Bank houdt reeds 15 jaar de huurwaarborg achter......

NICKY081243
Topic Starter

Bank houdt reeds 15 jaar de huurwaarborg achter......

#1 , 25 jul 2013 12:10

In 1996 stortte ik 60.000 Bfr op een rekening van de KB (toen) voor de huur van een bungalow in centrum Waregem.
Omdat mijn toenmalige vriend geen inkomen had op dat ogenblik ,heb ik de totale som afgehaald van mijn bank te
Brussel omdat ik ernaast een handelszaak had en ik met die bank veel werkte ,ook voor mijn zaak.vermits ik full time werkte
ging mijn vriend met de envelop met 60.000 bfr naar de bank en zette dat op de huurwaarborg-rekening.

Na 2 jaar vroegen we aan de huisbaas om ons contrakt op te zeggen,er was vocht en schimmel in alle woonvertrekken,en
in de slaapkamers sijpelde het water gewoon binnen,overal schimmel en plassen op de vloer.bed en beddegoed steeds nat !

Daarbij was mijn vriend zo ziek geworden,dat wij dringend een droge woonst moesten zoeken.Hij was gescheiden,en de
kinderen heeft hij nooit meer gezien.....

We verlieten het huis na 2jaar,en kort nadien is mijn vriend overleden.

Toen ik naar de bank ging,kreeg ik mijn waarborg niet terug,omdat de huisbaas ook overleden was,en zijn kinderen niet wisten dat we met hem onderhandeld hadden om vroeger weg te gaan.

De mazout tank was volledig vol(ik weet de prijs niet meer van toen)Het hele huis was opnieuw geverfd en behangen, in de bijkeuken en in de 2 de slaapkamer hadden we kasten gezet en opgehangen,+ in de keuken nog een rij nieuwe kastjes gehangen omdat er te weinig opbergruimte was.

We kwamen overeen dat we alles zouden achterlaten,en een maand vroeger mochten weggaan.

Nu de huisbaas overleden was,eisten zijn erfgenamen de huurwaarborg op,met allerlei smoesjes.

Telkens ik naar de bank mijn geld ging gaan claimen weigerden ze (een van de zonen was daar directeur)

Er kwam nog een probleem ;de erfgenamen van mijn vriend eisen nu het geld op

Ondertussen had ik een advocate een brief laten schrijven naar de bank waarin ze zei "dat het geld onverwijld moest terugkeren naar de persoon die het betaald had, vermits de feiten verjaard zijn" ,........de bank weigerde en verschool zich achter een vervallen eis dat de eigenaar moet tekenen voor akkoord,.......de advocate heeft nog 1 keer geschreven dat vermits de feiten verjaard zijn de handtekening meer nodig is

De bank heeft nooit geantwoord,ik ben dan zelf nog eens gegaan enkele maanden geleden,en kreeg weer hetzelfde antwoord:je moet de handtekening van de eigenaar hebben,en de helft aan de erfgenamen van uw overleden vriend geven

Kan ik hier een juist antwoord vinden én een goeie raad?

nicky

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 25 jul 2013 12:13

Heeft u het uitreksel nog dat u van uw bankrekening 60.000 Bef hebt afgehaald? Kwestie van een begin van bewijs te hebben dat dat geld van u was.

NICKY081243
Topic Starter

#3 , 25 jul 2013 12:18

ja,gelukkig wél,ik heb zelfs mijn vriend doen tekenen (toen ik s'avonds thuis kwam van mijn winkel)op dat bankuittreksel dat het geld van mij kwam,want in de bank had de bediende de naam getypt van de persoon die het geld bracht

Reclame

NICKY081243
Topic Starter

#4 , 25 jul 2013 12:24

sorry,ik verwar 2 zaken.......Ik heb een afschrift van de KB in Brussel dat ik die bepaalde dag 60000 bfr afgehaald had;maar mijn vriend die die som s'anderendaags op een geblokkeerde
rekening ging zetten,heeft er toen niet aan gedacht dat hij moest vermelden dat het geld van mij was.......dat heb ik dus s'avonds laten neerschrijven en ondertekenen
.....

bartvdv

#5 , 25 jul 2013 12:48

Dus met andere woorden, de bank houdt helemaal geen geld achter.

NICKY081243
Topic Starter

#6 , 25 jul 2013 13:39

hoedat?
Als men huurwaarborg niet terugbetaald?
Ik heb dat geld toch overgemaakt voor een huurwaarborg?????

NICKY081243
Topic Starter

#7 , 25 jul 2013 13:48

Heb ik iets niet goed uitgelegd?
Ik haal de som van MIJN rekening,dit wordt bij de KB op een geblokkeerde rekening gezet als waarborg (3 X 20.000 bfr voor 3 maande huur in die tijd)

Mijn vriend heeft het cash geld dat ik meebracht uit Brussel gestort op die huurwaarborg rekening en mijn geld staat daar al 15 jaar !
als de bank het niet achterhoudt wie dan wél???

