziens kan geen van de partijen een vroegere datum AFDWINGEN.

De mogelijkheid kan onderzocht worden de authentieke akte VROEGER te verlijden doch de woning pas DAARNA te leveren.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN

RijmenamsK

#3 , 15 dec 2007 10:31

Waarom niet met de koper overeenkomen dat de akte idd in januari verlijdt wordt en dat jullie blijven wonen tot jullie iets gevonden hebben, mits betaling van huur?

Reclame

Pedro

#4 , 16 dec 2007 19:19

Waarom niet met de koper overeenkomen dat de akte idd in januari verlijdt wordt en dat jullie blijven wonen tot jullie iets gevonden hebben, mits betaling van huur?
Let op met de term "huur" betalen. Als dit in die zin wordt bepaald dan heeft men met huur te maken en impliceert dat men onder de huurwetgeving valt, met alle gevolgen van dien. Als er wordt afgesproken om te blijven wonen, tegen betaling, dan stipuleert men dit volgens mij beter onder een zgn. "bezetting ter bede".

Terug naar “Kopen”