Lightning

#8 , 25 jul 2013 13:51

Om een huurwaarborg vrij te geven moet de verhuurder tekenen.
De bank handelde m.i. dus correct.

mava105
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 jul 2013 14:16

Nu de huisbaas overleden was,eisten zijn erfgenamen de huurwaarborg op,met allerlei smoesjes.
Was er een ingaande PB? Indien niet, dan hebben de erfgenamen helemaal niets te eisen. Was er een uitgaande PB? heb je die ondertekend voor akkoord? Indien niet, hebben de erfgenamen weer helemaal niets te eisen.
Ik zou de bank en de erfgenamen voor de vrederechter dagen om de zaak terug los te krijgen.

scorpioen

#10 , 25 jul 2013 15:10

Ik vrees dat als je de bank voor de vrederechter daagt je het risico loopt de gerechtskosten van de bank (rechtsplegingsvergoeding) te moeten betalen. De bank doet m.i. niets verkeerd. De waarborg wordt enkel vrijgegeven mits verhuurder en huurder hun akkoord geven. Dit is niet het geval, dus moet er een vonnis van de vrederechter zijn.

Wel zouden ook de erfgenamen van de vriend, die vermoedelijk ook als huurder vermeld is op de huurwaarborgrekening, mee in de zaak moeten betrokken worden.

NICKY081243
Topic Starter

#11 , 25 jul 2013 15:26

Hey MAVA,
tof,....eens wat positief nieuws......maar ik begrijp niet alles ,wat is een PB ? een plaatsbeschrijving?ik denk het nie tdat er een gemaakt werd ,toch zeker geen uitgaande,want de eigenaar was overleden ,en zijn erfgenamen zijn véél later (zoals ze zelf verklaarden )op de hoogte geweest dat hun vader verhuurde aan ons

wat betreft :naar de vrederechter gaan ,is dat niet gratis?

doet de bank niets verkeerd ? De feiten zijn verjaard en diegene die het geld gaf moet het terugkrijgen

scorpioen

#12 , 25 jul 2013 15:40

Huurovereenkomsten kunnen tien, twintig en nog meer jaren duren.
Er is dus niets abnormaals dat een huurwaarborg 15 jaar bij de bank staat. Dit betekent nog niet dat er sprake is van verjaring.
Het is niet aan de bank om te oordelen dat de huurovereenkomst beëindigd is en dat de verhuurder geen vordering meer kan stellen uit hoofde van de huurovereenkomst. Dat oordeel komt toe aan de rechter.

Je kan laten oproepen in verzoening bij de vrederechter. Dat is gratis. Maar als de tegenpartij niet komt opdagen moet je een verzoekschrift neerleggen en het rolrecht (40 euro) betalen. Als je de zaak wint moet de tegenpartij dit terugbetalen.

Franciscus

#13 , 25 jul 2013 18:38

Er zijn hier twee zaken die gaan spelen
1- de huurwaarborg terugkrijgen: daarvoor zullen de partijen of hun opvolgers samen naar de bank moeten gaan.
Er zijn blijkbaar die partijen die het contract hebben getekend uzelf, de vriend en de huisbaas. Gezien twee partijen zijn overleden zijn het die hun erfgenamen.

2- wie is eigenaar van het geld: u zal moeten bewijzen dat het uw geld is en niet dat van uw vriend.
Dat kan u op elke wijze die de wet toelaat: een bankafname met vermelding van reden....., het briefje waarop uw vriend heeft getekend dat het geld van u kwam. Ik hoop dat hij buiten zijn handtekening ook de volledige tekst heeft geschreven of tenminste de clausule "gelezen en goedgekeurd"

Dit zijn twee afzonderlijke procedures.

NICKY081243
Topic Starter

#14 , 05 aug 2013 18:28

ik heb een bewijs dat ik geld afhaalde van MIJN bankrekening
Mijn vriend heeft het bewijs van storting afgetekend dat ik de som gaf

NICKY081243
Topic Starter

#15 , 05 aug 2013 18:48

Hey Bart,

ik lees nu pas je berichtje......Nee mijn overleden vriend heeft dat geld niet op zijn rekening gezet ,maar op een geblokkeerde rekening die we geopend hadden bij de kb,speciaal voor de huurwaarborg.
Aan het loket heeft de bankbediende gewoon de brenger van het geld een bewijs gegeven van storting ,de geblokkeerde rekening stond op ons beider naam.
S'avonds zag ik alleen zijn naam staan op het bewijs van storting,en vroeg erbij te schrijven dat ik de som gegeven had,hetgeen hij spontaan deed.
Dus de geblokkeerde rekening staat op beider naam ,maar het geld is afgehaald door mij van mijn bank.
Vandaar mijn grieven.....

Terug naar “Bank & Beurs”